Frågor ang. foder.
Hej alla.
(jag vet inte om denna inlägg redan finns, så jag gör en ny.)
Jag använder ett foder som heter Edel som jag köper i 25kilos säck. Jag tycker det funkar bra på mina kaniner, pälsen är slank och len och hullet är bra.
Men jag tycker jag behöver ge ganska så mycket för att få dom bli mätta.. Vet någon hur mycket man ska ge?
Jag ger mina kaniner (holländsk kanin) ungefär 1½dl per dag + lite havre. Även det, så verkar dom lika hungriga som dom inte fått någon mat..
Nackdelen med detta foder är att det smular så fruktansvärt mycket! Vilket är irriterande eftersom det är nästan mer smulor än mat känns det som.
Så jag funderar på att byta, till vadå? vilket funkar bäst?
Kom gärna med det foder ni tycker är bäst och gärna pris.
Hälsningar Lisa
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Kraft groov tycker jag är jätte bra. Stora bitar som slipar ner tänderna och mättande. Alla mina kainer gillar det:D Finns och köpa på grangården billigt:D
Håller med Bolten.
Har krafft groov 125 blandat med chudleys rabbit royale.
Kaninerna är i riktigt bra hull och klarar sig på mindre mängd än vad jag gett med föregående sorter.
De verkar mätta mycket längre än tidigare också, vilket är ovanligt med tanke på hur matglada de annars är.

Tack för era svar 
Jag har också tänkt på kraft grov.
Men jag vet inte vilket som är bäst att ha till mina kaniner, kraft grov 125 eller kraft grov 90??
Och hur mycket ligger priserna på granngården?
#3: Det är nog mer en smaksak.
Jag valde 125 till mina.
Mest för att jag hade en uppfödare i närheten som jag kunde köpa en liten mängd utav för att testa, innan det köps en stor säck.
Har för mig krafft kostar runt 200kr (mer eller mindre) för 25kg.

Då ska jag testa det till mina kaniner!
Jag kollade in på granngårdens hemsida men det finns inte så man kan kolla vilket foder de säljer & priser.
Tack så mycket för ditt svar
#3 KG125 = Ungdjur
KG90 = Vuxna/äldre
185kr/25kg på Granngården hos mig.
#6: Det är nog som sagt en smaksak. =)
Jag använder 125 till både ungdjur och vuxna, likväl som uppfödaren jag köper fodret utav.

#6 - Okej, det var inte dyrt!
Jag ska köpa en säck imorgon och kolla hur det funkar, men det går säkert bra! =)

Tänk på att de inte ska äta kraftfoder för att bli mätta. Hö är basfödan och det de ska äta sig mätta på. Pelletset är bara ett komplement med extra vitaminer, mineraler och energi.

#9- Det vet jag mycket väl så.
Mina kaniner äter oerhört mycket hö och jag får fylla på höhäcken morgon & kväll.
Men om jag inte ger så mycket av Edel pelletsen så magrar dom av. Och det ska dom väl inte behöva göra?
Annars, när dom får ganska mycket av det fodret jag ger nu (edel) så är dom i perfekt form och pälsen är jätte fin.

jag hade kraft groov 90. Men min lillgrabb fick en fraktur i käken och kunde då inte äta så stora pellets bitar. så, det vara bara att byta (;
// Ludde

#10 Tänkta bara på det du skrev om att du måste ge dem mycket för att de ska bli mätta.
Pellets ska inte vara nädvändigt så det är konstigt om de avmagrar. Kanske de får ett hö med väldigt låg energihalt? Då kan det hända att de inte får i sig tillräckligt med energi trots att de äter så mycket de orkar.
Kolla energihalten på pelletset och se om du kan hitta ett med högre.

#12 - Okej, tack!
Jag har iaf köpt ett nytt foder nu, Rabbfor fick det bli. Jag kikade runt på kraft grov, men personalen på granngården sa att det används till hästar. Men man kunde ge det till kaniner. Men dom rekomenderar rabbfor till mig.. så jag ska testa det.
#13 Stämmer att det egentligen är till hästar, men det har supervärden för kaniner :D

#14 - Okej, kanske skulle ha köpt det iaf.. Blev jätte osäker när det stog att det var till hästar. Och personalen visste inte om man kunde ge det till kaniner, utan hon rekomenderade Rabbfor.
Jag har holländare och använder Tackfor (fårpellets), honorna får ca 0,75 dl, hanarna får iblandat havre (blandar 1/3 havre med 2/3 pellets) och får ca 1 dl.
Fodren köper jag från Granngården, havren är av märket Krafft, i blå/gul säck, då den innehåller mindre fett än havren i röd/gul säck.