Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 883 ggr
PimTheGreat
0

färgfrågor vid avel

Ni får ursäkta alla mina frågor men jag är lite nybörjare och nyfiken på att lära mig mer.

Jag har en dvärgvädur Humlan som är grå/vit som jag betäckt med en Löwen-hane (Pysen) som är svart med vita stickelhår. Lite nyfiken om man innan ungarna kommer kan veta vad för färger det kan bli på bebisarna. Vet tyvärr inget om färg i deras stam då jag inte har stam på dem (köpta i djurbutik)

En annan fråga är om någon av köparna vill ha papper på bebisen så vet ju jag vem mamman och pappan är och kan skriva det på ett papper till dem, är det det som är härstammningsbevis eller? Vad är skillnaden mellan stamtavla o härstamningsbevis?

Elina.
0

Sätt upp bilder på kaninerna, tex grå-vit är ingen färg.

Vad är syftet med kullen?

Lisa82
0

det är ganska svårt att veta vilka färger ungarna kan få. ibland kan dem få en färg som mammans eller pappans föräldrar hade…

Men mörka färger är "starkare" och därför är det högst chans att ungarna ärver den. Jag parade t ex en viltgrå hona med en helvit hane. Allihop blev viltgrå med små vita tecken på två av ungarna.

Så jag skulle tippa på svarta och gråa ungar ev med vita tecken och ev någon vit/grå/svart unge. En del kommer nog att ärva pappans långa päls.

En stamtavla har man användning av om djuret ska vara avelsdjur hos en uppfödare eller om man vill ställa ut kaninen. Ett härstamningsbevis är inte "giltigt" för utställningskaniner och avelsdjur hos uppfödare = då gäller bara stamtavla och djuret måste även vara öronmärkt (=det är bara godkända uppfödare som får skriva stamtavlor och öronmärka sina djur).