Ärftligt bettfel?
Fick i uppdrag att fråga om bettfel här inne på KIF åt en kompis som inte är medlem på KIF pga inget internet el fungerande data. Hon köpte en Dvv hane i våras som kommer från stockholms trakten. Hon som sålde kaninen hade 3 månader innan kollat hans tänder och dessa såg jätte fina ut och bettet var korrekt. Självklart är ju denna kanin helt frisk och fin i kropp och hygien samt tänder så min kompis köpte honom. Efter en månad (dumt nog) kollade jag av ren nyfikenhet hans tänder och ser en mindre rolig sak.
En kanin har ju 3 tand rader där framme. Uppe finns 2st, den ena är bakom den som syns och under tänderna går emellan dessa två så tänderna slits. På över käken så saknas den vänster bakre tanden och höger främre tand. Den högra bakre tanden växer fel så den växer ut och är nu jätte lång. Den är i samma längd som vänster fram och har växt utåt så där är jämnsides med främre tanden.
På under käken saknas häger tand. Han är rund och go så har inga problem att äta osv. Lider ej. Har gått upp i vikt sen han kom.
_Så här lyder frågan: Hon vill gärna para denna hane med sin hona då dem båda är mycket fint tecknade. Det hon undrar är om bettfelet kan vara ärftligt?
_Bettfelet uppstod då hanen bitit sönder tänderna genom att intensivt bita på galler, han är 4år gammal. Alltså, bettfelet kom vid 4års ålder.
Uppgifterna om galler bitningen har kommit från uppfödaren som berättade att han gillar att tugga.
Jag har sagt till min kompis att det ej borde vara ärftligt eftersom han biti på galler och felet har kommit vid 4års ålder. Dem saknade tänderna har inte börja vuxit nåonting så vi antar att dom heller aldrig växer ut. Tänderna har slitits ner bra till från dom var är dock fortfarande lite långa men är på bättringsväg.
//Tacksam för svar!
Ps. Ni får ursäkta om jag förklarar krångligt, är inge bra på att förklara 
Kan inte lova något, men jag tror nog han kan para sig utan att ungarna får bettfel, då han ine föddes med det, utan formade dom själv.

#1 Det var det jag tänkte. Kan ju inte helt plötsligt bli ärftligt då det hänt vid 4års ålder och pga bitande i galler
. Eller tar jag fel?
Din hona Kickan, hennes pappa har bettfel efter en skada (om inte det är fixat nu, osäker) = inte ärftligt, så ja det går att para kaniner med bettfel som är efter en skada, dvs inte ärftligt.
Tror inte det skulle vara ärftligt om ni är helt säkra på att han har orsakat det själv.
OT - Men varför skriver du med kursiv text? Det är lite jobbigt att läsa ibland. Inte för att vara elak då ;)

#3 Okej, då borde det inte vara det. Hon ville att jag skulle fråga för att få se andras åsikter kring det.
#4 Tänkte det.
Hehe, jag vet faktiskt inte varför det blir kursiv =/. Blir automatiskt. Ska försöka tänka på det nästa gång. Vet ju själv att det är jobbigt. Ändrat det nu.
#5 Hehe, inte för att vara elak eller så :)
Det låter som att det är pga att han bitit i gallret ja och att dem tänder som är växer fel pga att det saknas några och antagligen skadat resterande lite.
Eftersom bettfelet kom så sent tror jag inte det är någon fara,
går det inte att klippa tändern?

#8 Det går säkert att klippa tänderna på något vis, men han har slitit ner dom ganska duktigt nu så är nu ingen fara. Han har ju gått upp i vikt så han stör sig ju inte.
Går det inte att ändra kaninen boende så han slipper sitta och gnaga galler? Låter som ett stressbetéende tycker jag och det lär ju inte kaninen må bra av…
Men det lär ju inte vara ärftligt i alla fall, som alla redan sagt.

#10 Han har ju som sagt fått detta hos sin tidigare ägare. Nu bor han hos min kompis och tuggar inget på galler och dylikt.
#11 Okej, vad bra. Låter som att han trivs mycket bättre hos din kompis då. 

#12 Han verkar trivas gott iaf ^^,