Några frågor
Har några frågor jag vill ha svar på:)
1. När kan man ta ut kaninungar och mamman i rasthagen tillsamans?
2. vet ni någon sida man kan läsa om dubbelmanade och enkelmanade så man vet skilnaden? (förut trode jag att det va kjolen som var dubbelman-saken men är det något annat?)
3. När kan man "helt" säkert säja om kaninen är Hona eller hane?? just nu tror jag mina är 2.2 men är osäker på ena honan, är det någon som bor nära göteborg/borås som kan tänka sej att kolla?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
1. Jag tycker iallafll 3-4 veckor.
2. -
3. Vid 6-8 veckor borde det vara lätt att se skillnad.
1. Brukar ta ut ungarna när dem är runt 4 veckor tillsammans med mamman.
3. Runt 5-6 veckor brukar jag vara helt säker.
Men vid 6 veckor iaf.
ok tack:)
bara fråga 2 som väntas på att besvaras^^
// Hanna
putt
kan ju säja att jag har en kaninunge som har mycket kortare päls vid sidorna där kjolen brukar sitta, är den enkel eller dubbel då^^? och dom andra som har normal päls där? (finns även en om har en kjol)
// Hanna

Brukar kolla första gången vid ca 8-10 dagar, men helt säkert brukar det ju gå att se vid 4-5 veckors ålder, fast det beror ju på hur van man är, kan ju vara lite klurigt från början.
#5 Det är jättesvårt att veta, både enkel och dubbelmanade får oftast kjol, som dom oftast tappar senare. Hade en kull där jag fick två enkelmanade lejon och dom blev lika lurviga som teddysar, lång päls över hela kroppen.
#6 men hur ser man skilnaden på enkel och dubbelmanad?:)
eftersom man bara kan se när dom e små, och spelar dt ngn roll om man avlar för utställning om man har både enkel och dubbelmanade? eller jah fattar typ inte^^
// Hanna

#7 Jag vet inte hur det är om man avlar för utställning, det är ju en lejonhuvad kanin oavsett om den är enkel eller dubbelmanad. Det går bara att se säkert när dom är små och pälsen växer ut. Men man kan ju testpara, jag har en hona som jag inte visste om hon var enkel eller dubbelmanad, men jag parade henne med hane som inte är lejonhuvad och alla ungar blev lejonhuvade, så då kan jag ju vara ganska säker på att hon är dubbelmanad.
1. 3-5 veckor. B-kullen är nu 4 veckor. Och har de i rasthage under tiden jag sitter med, då de kan komma igenom hålen ^^
2. Vet tyvär inte
3. Ja kan se skillnad vid 5-6 veckor. Men lättast blir det ju äldre de blir.

Undrar samma på fråga 2.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

#10 Det går inte att se skillnad på enkel och dubbelmanad på en vuxen kanin.
#11 men det är ungar 3 veckor gammla:)
// Hanna

OK men då går det att se, eller egentligen syns det ännu tidigare. På en dubbelmanad kanin växer pälsen där manen och kjolen ska vara långsammare än pälsen på resten av kroppen, så dom ser lite nakna ut där, när pälsen börjar växa ut vid ca 1 veckas ålder. Dom ser väldigt roliga ut, så man ser det ganska tydligt och har man både enkel och dubbelmanade i kullen så syns det tydlig skillnad.
#13 ok, men kan man fortfarande se skilnad på en enkel och dubbelmanade när dom är 3 veckor, jag har en just nu som har väldigt kort päls där kjolen ska sitta medans en annan har rätt mycket man;) så vem är vad?
// Hanna

Svårt att säga, men manen och kjolen växer långsammare än den andra pälsen från början på dom med dubbla anlag, det ser nästan ut som om dom har en liten puckel på ryggen. Men vad har föräldrarna för anlag då, vet du säkert att alla får man.
#15 (nu vet jag inte ifall dom är dubbelmanade eller enklemanade, kunde inte se det då häller)
Pappan har fin man runt hela huvudet och fält av sin kjol när han var runt ett år. hans föräldrar var ena lejonhuvad med man och kjol, och mamman hade lite man runt huvudet(såg nästan ut som hon var orthårig men hon hade man fats fält av den)
mamman är enligt uppföadaren enkelmanad men har kvar lite av sin kjol, hennes föräldrar har jag inte sätt men dom har oxå man mm.
// Hanna

Men hur många ungar har du? För det kan ju bli nån som inte alls får man, om båda föräldraran är enkelmanade. Man brukar se vilka som får man vid ca 3 veckors ålder. Har en kull med både ungar med och utan man och dom blir 3 veckor i morgon, man ser nu skillnad på dom som får man och dom som inte får det. Det där typiska dubbelmanade utseende när ungarna är små kan man nästan inte missa, för dom ser liksom nakna ut där manen och kjolen ska vara och får pälsen på ryggen först, när pälsen börjar växa. Men vet man inte om det kanske man inte tänker på det. Du har ingen bild på ungarna nu eller när dom var ännu mindre?
#17 jo jag har bilder när dom är mindre hur gammla vill du att dom ska va på bilden? och jag har 4 ungar
// Hanna

Ja men lägg in några bilder vid olika ålder så får vi se om jag eller nån annan kan ha nån uppfattning.
1. Ca 3 veckors ålder brukar jag. :)
2. Vet tyvärr ingen bra sida.
3. Beror på vana en del. Jag kollar mina vid ca 2v. ålder, sedan ca 4-5v.ålder (fastställer i princip könen då), sedan innan de flyttar, vid 8v. ålder.
Bor i Skåne, vet tyvärr ingen i närheten av där du bor.
här är dom 2 dagar (2 av ungarna)
// Hanna
4 dagar
// Hanna
6 dagar
// Hanna
8 dagar
9 dagar
// Hanna

På bilden där dom är 4 dagar tycker jag ju att det ser ut som att alla utom den viltgula har lite glesare päls bakom huvudet och på nån syns det även bak på sidan, men det är svårt att se tydligt på en bild

Du har inga bilder vid ca 2 veckor och bilder på dom hur dom ser ut nu.
2 veckor
// Hanna
går ut och fotar en bild på hur dom ser ut nu:)
// Hanna
Jättegulliga ungar! :D
här kommer bilder 3 av ungarna ser ut som den viltgrå och det är bara den japantecknade som ser ut som den gör;)
den har kortare päls därbak
// Hanna

Ja men då är det nog så att alla utom den viltgula är dubbelmanade. Men helt säker är jag ju inte eftersom jag inte sett dom i verkligheten. Har kollat på mina bilder med både dubbel och enkelmanade, då dom var kanske 4-5 veckor och då är dom enkelmanade mycket lurvigare med mera man än dom som är dubbelmanade.
#31 ok:)
dt är inte en viltgul dt är en japantecknad g/s :)
// Hanna

Ok, det såg jag inte
#33 inte så lätt att se;) den har bara på ena sidan och vid huvudet:)
Men tråden kan låsas då jag fått svar på det jag ville ha svar på:D
// Hanna