När fullkost ?
Hejsan , min kanin är 3 månader och jag ser i "Dagens måltid" hur mkt vissa ger till sina vuxna kaniner , när ska man börja ge mycket/fullkost till sin kanin , när räknas dem som vuxna eller klarar av så mycket mat ?
Tacksam för svar :)
6-8 månader är väl dvärgkaniner fullvuxna?
Men ibland måste det väll vara ok att "bara" ge pellets med hö och vatten?
Min lille Curman får oftast grönsaker och får beta men vissa dagar blir det bara pellets och massa hö.
#2 Ja jag brukar inte ge massa gott varje dag :) Vissa dagar ger jag frukt, grönsaker och blad. Ibland blir det bara pellets och hö. Finns ju väldigt många uppfödare som låter sina kaniner enbart äta hö och pellets och enstaka dagar t.ex. en morot eör något.
#2 Det är helt okej :)
Så .. ca.4 månader kvar då ^^
Min får en skopa pellets(skopan är loiten ;p ) och en näve hö och t.ex en äppelbit
#5 En näve hö är för för lite, kaninen ska alltid ha fri tillgång till hö.
#5 - Instämmer med #6
Som #1 säger så är ju dvärgraserna vuxna runt 6-8 månader.
Men jag börjar ge mina dvärgvädurar vuxenportion runt 4-5 månader, lite beroende på, för att dem inte ska bli så stora för tidigt.

Uppfödaren som jag köpte min Hermelin av sa att så länge hon växer så ska hon ha 1 dl pellets om dagen. Men sen så ska hon "bara" ha ½ dl om dagen.:)
#9 När de är upp till åtta månader ska de ha fri tillgång till pellets. Men det beror på från kanin till kanin, vissa skulle rulla fram om man hade fri tillgång så länge så, ja ;)
#10 Upp till 6 månader brukar mina kaniner få fri tillgång.

Min teddyvädurshona har alltid haft fri tillgång till pellets. Hon är över året nu och har aldrig lagt på sig på det viset. Hon är lika liten och fin som hon ska vara :) Så det varierar väldigt mycket. Vissa kan knappt äta mycket pellets alls för att de blir för feta och vissa, som min hona, lägger inte alls på sig lätt.
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu
Men det är mkt hö,ca. hela behållaren så han ska ha tillgång hela dagen&det har han?:d

#14 dom ska alltid ha fritillgång till hö då det är deras basfoder. Utan det kan tarmarna sluta fungera ( tror det var så ) vilketkan leda till at kaninen dör.
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Ja ?
Jag sa att han hade det .