Kaniner som bits?
Hejsan
Jag har läst mycket om kaniner och marsvin de senaste dagarna och undrar lite över en sak. På många sätllen står det " Jag gillar marsvin bäst för de BITS INTE LIKA OFTA som kaniner".
Jag har haft ett par kaniner men blev aldrig biten… Bits era kaniner?
Jag tänkte ta upp kaninintresset igen då mina barn älskar djur och våran katt nyligen gick bort i en trafikolycka och jag vågar inte ha katt igen.
Men om kaniner är kända för att bitas ofta…?
Jenny
Hej!
Har haft kaniner länge men har aldrig blivit biten. Visst finns det vissa kaniner som blivit felbehandlade/är sjuka eller ha ont/eller bara är lite nervösare av sig. Det kan även vara lite olika på olika raser.
Dvärgvädur är en bra barnkanin. dem är oftast lugna och tålmodiga med barn.
Sen gäller det ju att lära barnet hur man ska hantera kaninen. Hanterar man den för mkt så kan den bli less och försöka nafsa (ett annat sätt att säga att nu räcker det).
Marsvin bits i regel nästan aldrig. Dem blir som förstenade eller springer och gömmer sig om dem blir rädda. Marsvin är mer stilla i knäet/i famnen och därför lättare för mindre barn.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
Har enbart varit med om att 2 kaniner under mina 10 år som kaninägare bitit.
I de 2 fallen berodde det med största sannorlikhet på deras dåliga temperament och tveksamma "uppkomst" (mindre trevliga föräldrar antar jag).
Resterande har aldrig bitit, även om någon varit lite knepig.
En sak som man bör ha klar för sig är ju även den tamaste och snällaste kanin kan bitas.
Jag her ej blivit biten så ofta, endast 2 mer "allvarligare" bett med blod då. En gång blev jag biten i knät men den kaninen var mycket aggressiv. För ett tag sen blev jag biten men det var mit eget fel.
Kaniner kan ju bitas när de känner sig stressade, hotade, rädda mm. Vissa kaniner kan väl också bitas om de är mycket revirbunda, dvs om man tex stoppar in handen i buren så kan kanien bitas och det är väl mindre roligt.
Kastanjegårdens Kaniner