Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2862 ggr
Eternity90
0

tonårig kaninhane

Min lilla dvärgvädurs hane fridolf har sedan könsmognaden börjat skifta i sitt temprament och humör. Som liten var han enkel att hantera, lyfta upp och handskas med. Nu är han väldigt revirsbenägen i sin bur, gör man fel(för långt inne i buren) hoppar han fram och morrar och grymtar. Han har bitit en rejält i sommar för att de skulle lägga in hö och kom in för långt i buren. Innan sommaren var det inga problem att lyfta upp honom och bära honom mot bröstet. Men nu går det inte göra på det viset då han blir arg och jag är rädd för att bli biten. Nu  måste jag helt enkelt ta ett stadigt grepp om nackskinner och stödja hans rumpa, vilket han inte uppskattar alls.

Han är också allmänt frusterad och drar i ens kläder. Jag låter honom vara ute mycket varje dag. Han älskar fortfarande att komma till bursdörren och bli kliad på huvudet. Då blundar han och är för en stund som förr.

Han har väldiga humörsvägningar. Kommer detta gå över när tonårsfasen är slut. Jag saknar hur han var som liten. Jag känner inte längre igen honom och vet inte vad jag ska ta mig till. Kan det hjälpa att krastera honom?

annaforsgren
0

Det är olika hur kaninerna blir som vuxna, vissa kommer ut tonåren och vissa inte. Men de flesta brukar komma ur tonåren när de blir ca 1 år.
Hur gammal är han?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

rosahumla
0

Jag har samma problem så skulle också vilja veta? :(

steelskaniner
0

Ojoj ha tålamod din kanin kommer säkerligen bli som förut när han lugnat ned sig :)

Men du får inte vara rädd för att bli biten när du bär han! ofta nyper det bara i kläderna. Då kan man säga åt.

Precis som #1 säger brukar det gå över vid ett år. Då blir de oftast mysiga och snälla igen. Men de flesta är fortfarande haniga av sig och det är ju helt naturligt man kan ju inte träna bort könsdriften.

Själv tycker jag att det är fel att kastrera  förän tonåren verkar vara över eller för att kaninen bara är lite hanig. då skulle man inte skaffat en hane från första början. Man får inte förvänta sig att en hane inte är hanig.?

Visst finns det hanar som är cool lugna och varken sprättar piss eller beter sig som en hane på något sätt men en sådan har jag inte träffat på än iaf.

Hoppas de går bra med han och att du väljer att inte kastrera p.g.a tonårs perioden! :)

Eternity90
0

När han har bitits har det varit rejäla bett som slutar i sår. Därför vill jag inte bära honom på det viset förren detta beteende är över.

Han är 5 månader ungerfär.

#3 det finns honor som är likadana så det är ovänstligt att ta upp. Visst har de sina könsrelaterade sidor. Men kastering är ju inte bara för människans skull. I detta fall mår han inte heller bra av sina humörsvägningar. Visst jag bör ju vänta med eventuell kastering. Jag tror han har väldigt mycket hormoner i sin kropp för han juckar mot mycket, är jätte revirsbenägen e.t.c. Om han fortsätter vara lika "hanig" är det ju bättre att välja kastering om det kan hjälpa än att djur och ägare ska fara illa.

Hannsi
0

Jag tycker nog att du borde välja att kastrera honom. Är han 5 månader gammal är han tillräckligt gammal för att kasteras. Som du säger är det ju väldigt mycket hormoner hos honom just nu och detta beror ju på att han inte får utlopp för sin "hanighet", om du förstår vad jag menar. Givetvis blir han frustrerad. Kastrerar du honom kommer förhoppningsvis könsdriften lugna ner sig och han kommer nog återgå till den goa lilla kaninungen han en gång var :)

Puma
0

Jag vet inte hur psykologiskt rätt det var, men jag hade en hankanin i puberteten och han fick en Snobben (mjukisdjur) i buren som han red på och donade med, och sov tillsammans med. Det var helt enkelt en mycket beskedlig burkompis som vi fick ta ut och tvätta i maskin mellan varven. För kaninen var det ett sätt att få utlopp för sina känslor. Kanske man förstärker ett beteende på det sättet, men för oss gjorde det inget. Kaninen lugnade ner sig i ettårsåldern.

malinroth
0

Ska han inte avlas på så tycker jag absolut att kastration är ett alternativ. Tycker inte det är något som helst fel med att kastrera hankaniner, en hane som inte ska användas i Avel tror jag iaf mår nog bättre av att inte behöva gå och sukta efter något han aldrig komme få :)

TereseE
0

Jag tycker också att du ska kastrera honom. Ser ingen som helst anledning att låta en kanin som inte ska avlas behöva ha problem med humörsvängningar pga hormoner.

Eternity90
0

vad skönt att ni verkar tycka en kastering vore på sin plats. Jag vill inte han ska fortsätta vara sådan här och han ska inte avlas på.

Men är det möjligt att kastera honom inom den närmsta tiden?

Är lite orolig gå till vetrinären med honom. Rädd att han ska morra och bita vetrinären.

Hoppas det löser sig. för när han inte har sina svägningar älskar han att mysa och gosa. Bara lättretlig-

Puma
0

Oroa dig inte för veterinären du. Han eller hon vet nog hur man går till väga med en butter kanin.

Zzelda
0

Våran hankanin är precis likadan. Fast han är äldre, 1år och 3mån gammal. Han har bitit pojken så det blivit sår så många gånger att vi nu är rädda för honom. Har tagit in honom i stallet i en stor box för att se om han blev lättare att hantera men nu jagar han oss när vi kommer in. Inget kul alls!

Eternity90
0

#11 är eran hane okasterad eller kasterad? lite nyfiken

Zzelda
0

Våran kanin är okastererad.