Bettfel
Hej, för några veckor sen kollade jag min kanins mun och tänkte: nämen vad konstigt? Ska det verkligen se ut såhär. Det första jag lade märke till var att han hade två smala tänder eller utväxter kan man säga, som böjde sig och växte utåt liksom, en på varje sida från övre raden. Det såg riktigt konstigt ut. Igår bokade jag tid hos arken zoo (djuraffären) och dom skulle kolla hans tänder. Och kvinnan sa att det såg mycket lustigt ut och hon visste inte vad det berodde på. Övre tänderna var jättelånga medans undertänderna bara var knappt två millimeter! Dom som ska mötas nånstans på mitten! Hon klippte iallafall ner övertänderna en liten bit och utväxterna, men hon vågade inte ta allt för mycket. Hon sa att vi skulle hålla lite koll och om någon vecka uppsöka väterinär.
Jag känner mej orolig än om det kanske inte är nåt att vara orolig för, är det det? Kan man måsta avliva en kanin pgr av bettfel? :,(
Det beror på hur pass allvarligt bettfelet är och hur kaninen påverkas utav det.

Föestår inte riktigt vad du menar. Kaniner har dubbla framtänder i överkäken först två långa och sen två korta som sitter bakom. Dom nedre framtänderna ska gå in mellan övertänderna och därigenon nöts dom.

2# okej, jag förstår inte riktigt heller vad du menar med att du inte förstår för jag skrev ingenting om hur dom nöts utan att över och nedertänderna ska vara ungefär lika långa :)
Förstår inte riktigt heller.. om jag ska vara ärlig. Har du någon bild? Så man lite mer förstår! :)

#3Fast dom övre tänderna brukar väl vara längre än dom nedre. Det jag inte förstod var vad du menade med att kaninen hade utväxter på tänderna. Sen förstod jag inte heller det du skriver att "dom ska mötas nånstans på mitten". men ta gärna en bild så kanske vi förstår vad du menar.

jag har ingen bild på hans tänder men kanske kan fixa snart :/ Det jag menar med att tänderna ska mötas på mitten är att över och nedertänderna ska vara UNGEFÄR lika långa, det sa dom när vi var och kollade upp hans tänder, min kanin däremot, han har knappt några undertänder :/ Och utväxter, det kan jag förstå att ni inte heller förstår, haha. Men hon som kollade hans tänder kallade dem så. Det är som två jättesmala tänder som kommer fram strax bakom "framtänderna". Dom fäxer böjt utåt, utåt mot kinderna om man säger så, lite svårt att förklara men det såg riktigt märkligt ut, dock har det nu gått till sig, men det är hela helheten som oroar mig! Jag förstår inte hur allt har kunnat blivit så fel i hans lilla mun:/ Men jag ska åka till en väterinär alldeles snart som kanske kan hjälpa oss :)

Det kan vara ärvt bettfel, anledningen till att undertänderna är så korta är för att de slits ner på ett annat sätt när hans övertänder växer fel. Kaniner ska ha små tänder bakom de övre framtänderna, så det är inget onormalt. Men värkar de långa och krokiga så kan man såga/klippa bort de hos veterinär.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus