Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1903 ggr
Hannsi
0

Två hanar?

Skulle egentligen bara köpa en kaninunge men nu är en annan uppfödare på mig så det blir kanske två. Problemet är att det är två hanar, lika gamla (8 veckor vid hemkomst). Men inte vågar jag ha dem i samma bur, det är väll rent ut sagt livsfarligt? Klarar de av att sitta i varsin sida av rummet eller kommer de bli aggressiva mot mig när jag "luktar" hane? Givetvis ska de kastreras när de är gamla nog. Hur gör ni som har två hanar?

imsuchadiva
0

Jag har två hanar i samma bur.
Tre andra hanar i tre andra burar brevid :)
ingen är kastrerad.

Sashhi
0

Det finns enstaka fall där det slutat bra, men risken är nog nästan större att de blir bråk i slutändan, kan t.o.m leda till döden.

Not your mom, not your milk.

Emma-lundqv
0

De flesta av mina hanar kan gå i hagen bredvid varandra utan problem, men jag skulle aldrig våga sätta ihop dem.

Zvintos
0

Håller med Sashhi.
Det kan gå bra i enstaka fall.
Men som sagt är risken större att det inte gör det.
Och när det väl är slagsmål mellan 2 hanar kan det gå illa om man inte är med.
Har man "tur" kastrerar dem enbart varandra…

Så personligen skulle jag inte tordas.
Det är för stor risk för att det ska vara värt det.
Ha dem hellre i varsinna burar i sådana fall.

kaningodis
0

Jag har två gossar som bott i ihop och de trivdes bra med varandra men jag valde att sära på de, vill ej riskera något!

Kastanjegårdens Kaniner

sagalennskog
0

Jag har 2 hanar som bor i samma bur, men inte bor tillsammans(buren är delad i 2 delar) men en dag så hade den ena hanen kommit in till varandra, och typ rivit/bitit honom, så han fick en stor infektion och var tvungen att kastreras.

Skulle inte riskera att ha 2 hanar i samma bur iaf..

www.sagaskaniner.webs.com

Mvh Saga Lennskog.

Cagi
0

Nej, jag skulle aldrig heller ha två hanar ihop. En natt var en av mina hanar lös och då rev han upp ett sår på näsan på stackars hanen som satt i sin bur. Ändå är han en jättesöt och trevlig hane men inte tillsammans med honom, däremot funkade det så länge de inte såg varandra utan hade burarna på varandra.

spiritedaway
0

Jag skulle inte våga testa ha två hanar ihop. Det är för stora risker att det inte skulle fungera.

KexChoklad
0

#6 Får jag bara fråga , Hur stor är buren ni delat av ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

JossanH
0

Jag har 2 bröder hemma hos mina föräldrar på ca 4 år tror jag. De är båda kastrerade och funkade ihop i början (provade att släppa ihop i kompostgallerhage) men en gång blev det ett storslagsmål och sedan dess har de inte varit i samma Hage. Nu har vi bara kompostgaller emellan dom och de visar aldrig aggresivt beteende dom emellan utan kan ibland ligga bredvid varandra på var sin sida av gallret och vila. De gillar att "följa" varandra på var sin sida gallret och på detta viset har dom sällskap även om dom bor i var sin bur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sagalennskog
0

#9 Stor, vet inte måttet på den. Den är stor avdelad också.

www.sagaskaniner.webs.com

Mvh Saga Lennskog.

KexChoklad
1

#11 kan du inte mäta då ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

ea-persson
0

Har haft två hanar (en lever tyvärr inte längre )som som hade varsin innebur som stod galler mot galler. De tyckte att det var jätte skoj att lukta på varandra mm. genom gallret.
Men jag skulle aldrig sätta två hanar i samma bur. :)

MVH Emsis Persson

[Wera]
0

Jag ha haft min första dvv i en avdelad bur där han hade fritillgång till en stor gård och alldeles intill den gården fanns en till gård, avdelad och där bodde hans bror, och de kunde bo bredvid varandra med bara nät i mellan utan problem.. ibland kunde min hane t.ex. springa fram och tillbaka och liksom följa efter sin bror och så ta fram tassarna på gallret och bråka mellan gallret men inget annat.

Haft två hanar bredvid varandra i två olika gårdar utan problem.

Hannsi
0

Tack snälla allihopa för era svar.

Som många av er säger så verkar det ju lite väl riskigt att ha dem i samma bur, frågan är om det är dumt att ta sig an två pojkar? Tror ni att de har glädje av varandra om de sitter mittemot varandra eller kommer de bara stressas av varandras närvaro? Det sägs ju att det är bättre att ha fler än en kanin men vad tycker ni är bäst, två hannar eller en ensam?

Och det jag är mest rädd för, kan de bli aggressiva mot mig för att jag luktar den andre hanen och bli tvungen att tvätta mig ordentligt mellan varje gospaus?

Zvintos
0

#15: Huruvida dem ändå kan ha glädje av varandra om dem sitter bredvid i varsin bur, beror lite på individerna.
Vissa bryr sig inte alls, medans andra kan bli väldigt stressade.

Ja, de kan bli aggresiva mot dig för att du luktar annan hane.

Hannsi
0

Det blev bara en skrutt men jag är så himla sugen på en till. Den andre lille ungen som jag också var intresserad av är fortfarande till salu… men frågan är om man vågar chansa? Min hemkomne lille prins verkar trivas så bra, tänk om man förstör detta pga att jag skaffar en till hane.

Hur hade ni gjort?

Zvintos
0

#17: Jag hade avstått.
Risken är mycket större att det går fel, än att de faktiskt kommer överens.

TereseE
0

#17 Skulle rekommendera dig att vänta tills din hane är stor nog för kastraktion och sedan vänta ytterligare 4-6 veckor (så spermierna hinner försvinna) innan du skaffar en  bebishona som kompis istället. Det är toppen att ha två kaniner tillsammans som trivs ihop. Mina (kastrerad hane och bebishona) tvättar varandra och ligger och myser tillsammans mest hela tiden. Glad

Hannsi
0

#18: Det är nog klokast, ja.

#19: Det låter faktiskt som en bättre idé. Tror han hade uppskattat att ha en kompis då han är en riktig liten busunge Glad Men bebishona om några månader får det nog bli i så fall!

Tack för era svar!

ladysurprise
0

Jag har flera hanar som går ihop utan några problem dom är hur vänliga motvarandra som hälst har aldrig vart några problem.. Dom siter ihop och tvätar varandra och myser.

Jag har mer problem med honorna att få dom att överäns. men efter som dom inte gör de så får dom som inte "sköter" sig gå själva

Jag har en hane som inte komer överäns med dom andra så han får gå ensam

Vill inte ha några duma komentarer tack! Dom som käner mig vet och tycker att jag tar bra hand om mina djur bra!

TereseE
0

#20 Var inte du intresserad av en frasse? Glad

Hannsi
0

#22: Jo, det stämmer! Skrattande Det står mellan en frasse och jättescheck för tillfället, lite svårt att bestämma mig bara Tyst Men den här andra krabaten (den andre hanen alltså) var också en rex så det var ju egentligen inte planen att ha en till sådan… men blev bara så kär i den lille tussen. Fast jag blir visserligen kär i alla kaniner jag ser, mer eller mindre, haha! Men jag får försöka tygla mig själv och vänta tills lillprinsen är gammal nog att kastreras, sen får han nog en liten prinsesskompis (som antagligen blir en jättekompis i båda bemärkelserna Skrattande)

TereseE
0

#23 Fy vad roligt!

Hannsi
0

Neej alltså gud, jag klarar inte sånt här. Nu reas den här lille krabaten ut på blocket och uppfödaren bönar och ber för att jag ska ta honom. Inte särskilt seriöst av en uppfödare kanske men jag tycker så synd om kaninen. Hon har tydligen ingen tid för ungarna alls. Jag blir så ledsen på sånt här, tar man en kaninkull så ska man ju kunna sköta om dem sen även om alla ungarna inte blir sålda direkt! Man undrar ju vad hon gör med dem om hon inte får sålt dem… Gråter Blir rent mörkrädd.

Möjligheten finns att jag får byta rum med brossan och kommer då få betydligt större rum. Kanske om man har knoddarna i varsin ände av rummet… nej usch, det känns ändå lite för riskabelt, tänk om de blir aggressiva och stressade pga varandras närvaro. Hjälp hjälp, vad ska man göra.. Men å andra sidan, man kan inte rädda alla djur även om man vill Rynkar på näsan

Linnet
0

#25 Men du kan väl ta den andra också och ha dom i varsin bur då.

TereseE
0

#25 Det du kan göra är att dela av ditt rum med kompostgaller och sedan täcka för gallren med spånskiva eller liknande så de inte ser eller kommer åt varandra. Det blir lite bökigare för dig förstås. Och med tanke på att du ska flytta och vill ha två kaniner tillsammans senare så kanske det är onödigt…

Men jag förstår att du vill ta hand om brorsan också!

Hannsi
0

#27 Ja, det hade jag visserligen kunnat göra, ha dem i varsin ände. Men ja, det är ju det, jag vill helst ha två kaniner frigående när jag flyttar hemifrån som trivs med varandra… och det är ju frågan om dessa krabater kommer kunna göra det, trots kastration. Knodden jag har nu är nog ganska så kaxig när det kommer till andra kaniner och den andre skrutten ska tydligen vara ganska blyg och "feg" mot andra kaniner. Men man vet ju aldrig hur det blir när de är könsmogna. Jag vill ju kunna ligga och gosa med dem i sängen utan att de klöser ögonen ur varken mig eller den andre…

Jag blir så arg på mig själv för att jag har svårt att säga ett bestämt nej, men jag är så himla dålig på det speciellt när det kommer till djur! Sitter lixom och fantiserar hur den lille stackars krabaten som inte har fått någon kärlek under sin uppväxt helt plötsligt får ett kärleksfullt hem och någon som verkligen bryr sig om honom… men man vill ju att den lilla sagan ska sluta bra också och inte mynna ut i två olyckliga kaniner istället!

TereseE
0

#28 Tänk efter och gör det som känns bäst för dig i långa loppet.

Kanske det finns ett annat kärleksfulltfullt hem för brosan? Glad