Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 347 ggr
Misafe
0

Kloklippning

Pripps föddes i juli och när vi köpte honom i september så hade uppfödaren precis klippt klorna på honom när vi hämtade honom.. Idag försökte jag mig på att klippa klorna, men misslyckades totalt.. Därför har jag nu hör mig för om en djuraffär här i stan klipper klor på kanin och det gör de.. Jag betalar gladeligen 75:-/gång för att slippa ta fajten själv.. Men hur ofta på ett ungefär kan man behöva klippa klorna?

KajsaM
0

Ja nu är jag då inte nån expert men ca. 1 gång i månaden kan jag tro..:)

Hopi
0

Det behövs nog inte så ofta.. Det bör klippas oftare om man ska ställa ut, men annars bara några gånger per år.

KajsaM
0

Jaha och jag sa 1 gång i månaden :P hehe

Hopi
0

hehe nej så ofta behövs säkert inte.. =)

KajsaM
0

Hehe ne kanske inte :D

Viran90
0

klipper ofta, var fjärde dag-max 2 v imellan. <Beror på hur mkt dom grävt och slitit  ner klorna. Pulpan växer ut mera om dom hinner bli för långa mellan varven.

Våra kaniner skulle bli jätte stressade av att någon som dom inte känner klipper klorna på dem, vi gör det alltifd själv och dte går jätte bra. Om kaninen srpattlar kan man linda in kaninen i en handuk(linda inte för hårt!)

KajsaM
0

Hur kan man linda in kaninen i en handuk? Kan nån föklara ;D

Tina-A
0

#7: Jaa.. Du sveper lixom handuken runt kaninen! Det går bara ett göra på ett sätt och man märker det väldigt fort när man själv ska linda in den. Vi brukar göra det med Leah för hon sprattlar så mycket

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Är det svårt att göra ensam?

Matilda_91
0

Jag klipper Albins klor ensam utan handduk. Det är bra att lära kaninen lilla stilla på rygg för då blir det mycket lättare!

KajsaM
0

Och hur gör man det då? Han hatar att lika på rygg man måste våld brotta ner honom. :D

Matilda_91
0

En litestund varje dag kanske. När det inte är massa ljud som distraherar. Försök att visa att det inte är farligt och prata lugnande med honom. Du kan blåsa honom försiktigt på nosen också, då brukar dom slappna av :) Vänta med att "vända honom rätt igen" tills han har slappnat av.

Tina-A
0

Jag och Lotta brukar hjälpas åt när vi klipper Leahs klor, men med Molle går det bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Det beror på hur mkt du vill klippa.. Om man inte vill klippa så mycket på kaninens klor åt gången är det nog bra med varannan vecka.. Jag klipper en gång i månaden ^^

KajsaM
0

Okej, Tack matilda ;)