Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 719 ggr
Eriiika
0

gnagagnaga!

Hur får man bort beteendet att dom biter överallt? går ju typ inte plocka ner litser o ta bort alla möbler:S

KajsaM
0

Att gnaga gör kaninerna. Så lever vid harar. Den ända du kan göra är att ös in med pinnar till ninerna som dom får gnaga på. :)

Viran90
0

kanier behöver som sagt pinnar och kvistar att gnaga på..det är livsnödvändigt för kaninen, om kaninen ändå gnager på annat är det en ovana, stampa i golvet eller klappa händerna om du kommer på kaninen när den gör detta.

Eriiika
0

okej:P ska testa:) tack för tipsen:)

KajsaM
0

Jaa, men om inte dom får kvistar och pinnar + lite knäckebröd lite då och då så gnagar dom på Allt =)

Eriiika
0

haha okej=)

KajsaM
0

Hehe :)

Eriiika
0

hoho:p

KajsaM
0

Vad heter din/dina kaniner?

Eriiika
0

min kanin heter sessan för att hon är som en prinsessa:) din/dina då?

Matilda_91
0

Det kanske är bättre att ha ett Nej!-kommando än att stampa och klappa. För om någon stampar eller klappar händerna hemma hos er och kaninen t.ex sitter och äter eller går på lådan kanske den tror den gjort nått fel. Det är bara vad jag tror :P

Eriiika
0

hmm kan också vara en teori:P

KajsaM
0

#9 Min heter Hampus :)

#10 Smart Matilda :) Fast så kan det ju okå vara att nån säg nej också =)

Matilda_91
0

ja men djur lyssnar ju inte på själva ordet "nej" Dom kan inte vårat språk, utan dom lyssnar på tonläget. Det är därför en clicker fungerar. Om man fyar hundar säger man oftast nej i samma tonläge riktat mot hunden. Om det var ordet hunden lyssnade på skulle den ju gå runt och tro att man skällde på den hela tiden :P

KajsaM
0

Jahaa :D Då fattar jag =)

Matilda_91
0

;)

KajsaM
0

:P

Eriiika
0

hmm intressant:P

myriis
0

Detta är nog inget jag gärna skulle ta till, men om det blir "allvarligt" är det nog ett måste. Knäpp till kaninen LÖST på nosen när den gnagar. Det funkade på min kanin när hon sprang och bet alla utom mig XD Men som sagt, det ska vara en lös knäpp

Tina-A
0

Hellre ett nej än ett knäpp på nosen skulle jag säga! (Det sa nog myriis också om jag inte fattade fel?)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Ja, precis.

Lotta_A
0

Jadu. Gnaga gör ju alla kaniner. Det är ett naturligt beteende för dom. Det du måste lära den är vad den får och vad den inte får gnaga på.

Vissa kaniner gnagar mer än andra.. Men ett sätt att lära den är ju att varje gång den gnagar säga nej väldigt bestämt och lyfta bort kaninen. Klappa och stampa är inte bra. Det skrämmer kaninen och håller man på sådär för mycket kommer kaninen bli skygg. Hellre knäppa på nosen än att stampa tycker jag…

Tina-A
0

Det bästa är nog bara att flytta på kaninen så att den börjar med någon annat. Att försöka komma på olika straff är inte bra, man ska inte staffa en kanin! Men att säga "Nej" är inget straff direkt, utan mer en tillsägelse. Flytta på kaninen och säg nej

Lotta_A
0

#22: Du har så rätt Kära syster. Man ska ju egentligen aldrig straffa sin nin. Kaniner är lättskrämda djur..

Hopi
0

Håller med Tina & Lotta, man ska inte straffa sin kanin! Dom är ju lättskrämda osv, så nej. Däremot KANSKE det kan funka med att torka möbler och lister med ättika eller nåt som kaninen inte gillar. Tror inte dom vill gnaga på det då! Annars gäller det nog bara att passa dom, så att dom INTE gnager, och plocka bort allt man KAN plocka bort. Och lyfta undan kaninen om den ska till o gnaga. Men testa gärna med att torka med ättiksprit. =)

Eriiika
0

ao men jag kan ju inte direkt torka mig med ättika:P men kan nog funka som du säger på möbler..=) hon gillar inte att gnaga på pinnar nå vidare så det är som mig o möbler det går ut över..aj

Hopi
0

hehe nej det är ju inte så passande att torka dig själv med ättika precis.. hum.. Så hon vill gnaga på dig oxå?? hum.. Fundersam 

Försök ändå att lära henne gnaga på pinnar av olika träslag; sälg är poppis, blåbärsris likaså.. Håll fram åt din kanin och truga lite! hehe. Det kan ju hända att hon provar gnaga lite och märker att det är gott! *skratt* Kan ju hoppas iaf!

Eriiika
0

hehe jo har sälj just nu iaf:P får väll truga henne lite mer:P men hon typ bits så fort hon inte får som hon vill så det är typ mest tjur tror jag… men ska testa med lite olika saker nu har ju massa bra tips? så:D

KajsaM
0

Nej precis man ska inte straffa kaniner för att dom gnagar på saker, det är faktist en natuligt beteende :)

Eriiika
0

jo det är ju som det=)

KajsaM
0

Precis =)

Eriiika
0

exakt:)

KajsaM
0

hehee :D

Eriiika
0

nu i natt har hon äntligen kommit på att sälj är gott:) hehe

KajsaM
0

Vad bra att hon tycker det :) Hampus tycker om det okå :P

Hopi
0

Vad jättebra Eriiika! Då kommer hon säkert ha mindre lust att gnaga på annat, om hon börjar gnaga på sälg tex!!! =)

Lotta_A
0

Vad bra att hon gillar att gnaga på sälgen. Hoppas det blir bättre nu

Tina-A
0

Morötter är också något gott att gnaga på!

Eriiika
0

jo hoppas det blir bättre nu:D tror det blir det=) jo hon brukar få en del av en morot varje dag så hon har något lite hårdare att tugga på:)

KajsaM
0

Smart Tina :D

Eriiika
0

jo det är smart=)

Lotta_A
0

Min syster är smart ;) hon brås på mig !

KajsaM
0

Hehe kan förstå det Lotta ;)

Eriiika
0

haha;P så kan man ju också se det:D