Klippa klorna
Har två frågor på hur ni gör när ni klipper klorna på eran/era kanin/kaniner :)
1. Hur håller ni kaninen när ni klipper?
2. Hur ofta klipper ni klorna?
1. Lindar in mina i en handduk och lägger på rygg i knäet.
Finns bilder i artikeln om kloklippning.
2. Klipper vid behov.
Dvs olika för olika kaniner, beroende på hur pass de sliter ner klorna själva.
Jag lägger mina på rygg i mitt knä :)
Och så klipper jag mina kaniners klor vid behov, kollar dock igenom allas klor 1 gång i veckan.

JAg lägger också mina på rygg och klipper dem.
Klipper olika ofta beroende på kanin.
MVH Emsis Persson
Jag lägger honom på rygg och klämmer fast öronen mellan knäna. (låter brutalt men då slappnar han av helt.)
1. Lindar in dom i en handduk.
2. När det behövs.
1. Lägger dem i knät och lägger öronen lite mellan benen. Muffin slappnar inte av annars.
2. Vid behov. Muffins växer snabbare än Nessies :)
Emma

- för mig har det varit lite olika, men oftast är det väl på rygg
- vid behov:P ca när dom e så här:____ långa utanför pulpan lite + -
1. Jag sätter kaninen på ett bord eller så sätter jag kaninen i knät. Lägger de inte på rygg eller något sånt, de sitter på "vanligt" sätt.
2. Vid behov, ett tag så klippte jag ganska ofta för att träna de men nu blir det när jag tycker att klorna ser lite långa ut. (Behöver inte träna dem, de är ändå så duktiga ^^)
Kastanjegårdens Kaniner
1 Lindar in dom i en handuk
2 Jag klipper en gång i veckan för att dom ska vänja sig.
1. Lägger dom i mitt knä, beroende på hur kaninen är så håller jag antingen ingenting, elr så håller jag handen över öronen/greppar tag i dom lite, då slappnar dom av.
Om de sprattlar väldigt mkt klipper jag dom när de sitter/står och så lyfter jag upp ena tassen, så som på en hund. Om inte jag får hjälp av någon att klippa medan jag håller,
2. Olika, inte ofta iaf. Min ena hane är 1.5 år och jag haft han sedan han var 7 veckor och jag har klippt han 1-2 gånger. Min andra hane är 5 månader och han har jag aldrig klippt klorna på. Klipper när de är någon cm över pulpan.
Jag lindar in de i en handduk och lägger de i knäet, tycker att det känns "säkrast" så och alla mina slappnar av.
Klipper vid behov, brukar kolla klorna varje dag när jag sätter upp kaninerna på bordet och när de börjar bli långa klipper jag. Brukar inte bli mer än var tredje-fjärde månad, de sliter ner de ganska bra själva.

En klipper jag med en handduk för att komma åt baktassarna, en sitter i knät och en ligger på rygg.
Var tredje månad klipper jag deras klor…
Mina sätter jag i knät så de ligger på magen, så tar jag up pen tass i taget, en av mina vill inte ligga på rygg, de andra älskart inte heller så det här fungerar för mig.
När jag känner att de är vassa när jag bär dom eller när jag ser att det behövs somdsagt, när det behövs.
förr klippte jag var tredje vecka en liten snutt men nu är det inte lika ofta.
Hihi, Muffins klor växer verkligen som ogräs! Hade tappat bort min klotång och fick panik när jag inte hade klippt dem på typ 2 veckor ^^. Då var dem ganska långa :O
Emma
Lägger dem i knät, och klipper vid behov.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Lägger dom på rygg.
När det behövs!

jag brukar hålla fast kaninens framben med höger hand och vänster hand under rumpan, sedan för jag över kaninen på rygg med höger hand och lägger kaninen upp och ner på min vänstra arm och håller fast öronen lite lätt mellan min vänstra överarm. Då ligger kaninen stadigt och man kan hålla fast tassen med vänster hand samtidigt som man klipper med höger.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
1.Jag har bara klippt min kanins framklor en gång, då satt hon bara i mitt knä och jag tog fram tassen och klippte:)
2. När det behövs, fast än har jag bara behövt klippa framklorna en gång på fyra månader( sedan vi köpte den)!! Bakklorna är inte alls långa:O.