Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3890 ggr
lottapelle
0

Hagtorn

Nu behöver jag hjälp igen :)

Kan man ge kaniner hagtorn ?

Kan de i så fall äta både bär och blad/grenar?

Någon som vet?

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

lottapelle
0

putt

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

jossan84
0

Har faktiskt aldrig hört talas om det. Det är inte havtorn du menar?

lottapelle
0

Hej Jossan,

det är tydligen två skilda buskar. Jag blev tvungen att söka :)

Havtorn har gula bär, hagtorn har röda.

Här står det att läsa om: hagtorn

Och här om: havtorn

Jag har nämligen lätt att skaffa hagtorn så det hade varit bra om det går att ge kanin. Försöker hitta lite varierad kost eftersom han bor inne.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

TereseE
1

Jag vet att havtorn ska vara supernyttigt i alla fall, så det fungerar säkert att bjuda kaninen på också. Vilken lyxmat!

jossan84
0

#3 Där ser man. Alltod lär man sig nått nytt :)

lottapelle
0

#4 Ja, havtorn är tydligen rik på bl a C-vitamin. Jag får se om jag kan hitta det också. Används tydligen en del till matlagning också.

#5 Visst är det så :) Jag måste lära mig mer om träd och buskar så att jag inte ger något skadligt eller giftigt.

Nu har Pelle fått smaka på hagtorn och det var tydligen gott :)

Vet inte om det bör ges i stora mängder eftersom det används inom naturmedicin för att det är bra för hjärtat. Han får ändå inga stora mängder, det är bättre att ge sådant som känns säkert

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

jossan84
0

C-vitamin är bra för oss, men kaniner behöver det inte då de syntetiserar eget c-vitamin.

JohannaCullenEnvall
0

Men man kanske inte ska ge dom taggarna ? :S

lottapelle
0

#7 ok, tack. Tror jag läst någonstans att det inte är bra med för mycket C-vitamin till kanin, kan det stämma? Men någon kvist kan ju inte vara skadligt - om jag nu hittar någon :)

#8 Kanske inte taggar, men jag har funderat på hur kaniner gör när de äter på t ex nyponbuskar. Tänkte plocka in grenar från nyponbuskar, men det var för taggigt för mig i alla fall :) Men kanske de inte äter från nyponbuskar om de kan välja annat.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

jossan84
0

#9 Nej, det är inte skadligt, de kissar bara ut det.

lottapelle
0

#10 ok, tack det är bra at veta

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se