Akut! kaninhane omplaceras
För flera veckor sedan hittade jag en uppsökande kanin i mitt område och jag kunde inte låta den utsättas för alla faror utomhus utan tog hem den. Har satt upp lappar och gjort förfrågningar men det har inte gett något. Har anmält den som upphittad hos polisen. Har satt in annonser på internet och försöker hela tiden hitta någon som är intresserad. Tyvärr befarar jag att den kanske är lämnad ungefär som en sommarkatt. Den 1 september åker jag på minst 2 månaders utlandsuppdrag och har ingen möjlighet att ha den kvar. Så alternativet är att avliva den, vilket för mig känns oerhört hemskt. Det är en dvärgvädur, hane, den verkar fullvuxen men jag tror att den är ung. Han är tam, snäll, uppsökande och kelen. Jag är nu högst intresserad av att den ska bli omplacerad och få ett bra hem. Har du möjlighet att rädda den eller känner du till någon som vill ha en dvärgkanin. Jag har ingen bur till den.
Fick detta mail utav en tjej igår. Tänkte att jag lägger in en tråd här om lilla killen, då han är i akut behov utav ett hem. Jag själv kan tyvärr inte ta honom då jag precis fick in en hamster och några chinchillor för akut omplacering.
Ta kontakt med mej här på iFokus, så ger jag kontakt uppgifter till hon som har kaninen nu.
Kaninen finns i Stockholm.
Vart finns han?
www.sagaskaniner.webs.com
Mvh Saga Lennskog.

oj, sorry. finns i stockholm. transport borde gå att lösa om det finsn någon hem utanför sthlm. jag själv t.ex. åker ofta emellan sthlm-västerås. sambon pendlar mellan sthlm-uppsala.
Puttar upp lite. Blev sugen själv men det passar verkligen inte nu för vi ska flytta snart och inga grejer till den skulle jag ha heller. Hoppas han hittar ett bra hem fort.

#3 synd att du har fullt upp. tack för putten :)
hur ser han ut?

Å nej så söt han var, nu blev jag ju ännu mer sugen. Attans att det är så mycket nu. Hoppas någon bra kärar ner sig i honom.

finsn det ingen som kan ta honom tilsl ett permanent hem dyker upp?
ja skulle kunna ta han, men i vinter blir det ont om plats

huvudsaken är väl mest om någon kan ta honom tills man hittar ett permanent hem. och det är oftast svårt att hitta ett sånt på kort tid. men om #9 har möjlighet att ha honom till vintern så har vi iaf fått lite mer tid att leta. :)
#9 ta kontakt med mej via PM om du ställer upp som akut hem på ett seriöst sätt. så kan vi prata mer så. :)
När allt lugnat ner sig så kanske han kan flytta hem till oss. Men ingenting är ju säkert så jag kan inte lova något nu men uppsala ligger iaf inte långt från sala om nu vretenskaniner kan tänka sig ta hand om honom ett tag.
Men som sagt ingenting är ju säkert.
jag tar emot honom imorgon måndag. dock tillfälligt eftersom att jag inte har plats för fler kaniner. kan lägga upp bilder och mer info om honom om någon är nyfiken på honom.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen

#12 toppen, du har alltså kontakt med nuvarande ägare? :)
japp, ylva kommer med honom idag. :)
mvh Lisa
Jag är fortfarande intresserad och skulle gärna vilja veta mer. Då jag har rätt lite kaninerfarenhet så skulle jag vilja ha en redan tam och lugn kanin att börja med. Kan alla flyttar göra honom osäker och stressad och hur kan det då te sig? Undrar även om han är hanig av sig och revirmarkerar mycket? Skulle vilja ha honom utsläppt så mycket det går men det skulle inte fungera om han markerade överallt.
Jag hade ju egentligen tänk köpa en hona från en uppfödare så jag är med från start men jag bara fastnade för den här sötingen. Men jag får väldigt svårt att bestämma mig men kanske lite mer information kan hjälpa till.
Pratade med en vän idag och hon hade bur att låna ut om jag skulle vilja. Och om du kan ta hand om honom tills vi flyttat och är klara med det så kanske det skulle gå.
En annan viktig sak är ju hur han är med barn eftersom jag har en pojk. Han är ju inte så stor nu men han blir ju större.
Hej camilla85! han är verkligen supersnäll och lugn och vad jag har märkt hittills så har han inte markerat någonstans när han hoppat på golvet. och då har vi ju andra hankaniner samt honkaniner och marsvin i samma rum.
vi var tvungna att dubbelkolla så att det helt säkert var en hankanin. har även gjort en hälsocheck och allt verkar vara i sin ordning. klorna behöver klippas men det fixar vi imorrn.
han är hos min syster just nu, i spånga. även hon har stor erfarenhet av kaniner. jag är där flera dagar i veckan då jag även hjälper min mamma som är dagmamma. hennes dagbarn samt min dotter hälsade på "Skuttis" och han var lugn och verkar vara van vid barn. har troligen tillhört någon barnfamilj.
Ni får gärna komma och titta på honom.
hör av dig på min mail: Lisasbutik@live.se så kan vi prata mer.
mvh. Lisa
mvh Lisa

gud va skönt att han kom till ett bra hem :)
Han låter jätte mysig och trevlig. Just nu har vi väldigt dåligt med tid pga flytten men vi får se om vi kan komma efteråt. Vet inte om jag kan övertyga sambon om att åka till stockholm för att titta på en kanin men man kan ju försöka, själv har jag inge körkort. Han är inte riktigt lika med på att skaffa kanin som jag är men det är heller inte han som ska ta hand om honom/henne.
Men du behöver inte hålla honom åt mig för som jag skrev tidigare så har jag inte bestämt mig än och kommer inte bestämma mig förens allt är klart med flytten om någon vecka. Skulle ett permanent hem dyka upp till honom så är ju det jätte bra.