Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 457 ggr
Linnet
0

Blå ögon?

Om man parar en vit blåögd med en wienertecknad blåögd, blir det alltid blå ögon på ungarna då? Jag har haft två kullar med min vita blåögda hona, pappan är brokad blåögd. I dom kullarna har alla ungar (6+6) fått blå ögon, bara en blev vit blåögd, resten wiener och brokade.

Har även parat vit blåögd men wienertecknad brunögd, men där har jag varken fått wiener eller blåögd på dom färgade ungarna.

Sara-D
0

Jag är inte säker men är det inte så att 2 blåögda bara ger blåögda?

Zvintos
0

Nope, det kan bli både blåögda och brunögda (och melerade), lite beroende på hur slumpen faller på.
Dem vit blåögda blir ju alltid blåögda.
Men de wienertecknade kan, precis som alltid, bli blåögda, brunögda eller få melerade ögon.
Detta oavsett om båda föräldrarna är blåögda (dock ej vit blåögda, men det vet du nog).

Sara-D
0

okej justd et det var dom vit blåögda som bara gav vit blåögt ;D

ulanea
0

När man parar weiner+vit så blir det 100% vit:P:). För weiner har vitt anlag, elr vad man ska säga:P..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Linnet
0

#4 nej det blir inte 100% vit av wiener+vit, statistiskt sett blir det 50% vit, 50% färgade eller wiener. Wiener har bara ett anlag för vit blåögd.

Linnet
0

Då är det alltså slumpen som gjort att alla ungar blivit blåögda, lite märkligt.

jossan84
0

Man ska ju vara medveten om att det vi ser med färgkoder bara är en liten del av färggenetiken. Det finna massor med anlag som inte syns där. Säkert finns det ett anlag som styr frekevensen av blåögdhet och således kan vissa blåögdlinjer oftare ge blåögda ungar och vissa bara ibland eller aldrig.

Linnet
0

#7 Jo det är ungefär så jag tänker också, att det finns mer som styr ex ögonfärg, känns inte riktigt som att det bara kan vara slumpen.

Jetaime
0

#5 ja precis :)

xx = vit blåögd
Xx = wienertecknad
XX = inte wienertecknad

xx+xx= xx,xx,x,xx
Xx+xx= Xx,Xx,xx,xx
Xx+Xx= XX,Xx,Xx,xx
XX+Xx= XX,XX,Xx,Xx
XX+XX= XX,XX,XX,XX
XX+xx= Xx,Xx,Xx,Xx