Osäker :/
Jag vill ha en liten kaninuppfödning men, jag är osäker
vart kmr jag få hanen ifrån ska jag köpa en hane eller?
burar? tänk om ungarna inte blir sålda :S
tänk om mamman dör…
P.S det är inte jag som ska ha det
Ja antingen får du köpa en hane eller låna.
Ang. Burar måste du ha någon extra bur om inte ungarna blir sålda. Tänk dig t ex att få en kull med fem hanar, och inte ha några extra burar. Att mamman kan dö måste man vara medveten om och det är en risk man själv får ta, dock är det väldigt ovanligt att en hona skulle dö vid förlossningen.
Jag har ingen uppfödning men….
Om du bara ska ta en kull typ så kan man ju låna hane av nån uppfödare eller så, men om du ska starta uppfödning oc ta fler kullar så är det nog bäst att köpa en hane.
Innan du parar ska du planera! Och planera mycket så att du är helt säker och vet alla risker och sånt.
Innan du får din första kull kan du fråga folk du känner och sätta ut lite annonser kanske…
Om mamman dör finns det ju inte så mycket man kan göra förutom att stödmata ungarna om det går, men jag har ört att det är väldigt svårt och det är svårt att lyckas hålla ungarna vid liv….
MVH
Johanna
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Tycker inte att du ska skaffa uppfödning baserat på ett annat inlägg jag såg av dig där du inte ens visste vad för kaniner som är hoppkaniner, plus detta inlägg. Du bör läsa på otroligt mycket för att ens fundera på uppfödning.
Du kan behöva avliva ungar som inte kan få hem, du kanske måste plocka ut döda ungar ur boet, eller hjälpa honan vid problem vid födseln. Att du inte ens vet var du ska få tag på hane visar verkligen att du inte är redo för det.
Huruvida du väljer att köpa eller låna hane är upp till dig.
Jag föredrar att köpa hane.
Att ungar inte blir sålda är helt enkelt något man får räkna med och se till att ha burplatser och planera parningarna därefter.
Att mamman dör är också något man tyvärr får ha med i beräkningen när man tar en kull.
Även att ungarna kan dö.
Det är sådant man får vara beredd på kan hända.
Skulle honan dö så är ett tips? att ha kollat runt med uppfödare redan innan ungarna föds, ifall någon kommer ha en hona med ungar i ungefär samma ålder och som kan tänka sig att låta sin hona adoptera några om möjligheten finns.
Ett tips? är att du pratar med en erfaren uppfödare i närheten, ifall denne skulle kunna tänka sig bli din mentor.
Att du kan komma dit och se hur allt går till när kullen föds och växer upp, få tips? och råd osv.
#2 Det jag nog hellre skulle göra än att försöka stödmata är att försöka hitta en "fostermamma" som skulle kunna ta ungarna, som har ungar i samma ålder :)
Vid stödmatning så hamnar maten ofta fel och de kan dö av att de t.ex får mat i lungorna och får lunginflammation istället..
#5 Okej ^^ Jag är inte så bra på saker som handlar om kaninungar, men tack för att du sa det!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner