Kaninpellets?
Hej.
Jag ska byta ut maten till mina kaniner, dom har innan fått gnagarblandningar och något som heter "kalasmat".
Nu ska det bli ändringar på detta för att gnagarblandningar liknas mer vid godis med hög fetthalt och mycket lite fiberinnehåll.Köpte denna mat i zoobutik.
Jag vill få tag i kaninpellets med 18-25% fiberinnehåll.
Vet någon ver jag kan få tag på det?Jag bor i Solna och om någon vet ett bra ställe i närhrten som säljer bra pellets så kan ni tipsa mig.
Mvh: MissAngel
Personligen tycker jag att stampe är bra :) även carrier dom har inte så mycket fett i sig och kaniner älskar det! :D
Jag ger mina kanine Lottie, och dom älskar det:)
Det finns på granngården, 1½ kg för 39:-
Det som kan vara lite dåligt med detta foder är att vissa kaniner kan få väldigt mycket energi av det, då får man minska mängden foder man ger. Min kanin Figaro blev som ett popcorn av den rekommenderade fodermängden. Nu har jag minskat mängden pellets så nu har han precis lagom med energi:)
Eftersom Lottie ger mycket energi är det säkert bra för kaniner man hoppar med:)
Stampe har "bäst" innehåll, min kanin gillar dock krafft groov bättre så jag blandar stampe med krafft groov.

Ok.tack så mycket för dessa bra tips
Jag ska börja i Kaninhoppning om två veckor med min ena kanin som är 4 månader så lottie blir nog perfeckt för henne :) båda förslagen på mat låter bra :) var kan jag hitta fodret stampe?
Jag kan kanske testa med båda sorterna.
Mvh:MissAngel
#4 Granngården har både stampe och Lottie.
Lottie äpple & morot är min kanins favorit.
#2 Lottie kan liknas mera med godis också, då det har fel sammansättning.
Krafts foder är best enligt vad jag undersökt. Själv använder jag Kraft Groov 90 och Kraft Sport. Har hopp och avelskaniner.
Det är ett hästpellets egentligen, men *utsäkta alla kaninpelletsproducenter* alla kaninpelletsar jag sett och smakat (japp, låter kanske knäppt, men jag smakar alltid en liten bit av deras foder) har helt knasiga och vissa har tom. urusla sammansättningar!
Stampe är ok. Djur & naturs kanin/marsvin-pellets är relativt ok.
Vissa pelletsar innehåller inte ens vissa ämnen som kaniner ska ha.
Håller med Maja i att kraffts foder är bra.
Har tidigare testat Stampe, Lottie och Carrier och aldrig varit riktigt nöjd.
Men efter jag bytt till en blandning av Krafft groov 125 och Rabbit Royal är jag supernöjd!
Kaninerna är inte lika snabba på maten när den kommer, som dem varit annars.
Samt att familjens hona, som alltid varit svår att hålla i bra hull, är för första gången i sitt liv i bättre hull än någonsin.
Jag instämmer i vad Animalfriend och NinniH säger. Mina kaniner får Kraft Groov 90 och det kan jag verkligen rekommendera.
Kraft Groov köper du på Granngården.

Var köper jag Carrier?
vilken pellets är bäst till kel/hoppkaniner? (:
♥
#9: Finns på Granngården.
#10 Rekomenderar åter igen Kraft Groo 90. :)

Carrier finns på granngården (men när jag skulle köpa det fanns det bara i jätte-gigantiskt-extremt stora påsar… och vi skulle bara testa lite.)
Men sen visade det sig att vår djuraffär hade det i lösvikt!
Så du kan ju fråga djuraffärer om de har Carrier i lösvikt, om du själv vill bestämma själv hur mycket du ska köpa.
Bromma Zoomarknad kanske har? Har för mig att det ligger nära solna.
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare! NeaCullen@bbd

#14 och #13: Ja tack så mycket för svar..jo jag tar en buss till Bromma zoomarknad. :) Jag ska kolla om dem har det i lösvikt. Jag har ju i och försej närmare zoobutiker (olika Arken Zoo)om man tar tunnelbana eller går men Bromma är ju den största.

OT…..om ni ser inlägget om kaninträffen i Stockholm är ni välkommana att anmäla er.jag vill ju så gärna att det kommer folk.

OT var är träffen?

#17 Odenplan vasaparken

Vet ni om fodret oxbow är bra?Har någon av er testat detta märke?
Cuni Complete använderja till min ca två måndars gamla hona (Hermelin). Hon älskar det, men jag är inte riktigt nöjd. Då hon fick det i djuraffären och jag orkar jag inte krångla, så köpte en liten påse. Då jag ska byta nästa onsdag (18/8). Då hon fyller prick 2 månader.
Vad brukar det finnas för bra foder på Djur&Natur?
(Då jag bara har den affären, och 2 djuraffärer)
#20 Byt inte för snabbt bara! :D
Ta med en liten lapp med bra värden och så. Typ "såhär mycket fett ska det vara" "det ska inte vara med än 1% kalcium" osv :) Så kan du se om du hittar något bra :D
Emma
#21 hihi, jag vet ;)
Jag använder mig nu utav Cuni Complete.
Kolla i tråden: 1 msk, 2 msk, 1 dl?
Kolla längst ner. Eller mitt ''inlägg''. Där det står om mitt foder ;)
Jag rekommenderar verkligen Stampe! Två av mina kaniner som är väldigt kräsna älskar det!
#23 Jag vill gärna ha Stampe. Men vi har inga granngården/lantmännen kvar, då dom la ned! :/
Så vi har bara Djur&Natur + 2 Djuraffärer.( Djurmagazinet + en till.)
#24 Okej, det var ju lite synd :)
#25. Aa. Men vet du om d finns något bra foder på Djur&Natur? :)

Vad kostar KraftGroov 90 per säck nu? Hade häst förut och då köpte jag Kraft men kommer inte ihåg vad det kostar….
"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år
Kram // Jessica

Använder kraftGroov 90 på mina kaniner. En av mina är en fin smakar och väldigt kräsen, men kraftgroov tycker han e väldigt gott
#27: Har för mig den ligger runt 200kr, mer eller mindre.

#29 ok tack, hur stor säck är det då?
"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år
Kram // Jessica
#30: 25kg
#26 Tyvärr, vi har ingen sån affär här :/