Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 385 ggr
spiritedaway
0

Ungar vid 6 månader

La ut detta på jättekanin iFokus, men tänkte att fler kanske läser det här.

Jag blev lite upprörd när jag märkte ett ställe som fått ungar på sina belgiska jättar. I början av juli 09 var honan 4 månader enligt dom själva. Men det kan ju betyda att hon var påväg att bli 5 månader också, vet ej exakt.
Men då är hon ca 6 månder då kanske, och har fått ungar.

Honan bor med en äldre hane om jag förstått det rätt. Vet ej om de går med varandra fortfarande.

Är inte det på tok för tidigt? För honan kan knappast ha växt klart ens.

Ungarna är förresten redan 2 veckor gamla. Vilket innebär att hon måste ha blivit parad för ca 6 veckor sen visst? Så hon var mycket yngre än 6 månader när hon blev parad.

Vet ej om det är tänkt till ormmat, men risken finns väl. Eller risken är nog rätt stor med tanke på vilket ställe det är. Men det gör inte det hela mer rätt ändå.

tyvärr finns det väl ingen lag som gör att man kan göra något åt saken än att försöka upplysa dom om det antar jag Rynkar på näsan

Zvintos
0

Tycker helt klart det är alldeles för tidigt!
Belgiska jättar, eller snarare alla jätteraser, mognar senare än dem andra raserna.

Bor honan med hanen fortfarande, så finns det lag på det.
Annars finns det tyvärr inte mycket att göra. Obestämd

spiritedaway
0

#1 Vet tyvärr ej om hanen fortfarande bor med honan. Men tror att risken finns, ska försöka ta reda på det.

Men lagen säger väl enbart att man ej bör hålla en fertil hane och hona ihop kontinuerligt. Så frågan är hur länge de får hålla dem ihop innan det bryter mot lagen och man kan göra något åt saken.

Fast jag undrar om det inte står något om digivande honor också..Jag får nog ta och kika igenom lagen lite grann.

spiritedaway
0

det enda jag hittar i lagen som är användbart : "En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar."

Frågan är bara vart den gränsen går..

Zvintos
0

#3: Ring en inspektör och fråga hur denne hade tolkat det utifrån den situationen.
Hade jag varit inspektör hade jag iaf gett ägarna en varning om honorna blev parade ofta, även om dem inte går ihop med hanen hela tiden.
För det blir ju hälsostörning för honan att bli parad om och om igen, även om hon går själv när ungarna är små..

spiritedaway
0

#4 mm. Jag får nog ta och göra det.

Ska även ta och prata med dom som har kaninerna. Det kan ju kanske handla om att de inte vet så mycket om kaniner alls.