Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 734 ggr
Toaden
0

Musproblem

För ungefär en månad sen så kom det en liten skogsmus till kaninförrådet. Jag tyckte först att den var söt, men när jag nästa dag hittade den i pelletspåsen där den gnagt sig in… Den hade både kissat och bajsat därinne och jag vågade inte behålla någon pellets så jag fick kasta bort 6 kilo pellets.

Nu har jag lagt all pellets i glassburkar med lock så att det inte ska hända igen. Musen har inte setts till förrän idag, då den har uppgraderat och äter direkt från kaninernas matskålar. Jag har ju som nog många vet pellets dygnet runt i skålarna, och nu kan jag ju absolut inte ha det när musen ränner omkring där och bajsar i matskålen. Jag vet inte vad den kan ha för sjukdomar som den håller på och snuskar sig med i kaninernas matskålar.

Vad ska jag göra åt musen? Jag misstänker att den har familj någonstans i närheten. Det känns tråkigt att behöva övervaka dom när dom äter, nu när dom är vana vid att kunna äta när dom känner för det.

rosahumla
0

Kanske ska du försöka ta musen nästa gång med handskar och sedan bära bort den därifrån en bra bit? Då kanske du kan lämna lite mat där och han stannar borta? kanske blev lite konstig text men ;)

Toaden
0

Jag har tänkt på det, men kommer han inte att komma tillbaka till sin förmodade familj?

rosahumla
0

# 3 Det vet jag inte, kanske är värt ett försök :)

Annars får du försöka fånga in dem o i värsta fall ( tkr jag som älskar alla djur ) är att sätta ut råttfällor o katter..

Toaden
0

Jag har en katt men hon kommer inte in där musen antagligen har sitt bo… Det skulle bli svårt att få tag i musen kom jag på nu, eftersom burarna är av plastat hönsnät så kommer musen undan överallt.

Just nu verkar musfälla vara den enda fungerande alternativet. :/

rosahumla
0

#4 Jao, de får bli musfällan då.. ;/

Toaden
0

Jag ska kolla med pappa imorgon. För en sån där skadedjursskrämma skrämmer väl kaninerna också?

rosahumla
0

#6 Sådant vet jag inte, men jag skulle hellre satsa med råttfällor ;)
( ETT tips?. Många sätter ost i råttfällorna men de lockas bättre med choklad , ;P )

huldisen
0

Musfälla.. rått gift ?:)

emms
0

Musfälla om du inte vill få tillbaka den igen. Om man bara fångar in dem med en sån annan fälla och kör bort den en bit så kommer dem oftast tillbaka :/

Lite synd men man vill ju inte att dem ska få sjukdommar och sånt. :(

Emma

Toaden
0

Idag har jag satt ut råttfällor med korv och godisnappar. Chokladen åt jag upp själv… Oskyldig

Det är synd att behöva ta död på dom, men jag har inget annat val just nu. :/