Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 883 ggr
PimTheGreat
0

färgfrågor vid avel

Ni får ursäkta alla mina frågor men jag är lite nybörjare och nyfiken på att lära mig mer.

Jag har en dvärgvädur Humlan som är grå/vit som jag betäckt med en Löwen-hane (Pysen) som är svart med vita stickelhår. Lite nyfiken om man innan ungarna kommer kan veta vad för färger det kan bli på bebisarna. Vet tyvärr inget om färg i deras stam då jag inte har stam på dem (köpta i djurbutik)

En annan fråga är om någon av köparna vill ha papper på bebisen så vet ju jag vem mamman och pappan är och kan skriva det på ett papper till dem, är det det som är härstammningsbevis eller? Vad är skillnaden mellan stamtavla o härstamningsbevis?

Elina.
0

Sätt upp bilder på kaninerna, tex grå-vit är ingen färg.

Vad är syftet med kullen?

Lisa82
0

det är ganska svårt att veta vilka färger ungarna kan få. ibland kan dem få en färg som mammans eller pappans föräldrar hade…

Men mörka färger är "starkare" och därför är det högst chans att ungarna ärver den. Jag parade t ex en viltgrå hona med en helvit hane. Allihop blev viltgrå med små vita tecken på två av ungarna.

Så jag skulle tippa på svarta och gråa ungar ev med vita tecken och ev någon vit/grå/svart unge. En del kommer nog att ärva pappans långa päls.

En stamtavla har man användning av om djuret ska vara avelsdjur hos en uppfödare eller om man vill ställa ut kaninen. Ett härstamningsbevis är inte "giltigt" för utställningskaniner och avelsdjur hos uppfödare = då gäller bara stamtavla och djuret måste även vara öronmärkt (=det är bara godkända uppfödare som får skriva stamtavlor och öronmärka sina djur).

Men det kan ju vara jättekul för den som köper kaninungen att veta vad föräldrarna hette osv. I stamtavlor brukar man skriva hur många ungar det var i kullen. Det kan du ju skriva i härstamningsbeviset också. Kan vara kul att skicka med ett foto på ungen när den var jätteliten också. Det får även dig att verka mer seriös i ditt kaninuppfödande. Skicka med ditt mobilnr och/eller mail om dem skulle undra något. Uppfödare skickar även med ett blad med skötselråd.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

PimTheGreat
0

#1. Jag har inget direkt syfte med kullen mer än att jag fick lämna tillbaka Pysen och ville ha en kanin efter honom, och valde då att para honom med min dvärgvädur som haft ungar innan och som jag vet tar väl hand om bebisarna. Ville även få fram en kanin som inte var så stor och det tror jag inte denna blir då dvärgväduren inte är så stor och Pysen är en dvärglöwen. Tyvärr är han inte långhårig så veterinären var lite osäker på om han var renrasig löwen. De misstänkte att det kanske var hermelin i honom också. Mig kvittar det så, men han är en underbar kanin och vill ha en liten bebis efter honom och min hona. Har tyvärr inga bilder på de på denna datorn men ska försöka ordna det och sätta in bilder på de här….

PimTheGreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer honan Humlan

PimTheGreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och hanen Pysen

Lisa82
0

söt! :) är det hennes förra kull med på bilden? Vilken färg? hade den pappan?

mvh Lisa

PimTheGreat
0

Ja det är hennes förra kull. Den pappa har samma färg som bebisarna. En tysk jättescheck.

PimTheGreat
0

#6 den pappan finns med i mitt fotoalbum om du vill se honom. Grey Buddy heter han..;-) Min stora goding här hemma..;-)

Lisa82
0

vad fina allihop är! :) det är nog möjligt att den "nya" kullen kommer att se ut som Pysen tror jag :) Det är så spännande med kaninungar för man kan aldrig vara helt 100 hur dem kommer att se ut …

mvh Lisa

PimTheGreat
0

#9 håller helt med…;-) därför jag skriver här o undrar och ventilerar lite om hur de kanske kommer att se ut..;-)

Linnet
0

Dom kommer ju att kunna bli manteltecknade så klart i svart, men även som pappan då, han är väl black and white, tror jag det heter. Bär pappan på ett blåanlag kan det ju även bli blått.

PimTheGreat
0

#11 okej…ska luska lite mer om de olika färgerna för jag kan så lite om det

Zvintos
0

#11: Hanen är otter svart. =)
Lägg märke till hans tan-färgade nackkil.
En white ska ju ha vit nackkil. =)

En otter svart + en blå brokad = otter svart med eller utan mantel (/brokat).
Om det blir svart eller ej beror på om hanen är g0 g, eller g0 g0.
Är han g0 g0 kan det inte bli enfärgat, utan då blir samtliga otter.
Är han g0 g, kan det även bli svart.
Och bär han på blått (d) kan det bli otter blå och blå (om han som sagt bär på enfärgat).

Om jag inte tänker helt fel.

PimTheGreat
0

#13 jösses..hänger inte med någonting…

vad har Humlan för teckning? är det den som kallas blå brokad? Och Pysen är en otter? Varför säger man blå när det är grå? Tyst..har läst inne på www.kaninfarg.se, men jag fattar ingenting.. hade gärna velat lära mig om kaninfärger men det var lite väl rörigt där tyckte jag…:-(

så dessa bebisar kommer alltså bli åt det svarta hållet? Humlan har innan fött bebisar som som brunaktiga och brokade. Men den pappan var blå.

Zvintos
0

#14: Ja, Humlan är blå brokad.
Anledningen är att den är mer blå än grå.
Skulle man säga grå, är det väldigt förvillande så många färger kan vara lite "grå" i färgen (ex en ljus zobel blå).

Det finns några artiklar Ang färg.. och koder här på sajten.
Kortfattat så har varje färg en viss kod, samt att man kan lägga till lite beroende på vad den bär på.

Viltgrå, som är ursprungsfärgen, har tex A_ B_ C_ D_ G_.
_ är till för att lägga till gener som kaninen bär på.

Vad alla bokstäver står för står ju på kaninfarg.se.

Låt oss säga att den viltgråa bär anlag för enfärgat.
Då blir dennes genkod A_ B_ C_ D_ Gg.
g = enfärgat.

På ka9n.no står det bra vilka bokstäver/-kombinationer som är dominanta över vilka.

Tack vare dessa koder kan man räkna ut vilka färger som kan tänkas komma, beroende på vilken man parar med.

Genkoder är inte alltid lätt.
Det är först bara för något år sedan som det klickade till i huvudet på mig och jag förstod. =)

PimTheGreat
0

#15 ok..;) tack för ditt svar. ska läsa mer om detta. sen kommer det kanske.

men humlan födde ju innan kull med brunaktig unge i…innebär det att hon har det i sin stam då? pappan var blå…. och han kommer ju i sin tur från humlan och buddy. blev inavel där pga missat vid könsbedömning..:-(

Linnet
0

Precis som #15 skriver så är det inte så lätt med genkoder. Likadant för mig, visste ingenting om det tills för några år sen, då jag började sätta mig in i det.

Dom stora bokstäverna i en genkod är alltså dominanta och behövs bara en utav för att det ska bli den färgen, medan dom små bokstäverna kan finnas där utan att synas, så om Humlan har fått en kull med brunaktiga ungar, troligen madagaskar eller ev isabella som är brungrå, så betyder det att hon har ett gulanlag och att även pappan till dom ungarna bär på ett gulanlag och dom ungarna som är bruna har fått ett gulanlag från varje förälder.

Svart= A_B_C_D_gg (_står för anlag som man inte känner till och som kan finnas där utan att synas om det är anlag med små bokstäver)

Svart med gulanlag= A_BbC_D_gg (b=gulanlag)

Madagaskar= A_bbC_D_gg (bb=dubbla gulanlag)

Blå=A_B_C_ddgg (dd är blåanlag)

Isabella=A_bbC_ddgg (isabella har både dubbla gulanlag och dubbla blåanlag)

VIltanlaget är G och ger då i stället för svart viltgrå, i stället för madagaskar viltgul, i stället för blå viltblå osv.

Hoppas du blev lite klokare.

Sen finns det en massa andra färger och kombinationer, men man får lära sig allt eftersom, det är roligt för om man vet kaninernas genkod så kan man räkna ut vad det kan bli för möjliga färger på ungarna.

PimTheGreat
0

#17 ja jag ska försöka sätta mig in i detta med färgerna. tycker det är jättespännande men somsagt svårt nu i början…. det är bara att skriva mer om färger om ni vill….jag e tacksam;-) hade varit kul om man lyckas "spåra" upp mina två honors genkoder…men det går inte antar jag inte när jag inte har stamtavla på de. är köpta i djurbutik