Kaniner/Nyårsraketer?
Hej!
Alla ni som har era kaniner utomhus hur gör ni till nyår när alla skjuter raketer och smällare?
Jag är tvungen att bära in alla mina kaniner i garaget och så får dom sitta i sina transportburar under natten, dom blir jätterädda när det smäller så högt! Tycker så synd om dom!
Mina kaniner är ute för första gången.. Tack för varningen/tipset.
Jadu. jag tror faktiskt det är första gången jag har utekaniner på nyår. Vet inte riktigt vad jag ska göra :S
När min kanin stod inne så var det mer eller mindre lungt. Det hörs inte så mkt inomhus.

Om det fortsätter vara såhär varmt kan man ju ta in kaninen i källaren t.ex. Där brukar det vara svalare än rumstemperatur :)

gjorde samma som dig #0.. ;/
#3: ja det är smart. att ta in dom i något svalt rum.. Då låter det inte så mycket.

urs, låter ju inte kul.. Tur att det inte är så mycket raketer här iaf! Men det gäller ju att kolla dom, så dom inte sitter o är rädda..
Dom kan ju stressa ihjäl sig i värsta fall. urs urs. inte alls kul :S

Tur att jag har lillen inne. Men ni andra kan ju tex ta in dom i en boda t.ex :P
Jo, mina får nog komma in över natten..

Jaa det ör nog bäst :P
Det trista är ju att folk inte heller kan hålla sig till att bara smälla på Nyårsafton utan ungar springer runt flera dagar före och efter Nyår och smäller mitt på dagarna också! Och mot det kan man ju inte skydda sina små älskligar! Dom kan ju inte bo i en transportbur i en hel vecka i garaget! Nej, det är en trist tid vi kaninägare har framför oss! Och hund- och kattägare med för den delen!
Tack alla som skrivit också! =)

.. för alla djurägare, enligt mig.. :)

Precis __iE :)
Ja. och stackars alla djur som bor i skogen. Dom fattar ju ingenting när det börjar smälla. och dom springer runt och är skiträdda hela kvällen :S
Våra kaniner ska vara ute, men vi ska lägga en filt över deras bur så det inte blir en massa blixtrande ljus också.. Hoppas de inte blir allför rädda stackarna
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag skulle ställt kaninerna i källaren eller nåt där det förhoppningvis inte låter lika mycket (men vi har tyvärr ingen källare). Vet inte vad för råd jag annars ska ge..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag kom på att man kanske kunde ta in kompostgaller och göra hagar inomhus, det gjorde vi hos farmor och farfar när räven hade varit vid uteburen. Jag får se till att stänga hagarna lite bättre bara så att Skruttan inte rymmer in till Elvis igen…
Jag ser inga problem med fyverkerier. Jag har alltid haft mina kaniner utomhus på nyårsafton, och inga har reagerat starkt.
Sen att man håller på dar innan, de är bra, för då förbereds kaninen. Bara den har ett hus att skydda sig i tror jag inte de är farligt alls.

#19; Kan tro att det ligger endel i vad du säger! Och på sommaren kan det ju vara åska tex! Lite måste dom ju klara. Vissa är säkert rädda, men hur mycket har dom fått från OSS tro? Vet tex några personer som är väldigt åskrädda, och deras hundar är LIKA rädda! Mina hundar är inte rädda, inte jag heller.. Så jag tror att många gånger kan det vara ägarens oro som smittat av sig..

#20 joo, fast men raketer blir det så mycke färg ovs.
Men jag tror att bara dom ha ett hus att gå in i så går det nog bra :)

Ja, sen beror det ju helt säkert på HUR och VART man bor! Om man bor mitt i smeten, så kan det ju bli väldigt otrevligt.. Men då har man nog inte kaninen utomhus heller..
Jag skulle nog ta in dom!
Påminnelse:Kom ihåg det kan även vara farligt för andra djur håll era djur inne!