Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1797 ggr
minflock
0

Höfrågor

Av vad jag läst här inne ger många sina kaniner hö som dom köper hos en bonde. Hur har ni hittat dem?

Sedan en fråga som jag sett redan finns men jag fann inget bra svar på den i mitt fall. På flera ställen på stora gräsplaner har gräsets klippts. Jag är alltid noga med att aldrig plocka gräs, maskrosblad m.m nära vägar. Igår när jag var ute låg det toprkat gräs som säkert skulle räcka hela mina kaniners livstid. Förutom näringsinnehåll osv, kan man ge det med tanke på att det kan vara klippt med gräsklippare och kanske innehåller bensin? Jag fick frågan av att läsa här inne, då jag innan aldrig någonsin vågat detta innan…

[aammE]
0

Kolla på blocket, där brukar det finnas hö från bönder till salu. På din andra fråga är jag lite osäker, tippar dock på att det inte är bra att ge.

Linnet
0

GÅ in på blocket under "hästar och ridsport" och sen på "foder och stall" där brukar det finnas hö till salu.

lomsen
0

Ge inte gräs som är klippt eller skuret av det är inte bra, försök ploska själv nära en skogsdunge elr liknande. Var bor du, ngn bonde finns kanske i närheten, kolla med LRF!

Tisdus
0

Det där med torkat gräs från gräsklippare är absolut inte nyttigt. Det har legat och "jäst" i solen och det är inte bra för en liten kaninmage.

minflock
0

Då var det som jag trodde med det klippta gräset. Tack för alla svar!

Jag har tagit kontakt med några bönder men då har dom endast sålt sådanna stora vita balar och det kan vara lite svårt att ha sådanna hemma ;)

Jag bor i Linköping (Östergötland)

Förut hade jag fri tillgång till hö då jag hade häst men dom sista kaninerna nu är ett eleende att få tag på hö till. Att köpa på ica skulle kosta mig närmare 1500kr/mån. Nu går jag till zooaffärer men tycker ändå att höet är superdyrt mot när man kunde ta ifrån stallet. Jag har heller inte tillgång till bil vilket gör det lite svårare att kunna åka till en bonde och hämta hö.

[aammE]
0

#5 Har du inte fri tillgång till hö åt kaninerna? :S

Emma-lundqv
0

#6 Jag förstod det som att hon fick fri tillgång av hö från stallet?

minflock
0

#6 Oj, jo kaninerna har fri tillgång till hö. Som #7 skrev, förrut kunde jag när det behövdes ta gratis hö ifrån stallet. Nu måste jag köpa i djuraffär.

Det är jag som inte har fri tillgång ifrån stallet längre, kaninerna dom har däremot fri tillgång till hö ;)

kaninjosse
0

I söderköping finns det halvbalar för 50kr st.

Men har du inte möjlighet elelr plats för en vit bal så kontakta ett stall.

minflock
0

Tack för alla svar! Jag har hittat denna i närheten här.

jossan84
0

Ni som skriver att man inte ska ge klippt gräs för att det jäser osv. Varför jäser inte hö som torkar på åkern?

niklin
0

#11: Det kan mycket väl börja ruttna och jäsa även på en åker, men dels så ska man ju lufta det och sen ska det ju vara klippta strån, vilket en gräsklippare inte lämnar efter sig. En gräsklippare skär,"maler" och "mosar" gräset och lämnar en ganska saftig sträng kvar, medans ett slaget hö är kapat nere vid roten och sen ramlar mer som en hög med "plockepinn". Sen luftar och vänder man ju höet några gånger innan det balas.

Jonaflax
0

I princip borde ju gräsklipp kunna användas om man genast tar reda på det och torkar, vänder osv.

Iallafall när vädret är riktigt torrt och soligt.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[BonnieL]
0

#13 Inte om det är maskin klippt ;)

Totten2
0

Vad väger en stor påse hö som man köper i djuraffären för ca 100 kr? Vill gämföra med böndernas pris.

niklin
0

#15: En sån "säck" väger nog inte mer än 5 kilo skulle jag tro. Det brukar vara väldigt löst packat.

"Bondhö" kostar normalt 2-3 kronor kilot om man köper på småbal (som inte är lika vanligt längre att få tag på). Strobalar kostar oftast runt 1-2 kr kilot beroende på kvalitet.

En småbal på ca 10-15 kilo brukar som sagt kosta 20-30 kr. Fast om du köper småbal på t.ex Granngården tar dom 80-90 kr för en bal. Men även det blir mycket billigare än att köpa löspackat på djuraffären.

[Wera]
0

Har "hittat min bonde" via min förra granne, hennes pappa och mamma gjorde hö så vi fick av dom men så sltade dom göra hö men min granne flyttade en mil från oss och de fortsatte göra hö :) Så vi får gratis hö av dom.

Lionella
0

I djuraffären nära oss finns ca 120 liter hö för 105:-. Dock är det mest luft i de påsarna eftersom de går efter volym och inte efter vikt… Sjukt överpris!

Själv fann jag "min" bonde via mammas kontakter från sitt jobb. Hon älskar lantlivet så vi får köpa hö och halm av en jättetrevlig bonde! Men som många tidigare sagt, kika på blocket.

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

jossan84
0

#12 Fast hackat ensilage hackas ju redan på åkern, det hackas för att bli mer lättensilerat bl.a. Sen ligger det och förtorkar i några dagar innan den packas.