Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2805 ggr
Linnet
0

Bettfel

Jag fick i en av mina kullar en unge som inte har korrekt bett, hon har tångbett med dom övre tänderna en aning utanför dom nedre. Hon är nu 2½ månad och vad jag ser så nöter hon tänderna normalt. Jag har läst nånstans att en kanin kan ha tångbett och att tänderna nöts normalt ändå. Så nu har jag ett dilemma om vad jag ska göra med den lilla ungen. Alternativen är ju att jag får nån som vill ta hand om henne som vet hur det ligger till och att bettet kollas regelbundet. Det andra alternativet som jag helst vill slippa ta är avlivning. Nån här som har några åsikter.

Linnet
0

Ingen som tycker nåt??

Zvintos
0

Det är ju svårt sånt där.
Finns fördel och nackdel med båda.

Säljs kaninen kan den antingen hamna i ett jättebra hem och leva ett bra liv utan problem, och förhoppningsvis kastreras för att undvika att den får avkommor.

Å andra sidan kanske den hamnar hos någon som tar en kull efter den, trots vetskapen om att det inte är bra.

Avlivas kaninen slipper man problemet med att kaninen riskerar att få avkommor, beroende på hem.
Å andra sidan är det synd på en annars ev frisk kanin.

[aammE]
0

Jag tycker att du kan ha kvar henne så länge hon nöter tänderna okej. Alt. skänka bort henne och förklara för de nya ägarna.

Trasdockaa
0

En vän till mig var här med sina kaniner för att könsbestämma dem igår. Varav två hade tångbett. Dessa avlivade vi samma kväll. Vi såg det såhär: Antingen behåller hon dem och klipper tänderna varje vecka (de växer trots allt 1 cm i veckan), eller så avlivar vi dem.

Att sälja dessa vidare såg vi inte som ett alternativ. Både risken för att de hamnade i Avel, men också risken för att de hamnade i orätta händer. Risken finns att det rättar till sig när huvudet växer. Men risken finns också då att bettet flyttar sig tillbaka när huvudet mognar senare i livet. Vi såg framför oss att bettet skulle rätta till sig, varav kaninen såldes till kel. Familjen är hemskt duktiga med kaniner, men glömmer en vecka att inte kolla bettet på kaninen (semester ex). Kaninen slutar snabbt äta pga tänderna vuxit sig för långa, och en vecka senare kan man tänka sig hur munnen ser ut…

Därför tog vi bort dessa reda nu. För att förhindra lidande.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Elina.
0

Jag skulle ta bort kaninen samt kullsyskonen. Dels för att vara säker på att dessa inte kommer i vidare Avel, dels för att kaninen ska slippa onödigt lidande. 

Har du kollat med vet så att även baktänderna slits som de ska?

[Wera]
0

Vrf inte behålla den som kel då?

spiritedaway
0

Lite svårt läge. Men jag tycker du försöker hitta ett bra hem åt den om det är så att hon inte behöver lida av bettfelet.

#5 varför avliva kullsyskonen som är fullt friska? Det är onödigt att ta bort friska kaniner. Man kan ju faktiskt förklara noga till köparna att de absolut ej får gå till Avel.

Linnet
0

Jag ser ju helst att någon kunnig person kan ta henne och kommer då att förklara situationen och att hon absolut inte får användas i Avel. Men det kanske inte blir så lätt att hitta det rätta hemmet.

Det finns ju fortfarande chans att tänderna rättar till sig för hon växer ju fortfarande.

ulanea
0

Mina båda kaniner har övertänderna lite utanför de nedre? Ska de inte ha de:S?

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Linnet
0

#9 Ja det är så det ska vara dom nedre ska gå in bakom dom övre. På den här ungen möts dom mitt emot varann.

ulanea
0

#10 aha:/..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Zvintos
0

#7: För att bettfel tyvärr kan bli ett väldigt stort problem tack vare folk som avlar på det, både med eller utan vetskap om det.
Klart man kan förklara för köparna, men vad är det som säger att köparna följer det?
Eller så kanske kaninen säljs vidare och ägarna helt glömmer bort att informera om att syskonen hade bettfel, och kaninen avlas på.
Vips, så har det förts vidare…

Jag kan faktiskt förstå att syskon till kaniner med bettfel tas bort av den anledningen.
Hellre det, än att riskera att anlaget snart finns hos varenda kanin..

spiritedaway
0

#12 Jag kan förstå anledningen på det sättet, men jag tycker fortfarande det är fel att ta bort friska kaniner.

Linnet
0

Syskonen är ju sålda men jag ska informera köparna om detta.

Hade kaninungen haft riktigt bettfel. dvs. underbett, då hade det inte varit nån tvekan, då hade det blivit avlivning, men eftersom hon har tångbett och inte verkar ha har några problem med det så känns det som att jag vill ge henne en chans.

Ingen som känner att ni vill ta hans om henne, hon finns i Luleå och är troligen viltzobel, vit med grå öron och nos, dvärgvädurskorsning med ena örat lite på flax. En riktig sötnos.

DEMNJA
0

Hon är från Cissi och Theos kull va? Vet du vem av dem som bär på bettfelet? För annars måste du ju informera alla köpare av ungar med någon av dem föräldrarna att de inte får avlas på.

Jag håller nog med de som tycker att det vore läge att avliva hela kullen, men det går ju så klart inte eftersom de andra ungarna redan har flyttat. När det gäller henne… Jaa, det är ju faktiskt många som inte bryr sig ett smack om vad de avlar på så jag tycker ändå att om inte du kan behålla henne så bör du avliva… Tråkigt, men det sista man vill är ju att ett bett fel sprids för vinden Obestämd

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Jo, jag är helt säker på att det är Cissi. Theo har aldrig gett ungar med bettfel, inte heller Theos pappa eller mamma som jag också hade i Avel i 2 år, så det var ju ganska lätt att räkna ut att det var Cissi. Hon har bara haft denna enda kull och är numera omplacerad som stallkanin.

Ja det är ett svårt beslut, att kanske tvingas avliva en kaninunge. Har nog inte plats att ha kvar henne själv, jag har en del kaniner som ska omplaceras, så om jag får iväg några så kanske…..

Linnet
0

Ni som avlivar kaninungar av nån anledning, bettfel eller så..hur gör ni? Hos veterinär eller??

DEMNJA
0

#17 Finns en tråd på k-net om det… jag startade den tidigare i veckan.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

#18 Har kollat den nu, men fy, det var ingen trevlig läsning, känns inte som att man skulle klara av att göra så.

Zvintos
0

#19: Du har ingen uppfödare i närheten som kan hjälpa dig med det då?

sotlynx
0

Jag har en liten kanin med samma problem. Men bettet blir bättre och bättre för varje vecka som går. Har bara behövt klippa tre ggr, de tre första veckorna efter att jag upptäckt felet. Det är snart en månad sedan. Ditt samvete får avgöra vad du gör med din kanin. Personligen tycker jag inte att man avlivar djur som inte lider. Ta en titt på din kanin. Lider den??

Linnet
0

#20 Det vet jag faktiskt inte, kanske inte alla uppfödare som gör sånt heller.

#21 Jag håller med dig och nej, den lider absolut inte och tandklippning är ju inte aktuellt, eftersom tänderna nöts mot varann. Sen behövs det bara max en halv milimeter så skulle bettet vara korrekt, så underbett kommer det knappast att kunna bli. Men det är ju många som anser att man ska avliva för risken att den blir parad av misstag nån gång.

Skulle jag bara hitta en person som är medveten om vad som gäller med kaninen och håller koll på tänderna, så skulle jag med gott samvete kunna omplacera den.

sotlynx
0

#22 Bara en liten petare… Det är väldigt många uppfödare som avlivar ungar med bettfel eller misstänkt bettfel för säkerhets skull, som gladeligen imorterar kaniner från bla Tyskland och Nederländerna där dom egentligen skiter fullkomligt i bettfel. Heja! Skrikandes

Linnet
0

#23 Ja det är ju konstigt.

Linnet
0

Nu har jag kollat tänderna på ungen riktigt ordentligt och ser att hon nu verkar ha fått överbett i alla fall. Men dom övre främre tänderna har nötts, så att dom är lika korta som dom bakre övre tänderna. Om jag ser rätt så ligger dom nedre tänderna mot dom bakre övre framtänderna, så om dom främre  tänderna i överkäken nu växer ner en bit, så borde bettet bli korrekt. Lät komplicerat det jag skrev, hoppas ni förstår. Håller tummarna att det blir bra.

sotlynx
0

Jag förstår precis! Blev likadant med min. Ge det en vecka eller två så är det säkert korrekt igen! Lycka till!

Linnet
0

#26 Tack! Skönt att höra att det finns andra som haft likadant och det blivit bra.

spiritedaway
0

Hur har det gått?

Linnet
0

Jo, det ser ut som att bettet nu är som det ska, bara att dom främre övre tänderna ska växa ner lite till, så är det helt korrekt bett. Hon ska få flytta till Kalix och bo tillsammans med en kastrerad hane. Har upplyst dom om att hon absolut inte får användas i Avel, men det hade dom ju inte tänkt ändå.

spiritedaway
0

Okej så bra :)

sotlynx
0

Åh vad glad jag blir! Glad