Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3843 ggr
Raainboow
0

Flytta små ungar ?

Hej!

okej, min kanin kanske är gravid, men det är såhär att det blev lite senare än tänkt. Hon hade svårt att bli med barn, eller så träffade hanen inte rätt hål. Så ja måste flytta dem när de är jätte små, kanske bara en vecka eller så :S

- Det är hennes första kull

- Hon har inte direkt "revir"

- men hon sprattlar mycket

- och tycker inte om att va i famnen längre stunder

1. Hur ska jag flytta henne och ungarna?

tillsammans med mamman, eller utan mamman?

2. kommer hon att döda dem om hon är med ungarna när ja flyttar dem, eller vice versa?

3. kan jag göra ett hus med botten så jag bara kan lyfta upp hela boet utan att behöva röra ungarna? Men ska jag ha med mamman i huset eller i sin vanliga resebur?

4. Jag parade henne för 16 dagar sen, hanen "svimmade" då. Men sen ville hon bli parad igen för 4-5 dagar sen, å då "svimmade" hanen 6gr på en dag.

När blev hon gravid egentligen? Hon vill inte bli parad nå mer, men jag tycker ändå att jag kan känna "knölar" och hon vilar lite oftare och är inte lika jobbig osv…

5. Kommer hon döda ungarna när jag kommer hem och sätter dem i hennes vanliga bur?

6. Kan de inte klara sig om jag inte alls rör i ungarna?

hjälp snälla !

[aammE]
0

Varför parar du henne när du uppenbarligen inte har nog kunskap? :c Hur gammal är honan, har hon haft kullar tidigare?  

Jag skulle inte flytta dem öht. Flyttar du henne så är risken stor att hon äter upp/dödar/överger sina ungar.

Denna kommentar har tagits bort.
thexclub
0

Varför parade du henne överhuvudtaget, då du måste varit medveten om att du skulle behöva flytta henne? Eller blev hon parad sju veckor försent?

1.  Jag skulle helst inte flytta dem alls. Men om det nu är absolut nödvändigt så tror jag det bästa är att försöka hålla ungarna och honan tillsammans men se till att honan absolut inte blir stressad och skadar ungarna.

2. Kan hända att honan dödar någon unge eller att någon unge dör pga. flytten, ha.

3. Borde ju gå, skulle dock oroa mig för att honan skulle trampa ihjäl ungarna pga. ren stress då en bolåda är ganska liten…

3. Omöjligt att säga, du får helt enkelt vänta och se.

the vanity, it becomes insanity

thexclub
0

#8: var ju annars en felskrivning, skulle skriva "ja", men okej.

Om du fortfarande vill fortsätta disskutera får du gärna pma mig då jag tycker detta verkar helt onödigt att ta öppet. Faktiskt är det helt onödigt överhuvudtaget.

the vanity, it becomes insanity

[aammE]
0

#3 Men gud, vaknat på fel sida?

Vad jag vet om att du ej har kunskap?
Jo, för en människa med erfarenhet och kunskap parar inte sina kaniner när denne vet att man kommer att behöva flytta på ungarna i så låg ålder.

kan du förklara exakt hur du "råkade" para henne för sent? Hur gammal är honan?

Raainboow
0

Jag "råkade" inte para henne för sent. Jag gjorde det i god tid, å hanen "svimmade" å så var parningen lyckad eller vad man ska säga…

Men sen så kollar man ju om hon är gravid en eller två veckor senare, å då ville hon å då "svimmade" hanen 6gr. Men jag vet inte om hon blev gravid första gången eller andra.

Om hon blev gravid första gången är det ingen fara, då är ungarna 2-3 veckor när vi ska åka hem, men om hon blev de andra så är de bara 1-2 veckor :S

Honan är nästan precis ett år. Och jag vet att man inte ska para henne för sent, dvs att hon är över ett år, men det var bara på sommaren jag hade tid att fixa, och min kompis kanin fick barn när hon var över ett år första gången. Å det gick bra, sen andra kullen nu i våras å de ska säljas snart, å den kullen gick också bra.

Kan jag verkligen inte flyta henne? Kan jag inte flytta hela buren bara? med huset med ungarna i. Jag använder inte bolåda…

goldcool
0

Ja, gör ett bo med botten i där halm och päls från mamman kan ligga kvar ihop med ungarna och flytta hela huset. Det kan faktiskt gå bra då för mamman känner precis igen allting som det var på det "gamla stället".

Jag skulle inte låta mamman få sitta med inne i det trånga huset vid flytten. Kaniner tänker inte så noga vart de sätter ned trampdynorna kan jag säga, särskilt inte ifall de blir stressade. Kaninungarna är även vana att ligga helt själva långa långa stunder, mamman är inte alls där ofta.

Ska de åka väldigt långt typ längre än en timme så skulle man kanske helst ha en större bur i bilen där man kan sätta ihop bo-rede och mamma.

Alltså, man kan röra o hålla på med ungarna redan första 1-2 dygnen bara man har att göra med en lugn o stabil mamma. Men man kan helst pilla med mammans bajs på händerna innan o få in honans lukt. Dock så brukar jag inte hålla på så mycket med ungarna när de är så små som första veckan. Bara kontrollera.

Har du en bra o duktig hona så kan det gå vägen. Till o med alla ungarna kan klara sig om du har tur. Men det beror nog på resan också. Plus att hon kommer till en bra miljö när hon kommer fram.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[aammE]
0

#11 Testa att ta med hela buren.

Raainboow
0

Tack så mycket goldcool! :)  Ja jag ska resa typ 4 timmar så ja tänkte ha med hela buren, fast det där som du föreslog lät faktiskt bra :) Å ja tänkte att man kunde ha reseburen öppen och vid ingången till huset där hon troligtvis kommer boa. Då har hon som plats för sig själv,  men kan ändå gå in till ungarna, hur låter det?

Tack aammE :) även fast jag var lite grinig i början xD

lomsen
0

Behåll lugnet och tro på att allt ska gå bra och ta till dig de tips? du fick-jag trror allt går bra!

Använd plasthandskar om du behöver ta i ungarna, det gör jag.

Och se till att ha med vätska, om inte vatten går så en gurka eller nåt.

Samt lugn o ro i bilen! Kanske nåt hon gillar extra mycket-persilja eller nåt?

Lycka till!Glad

Linnet
0

Ja flyttar du hela buren kan det väl gå bra, men det är ju egentligen för tidigt att flytta 2-3 veckors ungar också, så riktigt genomtänkt var det väl inte. Du ska ju absolut inte byta bur förrän ungarna har börjat skutta omkring, vid ca 3 vecors ålder.

Zvintos
0

#5: Tänk på språket!
Sådant språk accepteras inte härinne.

#11: Det är lag på bolåda, så du bör införskaffa en.
Minsta måtten är;

* 35 x 28 x 20cm, Kanin under 3kg
* 40 x 30 x 25cm, Kanin 3-5kg
* 45 x 35 x 30cm, Kanin över 3kg

Raainboow
0

Förlåt! Bolåda? vart kan man köpa de?

Zvintos
0

#18: Bolådor kan vara svårt att få tag på.
Vissa djuraffärer säljer hus, som kan funka som bolåda.
Men dem är svindyra.

Jag tillverkar bolådor för den som inte kan eller vill bygga själv.

[vretenskaniner]
0

#19: Skulle mer en gärna vilja ha bolådor, vad säljer du dom för?
har dvärgvädurar, lejonkaniner och lejonhuvade dvv. Så de väger under 3 kg. Vart bor du?

Mvh Emma
http://dragongarden.webs.com/

Zvintos
0

#20: Du kan läsa om priser odyl på hemsidan.
Bor iaf i Smedjebacken (södra Dalarna), ska till Dala-Expo i augusti.

lennartsdotter
1

Varför ar det borta en massa inlägg? Eller är det kanske min dator som laggar lite…

Men ialla fall; - Varför måste du flytta dom? :)

Tycker en bolåda med golv skulle vara bra, då behöver ju du inte vara och pilla så mycket i ungarna. Men sen ska man väl se upp med att srtessa mamman? Det blir nog ditt störst problem, eller vad tror du?

I alla fall så önskar jag dej Lycka till, hur tokigt det här än blev för dej.Skrattande

Zvintos
0

#22: Flera inlägg är borttagna för att det skrevs en del saker som inte är acceptabelt härinne.
Så det togs bort för att andra ska slippa läsa och att förhindra att det spårade ur.

lennartsdotter
0

#23 - Oj, kanske lite opassande att jag frågade. Ber om ursäkt… Oskyldig

Trodde det var min dator som fick fnatt (IGEN)…

Men tack för att du förklarade, NinniH!

Thumper-KG
0

#11:

OM din kanin bor i en vanlig "innebur", så lägg en stor filt(en tjock som inte släpper i så mycket ljus) över buren och flytta hela buren med ungar och mamman till bilen, låt filten vara på hela tiden tills du har satt buren där den ska stå i framtiden.

Honan märker då inte att att hon har flyttat, låt dem vara ifred på det nya stället ett tag(ett dygn eller så) hon är stressad nog ändå…

Thumper-KG
0

Låt dom vara kvar i sin gamla bur till ungarna tittar ut och går i buren, tar kanske 2-3 veckor…

Funkar allt då, så kan du byta till den bur du hade tänkt, men flytta över HELA boet med päls och halm, du ska alltså INTE städa i bolådan/huset…ungarna känner inte igen sig annars…

[Wera]
0

Har inte läst hela tråden.

Har flyttat ungar förut, det var maj då men det snöade och var jätte kallt :S Så vi flyttade in ungarna, de var några timmar gammla - visste inte alls om att det skulle bli så. Aja iaf. gick det jätte bra, vi tog all päls och bottenmaterial som ungarna låg på och lyfte in i en innebur och sen mamman i buren, först var mamman lite orolig/förvirrad elr något så hon skutta runt och klev nästan på ungarna sen strax efter var allt som normalt.

Om du har en bolåda med botten blir det mkt lättare att flytta ungarna tycker jag. Ha honan i en egen transportbur så hon inte råkar kliva på ungarna till döds.

Sen undrar jag vrf du parade din hona två gånger? Det räcker med en gång (om hanen trillar av som din hanr gjort så är det ganska säkert att det tog sig) - vrf då ta om parningen ca 10 dagar senare?

Raainboow
0

Tack Thumper igen :)

jag lyfter över hela buren till bilen med en tjock filt över, bilrestan tar förresten bara ca 4 timmar, sedan lyfter jag först bort filten när jag är hemma. En lite fråga till då… Vad gör jag om hon rusar in i huset och börjar döda dem så fort jag lyfter buren? o_O

Tack Wera :)

Hm.. jadu ingen aning faktiskt, det var väldigt viktigt att hon blev med barn, annars skulle hon vara för gammal så jag testade igen å då ville hon. Var hon brunstig eller kommer hon att få två kullar?

Läste nämnligen nyss att det bara är en äggstock igång å att om man parar igen så kan hon bli med barn igen, å då får hon två kullar. Ber till Gud att det inte händer.

Så det funkar om jag lyfter hela buren till bilen (med bo och allt) med en tjock filt på, sedan när jag är hemma bär jag upp buren (med filten på) till våran lägenhet och först när jag har låtit den stå där typ en timme tar jag bort filten?

[Wera]
0

#28 Egentligen är det inte så viktigt att få honan parad innan hon blir ett år, bara honan är i bra kondition lär hon klara av att ha kull även om hon är 1.5 år :)

[Tovab]
0

hej, jo, jag fattar inte riktigt. Bor honan inne nu o ska flyttas till en utebur eller ska ni flytta? hela familjen alltså. jag örstor inte riktigt hur du menar att ni ska göra…

Raainboow
0

Jag vet mycket väl att det heter DRÄKTIG (utan ck som du först inte visste) men jag tycker det är mycket gulligare att säga gravid. Jag tycker min kanin är värdig nog att kallas gravid för hon är en i familjen.. Dessutom spelar det inte så stor roll -.-'

Tack thexclub för att du förstod :)

Wera: Jaha :O det visste jag faktiskt inte ^^ tack! :)

Tovab: jag är i stugan, kaninen är i en innebur, hela familjen ska åka hem från semestern, dvs stänga ner hela stugan, därför kan jag inte lämna henne kvar, därför måste jag tyvärr flytta på henne och bebisarna…

Så jag fick rådet av Thumper-kg att sätta en filt över buren och flytta hela buren till buren och först ta bort filten hemma. Det lät som ett bra förslag så jag kör på de :)

Ungarna är bara en dag gammal om de kommer på onsdag. Och bilresan är på 4 fruktansvärda timmar :S Stugan är i piteå, hemma är i kiruna, 37 mil = 4,2 timmar - 4 timmar…

Thumper-KG
0

Japp, exakt så!

Du kan ta bort filten när det har varit lite lungt hemma en timme eller så, men ryck inte av den, och prata lugnt med henne om vad du vill, bara hon hör dein röst så tror jag att det ska funka utan probs.

Jag gör själv på det viset de gånger jag har varit i knepiga situationer.

Lycka till!

Anders

Fnyan
0

Josefine, de är du, mirandas kompis va? :D Hörde att det kanske är Mirandas kanin som är pappan va? :p

Fnyan
0

Asså "Raainboow", du är josefine va? ;)

Raainboow
0

Fnyan: Japp det är jag de ^^ fick lite probs med kaninflytten men några snälla människor hjälpte mig :) bla Anders, goldcool å lomsen :D

Hm.. jaaa jag tror att de är han som är farsan :P :D

Å juste hon boade idag ordentligt med halmen, in i munnen ut i huset, in i munnen ut i huset. Men nu har hon slutat :S Hoppas de kommer inatt. å hoppas hon rycker pälsen snart xD

Fnyan
0

#41 okej, jag skriver i din gästbok hur man skickar PM, Miranda sa att du undra :p

Thumper-KG
0

Hur har det gått med småttingarna?

/nyfiken/

Thumper-KG
0

Nu mycket nyfiken! …

Raainboow
0

Förlåt för att det har dröjt så länge, men jag har inget internet, har skickat ett meddelande till dig Anders om hur det gick! :)

ulanea
0

Jag vill med veta:D:D!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Thumper-KG
0

#48: GOT IT !!! Glad

Fnyan
0

Nu har min kära Blackie blivit Farmor ju ^^

Animalfriend
0

#0 Hur har det gått? :) Eller vill du inte ha tråden öppen för diskussion längre?

Raainboow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*alla*      

Det har gått bra faktiskt, hon blev med barn senare än jag räknat, så de kom den 9, på kvällen mellan 21-24.00.  Fyra stycken :) Två ser ut att bli mörka och två lite ljusare fast inte alls vita, kolla bilden.

Tur att ungarna kom senare, hon tar hand om dem, och alla verkar hitills må bra. En hamnade dock utanför boet när hon fick den, märkte att det låg en liten krabat å sprattla där, så jag lyfte in den i huset till de andra, och inge andra missöden så länge. Inga döfödda heller, så fanny genen kanske dog ut? :) Hoppas det iaf.  Hon slet av jävligt mycket päls, fast hon har ju tjock och fin päls så det märks inte så jätte mycket på magen.

De är livliga och ibland kan jag till och med höra dem böka, fast jag har inte sett Louvie (mamman) mata dem :S Fast det gör man ju sällan :P

Och den kan väl vara öppen? :P Jag har inget emot det i alla fall ^^

lomsen
0

GRATTIS!

ulanea
0

Åååh:D!

Tror de där ljusa kommer få lite fläckar elr vad man ska säga^^

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Thumper-KG
0

Grattis till de tjocka korvarna! Glad

Raainboow
0

#54 Tack!

55# Taack! :D Hoppas det, de ser ganska gulligt ut ^^ fast min moster kallade dem för levande bajskorvar xD

56#  Tjocka korvar? xD Haha de va inte snällt Anders :P, men alltså idag låg en unge utanför boet, jag vet inte hur länge den har legat där. Men jag satte in den i boet igen. Hoppas hon inte stöter ut den, fast jag tror att den följde med mamman ut via tissen. Den såg lite mindre ut, men det är ju nästan alltid en i varje kull som är mindre, eller? :)

Thumper-KG
0

#57: Jo, iband är där an som mindre än de andra, men det brukar rätta till sig…

"Korvar" är det gängse uttrycket bland uppfödare, om nyfödda ungar Flört

Fnyan
0

Söta små korvar, som jag brukar säga ^^

Längtar tills jag får se dom någongång ^^

rosaplutten
0

Grattis :D

Raainboow
0

#58  Haha ja jag förstod nästan det :P   När kan man börja ta upp dem? Jag kollar till dem en gång på morgonen nästan varje dag. Men då flyttar jag bara på pälsen och kollar om de är tjocka, och att de lever. En var på väg att krypa ut ur huset igår, det är den näst största tror jag, men när jag lyste på den, vände den tillbaka till boet :)

#59  Jag kan skicka bilder? :)

#60  Tack :D

Thumper-KG
0

Du kan ta upp dem nu, men håll dem stadigt för de är mycket spralliga och ramlar lätt ur handen.

Bättre är att bara lyfta dem 10 cm över sitt bo, så ramlar de mjukt…

Raainboow
0

#62  Kan jag de? :D   Ungarna är ju bara 1 vecka och två dagar? Ska jag ha handskar på mig?

Zvintos
0

#63: Nog kan du det alltid.
Jag brukar ta i ungarna från dag 1, då jag vet att mina honor litar på mig.
Är du osäker, så klappa mamman eller gnugga händerna lite i spånet (eller vad du nu har som bottenmaterial) och ta sen upp ungarna.

Raainboow
0

#64  Okej :) !  Så hon stöter inte ut dem eller så?   Ungarna jävlas med mig och håller nästan på att krypa ut ur bolådan, men sen när jag kollar på dem vänder de tillbaka :P

Zvintos
0

#65: Det kan hända, men inte särskilt vanligt.
Så länge honan är van vid ens doft och inte bryr sig om att man är vid boet, är det ingen fara.

Raainboow
0

#66 Okej-

Fnyan
0

#61 Jaa, skicka gärna bilder! :D