Föda ute?
Min hona saga är med ungar, hon parades den 113 för ca 11 dagar sen. Hon kommer då föda nån gång i september. Och då tänkte jag att kan inte ungarna frysa ihjäll? För lådan hon ska bygag bo i är ju bara av 4 plankor och ett tak liksom. Så om en kaninunge ramlar ut ur boet eller liknande kommer den väll frysa ihjäll? ska jag ta in henne eller låta henne bo ute?

Varför tar du inte in henne någonstans?
jag frågar ju om jag ska det!!
Kaniner klarar oftast bra av att få ungar mitt i vintern också. En duktig hona bygger ett fint bo med päls i och täcker över ungarna bra så de kan hålla värmen.
Visst om en unge kommer ur boet så dör den ju ganska snart, men sånt händer även då det är varmt ute.
Mina bor ute året runt och jag tar kullar som föds i mars redan utan problem.
Okej så du tycker inte att jag ska ta in henne? det är hennes första kull
Okej så du tycker inte att jag ska ta in henne? det är hennes första kull
#4: Det får du avgöra själv, att ta in henne under dräktighet innebär ju också risker och påfrestningar som kan påverka… Förstföderskor brukar ju kunna ställa till det ibland oavsett om de föder ute eller inne, så det finns ju inga garantier oavsett vad du väljer.
Tar du in henne nu så måste du ju behålla henne inne hela vintern..
ja jag vet. Men tänker på dom nyfödda ungarna! så att dom inte fryser ihjäll i vinter 

Säger nog som Niklin, tror inte det kommer vara någon större fara. Precis som han säger händer ju det på sommarna också tyvärr!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
okej
Men då låter jag henne bo ute och när det är dags så ska jag ge henne MYCKET halm och hö :P
#10: Du får väl vara lite alert då när hon föder och försöka hålla koll på att hon bäddat ordentligt med päls och att ungarna sen ligger fint i boet så ska det nog gå bra. Ibland kan man ju behöva hjälpa till lite med förstföderskor som slarvar.
Lycka till!

Jag skulle ta in henne, har gjort det med min hona också som ska ha ungar nu i veckan. Jag förlorade en hel kull i början av juli, då det blev jättekallt och honan hade byggt ett dåligt bo, så ungarna blev nerkylda direkt och alla dog. Honan hade haft flera kullar så det var inte hennes första kull.
Jag brukar inte låta mina honor föda ute på våren förrän i maj, då det hänt alltför många gånger att ungar dött pga kyla. Det beror ju lite på var i landet man bor också.
Jag tycker inte det är någon fara i September.. Det är fortfarnade ganska varmt ute. och kaninmamman anpassar sig efter det. Så då kommer hon antagligen boa mer = )
Känner en som fick ungar på vintern, menar då December, hon la bara dit mer halm, och Mamman klarade det fint att bädda in ungarna tillräckligt.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#13 Jo, men det beror ju som sagt på var man bor, här i Luleå kan det smälla till och komma frostnätter redan i september och dom ungarna som kommer så sent tycker jag inte att man kan ha som utekaniner ändå den första vintern, för dom hinner inte få vinterpäls så att dom klarar kylan. Men i södra Sverige går det säkert bra.
Jag bor i Borås/ göteborg :) tycker ni att jag ska ta in då? elel rkommer hon bygga större bo som dom andra sa :P?

Kanske funkar i Borås. Är nu i valet och kvalet själv om jag ska sätta ut buren igen, har bara flyttat in den i ett förråd och det blir antagligen samma temperatur där som ute. Det ser ju ut att bli så varmt närmaste veckan.
Tror inte det blir några problem, tror häller inte det kommer bli superkalt här :P
Det ska nog gå bra:) domfår ju päls sen så:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#3 Kunde inte sagt det bättre själv. :)
Mina bor också ute året om. Senast en unge dog var mitt i sommaren, inte vintern.
#8 Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Kaniner är utedjur, och alla mina brukar fixa det minst lika bra som på sommaren. De har naturliga instingter, och anpassar boet efter temperaturen.
En liten unge kan hamna utanför boer vilken årstid som helst, och den dör då oavsett temperatur.
#15 Tycker du ska ha henne ute.