Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 942 ggr
Lattjo
0

lagom bur?

Är en bur som är 1m i längd och 50 cm i bredd lagom åt en kanin på 2 kg?

[aammE]
0

Det beror på hur hög den är.

[BonnieL]
0

Ja, men det beror som sagt på höjden :)

Animalfriend
0

Säjer som #1 och #2. Ytan är ok, men frågan är hur hög den är.

kaninjosse
0

Det måttet är ju minimum, men det går ju om höjden är minst 50cm.

Animalfriend
0

#4 Japp, precis.

Men jag tänkte på det. Man har väll bara ett minimi-mått på att korstaste sidan ska vara 50cm, men det står inte att långsidorna ska vara exakt 100cm minst.

Eller är jag ute och cyklar? =)

kaningodis
0

#5 Men den kortaste längden måste ju vara 100 cm, det kan ju inte vara mindre. (Om bredden är 50 cm)

Man kan ju t.ex ha 0,8m*0,8m.

#0 Det är ju godkänd (ifall höjden är 50 cm) men ju större destu bättre.

Kastanjegårdens Kaniner

[aammE]
0

#5 Nej, man kan ha 60*90 också om höjden är 50cm.

Animalfriend
0

#6 Men om jag inte missörstår dig så talar du mot dig själv. :)

Kortaste längden blir ju inte 100cm om alla sidor är 80cm.

malinroth
0

Som de andra säger så är den iaf laglig om höjden är minst 50cm. Dock tycker jag personligen att det är lite litet..

kaningodis
0

#8 Haha, det såg lite dumt ut men det andra är ett exempel där längden inte behöver vara 100 cm.

Ursäkta för luddiga förklaringar.

Kastanjegårdens Kaniner

[aammE]
0

#8 Det jag tror att hon menar är att om kortaste sidan är 50cm så får inte längden vara kortare än 100cm.

Animalfriend
0

#11 Okej. Då förstår jag. Fast det skumma är att det inte står någonstans hos jordbruksverket?

Jag bara tar ett exempel, 0,5kvm är deras regel. Och att kortaste sidan ska vara 50cm. Man skulle alltså kunna ha 50x90 eller 50x80? Annars är deras regler luddiga, och väldigt skumt beskrivna (?).

Tycker personligen det är på tok för litet med mindre än 50x100, men jag bara undrar, för jag tycker det är så skumt beskrivet.

Zvintos
0

#12: Nej, det kan man inte ha.
50x90 ger en yta på 0,45kvm och 50x80 ger en yta på 0,4kvm.
Så även om ingen sida understiger 50cm, så är ytan för liten.
Däremot kan man ju ha ex 90x70 och det är fullt lagligt.

Animalfriend
0

#13 Haha, just det! Tänkte jag naturligtvis inte på. Då är jag med på det hela. (=

Lattjo
0

Höjden är väll 1 m hög tror jag. Jag undrade detta eftersom jag ska köpa en större bur åt en av kaninerna men innan dess måste han bo i sin gammla som har dem här måtten. Men han ska få en större. Tack för hjälpen:)

Zvintos
0

#14: Inte lätt att komma ihåg allt alla gånger. =)

Tisdus
0

#15; Höjden räknas alltså från botten på kaninburen upp till kaninburens tak. Om det är två våningar kan du inte räkna från marken till taket, det blir missvisande.