Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2394 ggr
[findusen]
0

färghjälp :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle vilja ha hjälp med vad min kanin har för färg? mamman ser likadan ut och pappan är madagaskar tror jag!

[findusen]
0

Lilla Moln<3

[findusen]
0

Lilla Moln<3

emms
0

Svart brokad :)

Emma

Clariiz
0

Svart brokad

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sara-D
0

svart brokad ;) grymt söt kanin !  < 3

[findusen]
0

#3 #4 tackar :) om det hade varit bruna prickar (ett syskon hade det har jag för mig) heter det brun brokad då?

[findusen]
0

#5 tack :D finns ingen härligare! :)

emms
0

#6 Nej, tror den är madagaskar brokad i så fall, men finns några bruna färger. Men det är det mest troliga i denna kombinationen :)

Den bruna färgen brukar man kalla havana. Chokladfärg ;D

Emma

Haztparken
0

Japp om den är brun så är det madagaskar brokad, har en sån :)

[findusen]
0

#8,#9 hehe okej :P känner att kaninfärger inte är min grej va! :P
den ungen var mer "gul" så ev havana då? kommer inte ihåg om ungen var helbrun el fläckig, men har för mig att han var fläckig! (brokad vill säga :P)

Linnet
0

#10 Nej havana är mörkbrun, som mörk choklad, madagaskar är rödbrun och kan vara både mörk och ljus nyans.

Sashhi
0

#10 - Havanna har inget med gult att göra, utan det är som en chokladbrun kanin.

Not your mom, not your milk.

[findusen]
0

#11 #12 okej! men kan det vara madagaskar fastän det inte finns någon sån gråaktig färg på pälsen? utan mer typ vitaktig mage osv? låter jättetöntigt att beskriva det såhär, men jag vet inte hur jag ska förklara det annars :P

Kaninisen
0

#9 Förvånad Ungefär sådär såg min förra kanin ut, hade lite mer madagaskar på ryggen dock. Men på stamtavlan stod det madagaskarmantel… Nu blir jag förvirrad…

Hoppas det inte gör något att jag lånar din tråd lite findusen, men såg bilden och kände hur tagentbordet ville att jag skulle skriva! ;)

[Isa96]
0

Kan brokad även vara mindre prickar/fläckar ovan på ryggen, eller måste det vara många prickar/fläckar?

[findusen]
0

ingen fara, låna på! :)

Linnet
0

#15 Brokad kan vara bara några fläckar, det måste inte vara många.

Kaninisen
0

#17 Om det är mantlad då? Kan det vara prickar då?

Linnet
0

#18 Ja en mantlad kan väl också ha prickar, men en manteltecknad kanin har ju en mantel i annan färg som täcker hela ryggen. Det finns ju bra och dåligt manteltecknade kaniner och teckningen ska väl se ut på ett visst sätt, men det är ju sällan den är korrekt tecknad.

Ljusta
0

#14 Manteltecknat och brokat är samma gen, egentligen samma färg alltså. En brokad är en manteltecknad som har fått för mycket vitt, och som i trådskaparens fall väldigt mycket vitt så att den nästan har det man kallar för scheckteckning.

Var gränsen går mellan brokad och mantelteckning är svår att säga, kanske där en mantelteckning har så mycket vitt att den inte går igenom på en utställning? Då kallas den för brokad.

Obs att det är det vita som bestämmer om det är en manteltecknad, brokad eller scheck, och inte de färgade partierna.

Ljustadalens kaningård

Kaninisen
0

#20 Jaså. Då tror jag att jag kunnat haft en brokad förut… Uppfödaren sa att han inte skulle kunna vara med i uts för han hade fel teckning, då tog jag för givet att mantlad inte var tillåtet i uts (kanske det inte är?) Nåväl, tack för förklaringen, lärt mig ännu en ny sak! :)

Ljusta
0

#21 Jo mantelteckning är godkänt på utställning. Jag själv har avlat och ställt ut manteltecknade Dvärgvädur i många år. Men det finns bestämmelser hur mycket vitt som får finnas på kaninen. Det ska vara som en mantel på ryggen, inte en mantel med massa hål i :P

Ljustadalens kaningård

Ida-M
0

#0 Svart Brokad som de andra säger ;D