Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 738 ggr
ulanea
0

Vit bö+Rysstecknad?

Är det ok, tkr ni, att avla vit bö+rysstecknat? Eftersom det blir weiner fast det kan se ut som en helt vanlig vit rö kanin.. Då kanske de som köper säljer den som en vit rö kanin och den ställs ut som det och avlas som det, men då blir det ju weiner, så är detta fel, elr vad tkr ni?

Mvh//Julia<3

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

jossan84
0

Om det inte finns något väldigt speciellt syfte med kullen så skulle jag inte rekommendera att göra den parningen. Vit blåögda bör inom rasavel endast paras med vit blåögda.

niklin
0

Korsning mellan vitblåögd och rysstecknad kallas för "syntetisk vit" och ser ut som en vit rödögd men absolut inte är vit rödögd genetiskt.

Det här är en korsning som man varnar för inom genetiken eftersom den ställer till massor av trubbel och därför tycker åtminstone jag att det är fel att ta fram syntetiskt vita kaniner av skälen att det är en icke Godkänd färg? (som man dock inte med ögat kan se någon skillnad på från vanlig vit rödögd) och parningen inte tillför något nytt eller extra (vill man ha fram vita kaniner med röda ögon är det ju bättre att ta fram vanliga vit rödögda) och att man kan orsaka massor av onödigt strul för framtida uppfödare.

Att avla på "vanlig" wienertecknade kan förstöra det också, men då har man ju åtminstone fått fram kaniner i spännande och omtyckta färger/teckningar, vilket man alltså inte får i detta fallet.

ulanea
0

Okej:P..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Zvintos
0

Håller med Niklas i det han säger.

malinroth
0

Jag tycker det är fel. Helt onödigt. Para den vit blåögda med en vit blåögd och den rysstecknade med en rysstecknad eller en annan färg som passar för att inte förstöra färgen säger jag :)