Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1654 ggr
Sofiaan
0

Mask ?

Min kanin Nelly har blivit jättemager och benig på ryggen :o Fast hon äter bra och har matlust.

Tror ni att det kan vara mask ? Och isåfall , vad ska jag göra då ? Hon är pigg som vanligt!

kaningodis
0

Det kan nog vara mask, ja.

Kolla i rumpan på henne om du kan se maskar eller i henne nylagda bajs, detta för att se om hon verkligen har mask.

Om hon har det så funkar det att avmaska med Axilur (flytande) som finns att köpa på apoteket.

Ge 0,5ml/kg i 5 dagar sedan efter 14 dagar från första behandlingsdagen så upprepar du med 5 dagar igen.

Detta rådet fick jag när mina kaniner hade mask och nu är de helt fria från mask.

Kastanjegårdens Kaniner

Animalfriend
0

#1 I bipaksedeln jag fått så står det 3 dagar i rad. Använder också Axilur, flytande.

Zvintos
0

#2: Ja, det står så i bipacksedeln.
Men jag har också fått rådet att ge i 5 dagar istället för 3.
Detta av en uppfödare som haft upprepade problem med mask, tills hon använde denna dosering. =)

Animalfriend
0

Aha, då kör vi på det! :) Tur att jag inte hunnit avsluta dosen.

Avmaskar mina en gång /år, efter sommaren/i slutet.

Sedan om jag upptäcker att de har mask så klart.

KexChoklad
0

hmm .. det e väll farligt att ge mask medel utan att veta att dom verkligen har det?

jag skulle råda dig att åka till vetten först

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Em--ma
0

#5 nej det är det inte. .. Det gör ingeting om man avmaskar dom även om dom inte har, Men man ska dock inte ge för ofta etc. 3 ggr om året eller mer, då det kan bli så att kaninen inte svarar på mask medlet, istället åker det bara rakt igenom, och inte tar bort masken.

Men en gång om året är ingen större fara ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zvintos
0

#6: Det är inte så att kaninen inte svara på medlet, utan snarare så att masken blir resistent mot det.
Samma som om man behandlar med antibiotika i onödan, så riskerar bakterierna att bli resistenta.

Em--ma
0

#7 ja så kanske det va ^^ Är inte så bra på sånt, men visste att man inte skulle ge för mkt av det : )

Tack för rättningen :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Sofiaan
0

Tack allihopa! :D
kollar henne imorn ;)

steelskaniner
0

ja det låter som mask . Jag hade mask i början på sommarn och avmaskade men axilur , Ifall hon har det låt henne inte bajsa i nån annan kanins bur eller ha för mkt kontakt. De var min bj som fick mask och p.g.a att apoteket inte var öppet då hade alla kaniner mask efter bara 3 dagar fast de inte träffades ..

Men det försvinner väldigt fort :)

Sofiaan
0

okej , för Nelly bor tsm med en annan kanin :/

kaningodis
0

#11 Då bör/måste du avmaska båda två!

Om du har hagar till dna kaniner så bör du flytta de också, så att dina kaniner inte ska smittas igen. Tänk också på att du håller rent burar och mat/vatten-skålar.

Kastanjegårdens Kaniner

Sofiaan
0

#12 Alltså, jag har tre kaniner . De bor i samma bur , fast det är en skiljevägg med nät mellan dom . Nästan varje dag springer alla tillsammans i deras beteshage . Bör jag avmaska allihopa ? Om jag bara ser mask i Nellys rumpa  och inte i de andras, ska jag ändå ge till allihopa? :)

Zvintos
0

#13: Eftersom allihopa använder samma rasthage är risken väldigt stor att samtliga fått mask.
Så du bör avmaska allihopa, för att undvika att masken sprids vidare eller dem sinsemellan.
Plus byta plats på hagen när kuren är klar.

Sofiaan
0

#14 Åh, typiskt att jag måste byta plats på hagen. Just nu har jag så att dom kan hoppa in och ut när dom vill (fast bara när jag håller koll på dom)

Synd, det är mycket lättare så . Vet dessutom inte om hagen får plats nån annanstans på tomten :/ men tack för hjälpen .

Animalfriend
0

#15 Efter vintern kan du sätta hagen på sin plats igen. Mask och sådan ohyra dör ut under vinterhalvåret.

kaningodis
0

#16 Nja, det är inte säkert. Viss ohyra och sånt kan tåla rättså låga temperaturer.

Kastanjegårdens Kaniner

Sofiaan
0

#16 hm , okej . Då får dom stå ut med att bara gå promenader då ;)
Förresten, jag såg ingen mask, varken i rumpan eller i bajset. Såg bara lite orangest i bajset, fast det kanske är för moroten hon fick igår ? :P

Zvintos
0

#18: Antagligen ja.

Animalfriend
0

#17 Har hört att magmask (olika typer av) är en av de ohyror som dör bort under vintern.

Sofiaan
0

Behöver lite till hjälp (a'

Jag har köpt maskmedel nu, men vi har ingen halm. Ska jag vänta att städa till imorn och ge dom då, eller kan jag börja idag ändå ? Sen undrar jag också eftersom Nelly och Hugo (De två som jag typ vet, har mask) bor tillsammans, och jag bara har burar så det räcker precis . Hur ska jag göra då ? Spelar det nån roll ifall dom bor tillsammans under den tiden dom får masktabletter ? :)

Animalfriend
0

#21 Behandlar du alla kaniner som har mask så kan de gå tillsammans. Mocka buren efter behandlingsperioden, då ska du städa noga. Så att du mockar ut alla maskar som ev. finns i mocket.

annaforsgren
0

Det är viktigt också att spraya saneringsmedel i hela buren och på tillbehören för att ägg och mask som finns i buren dör helt. Annars är risken jättestor att det kommer tillbaka.

Tänk också på att byta kläder varje dag du är med kaninerna under behandlingen och tvätta händerna när du varit med kaninerna.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

emms
0

Jag tror att Nessie har fått mask :(

Har unga lättare att drabbas av mask än äldre? Har sett några (vet dock inte om det verkligen var maskar, kan ha varit hår eller spån med) men är inte riktigt säker. Tittar till hennes låda ofta och har inte sett några. Men om hon har det kommer hon nog få det senare också. Vi har mycket katter och sånt. Har inte sett något misstänksamt hos Muffin. Och han är i bra hull och så. Han fick det ju förra året. Och jag kan inte flytta på min Hage, har inte plats+skugga :( kan man inte lägga små mängder maskmedel i en vattenspruta och blanda ut med vatten och spraya på marken i hagen? Och sen vattna med jättemycket vatten? Borde inte äggen dö då?

Om hon har det vill ja ju helst inte avmaska henne igen. Vill ju inte att hon ska bli imun.

Emma

Sofiaan
0

åh, jag vet inte vad jag ska göra . Nelly har blivit jätteslö, ligger bara i ett hörn. Pappa kommer hem ikväll med halm, ska jag städa buren idag då och hålla rent i bajslådan under de dagar de får medecin. Och efter behandlingperioden så städar jag buren riktigt noga ?

Nyss vägde jag dom, iallafall två av dom. Den andra gör jag ikväll. Nelly vägde lite mindre än ett halvt kilo och hugo nästan 1 kilo. Tror ni att det kan stämma ? Eller kan det vara fel på vågen ? När jag håller dom är dom jättelätta!

Alla ni har ju typ gett era kaniner flytande, men mitt axilur är tabletter ?

Zvintos
0

#25: Det går att ge tabletter också.
Det blir dock pilligare att dosera till små kaniner.
Förutom det funkar det lika bra.

kaningodis
0

#20 Jaså, isådnafall så blir jag väldigt glad då jag har burar och hagar som ej kan flyttas på. (Mina kaniner hade mask för ett tag sen.)

Kastanjegårdens Kaniner

Sofiaan
0

behöver ännu lite hjälp, förlåt om jag tjatar, men om ni lär mig nu så kommer jag kunna det om dom får mask nån annan gång :)

det blev lite problem med att stoppa i tabletterna och få dom att svälja . Men tillslut gick det för två av mina kaniner, fast vi vill köpa flytande istället. Går det att ge först en dos med tabletter, sen resten med flytande ?

Och vad är saneringsmedel ? Vart köper man det ?

Snälla svara! :D

Zvintos
0

#28: Personligen skulle jag avsluta kuren med tabletterna.
Sen nästa kur, kan ni däremot välja flytande istället.
Tror det blir krångligt att byta mitt i.

Saneringsmedel är medel man använder för att göra rent burar odyl efter ex smittsam sjukdom odyl.
Har ett sådant medel här hemma någonstans, men kan inte komma på vad det heter.
Köpte mitt på granngården.

Sofiaan
0

#29 hm, hur ska jag göra då ? Det är jättesvårt att få kaninerna att svälja. Men du, gör jag rätt nu ;

Jag lägger kaninen på rygg, petar in tabletten och sprutar in lite vatten, sen drar jag lite på halsen och håller munnen stängd. Det kom massa vit sörja utanför munnen, tror du att dom fick i sig tillräckligt ändå ? :)

Sofiaan
0

btw, vad är det som blir krångligt ? Måste berätta för mamma .

Sofiaan
0

En sak till; kan man krossa tabletterna, lägga det i vatten  och spruta in i munnen ? :)

Zvintos
0

#32: Kan, kan man nog.
Men risken finns att kaninen får ner det i lungorna.
Det är nog säkrare att ex mosa banan och strö över den krossade tablettbiten.
Så gör jag, fast med flytande - blandar med banan, eller sprutar på en bit mjukt bröd.

Sofiaan
0

De gillar inte banan

emms
0

#34 Bröd, sallad, gröt. Finns massa saker man kan lägga det på ;)

Emma

Sofiaan
0

#35 Tack så mycket, antar att det funkar med gurka också ?
Vad är 'receptet' på gröt ? :)

Tarja
0

#36 Havregrynsgröt utan salt har jag för mig :)

Zvintos
0

#37: Stämmer bra det. ^^
Med andra ord lite havregryn och vatten.

Sofiaan
0

in i micron sen eller ? :P

Zvintos
0

#39: Japp. =)
Värmer ca 2 min och låter det svalna sen.