Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2797 ggr
Ida-M
0

Hermelinkanin?

Jag har blivit väldigt förtjust i rasen hermelin och tror att min nästa ras blir en hermelin :) Jag undrar, ni som har hermeliner. Hur är de i temprament och sånnt? Och finns det några bra uppfödare? (Gärna i närheten av Göteborg)

Mvh Ida

Animalfriend
1

Har haft många hermeliner tidigare. Vill inte säja att  alla hermeliner är likadana. Men, angående temperamentet, så ska jag vara ärlig.

Jag personligen tycker att de brukar vara lite "ettriga", de har väldigt mycket energi, och kan vara ganska egensinniga.

Visst de är små, men inte speciellt lätthanterliga alltid. :)

Ida-M
0

#1 Okej, stämmer det att de oftast tar längre tid att få hermeliner tama? Eller är det olika beroende på vilken kanin det är.. ?

emms
0

Jag har haft en hermelin. Kan dock ha varit korsning men det finns inte så många kosrningar som ser ut som en renrasig hermelin ;D

Han var den snällaste kaninen jag har träffar och kunde sitta och slicka på en i timmar och älskade att kela. :) Men tyvärr blev han förlamad :( Har en teddyvädur och en dvv nu och hermelinen var lugnare än dem ;)

Emma

Animalfriend
0

#3 Ganska mycket beroende från individ till individ. Det är det ju alltid. Skum dvv och teddyvädur. :) De brukar vara coollugna. :)

#2 Jo, jag tror man måste jobba mera med en hermelin. De är nog överhuvudtaget ganska krävande.

Ida-M
0

Tack för svaren, vill gärna ha tips? om uppfödare ^^

Animalfriend
0

#5 Kolla SKAFs hemsida. :)

Ida-M
0

#6 Kan du vara snäll och länka? (: Eller är det bara www.SKAF.se?

Emma-lundqv
0

Jag har inte så positiva erfarenheter av hermeliner tyvärr, många av de jag har träffat (har även ägt två) har haft ganska dåligt temperament. Men som med alla raser är det så individuellt, så om man hittar rätt kanin är den säkert jättemysig.

emms
0

Jag kommer kanske skaffa en nästa år. Det står mellan hermelin, hollis och en frasse ;) Men tänkte åka runt lite och hälsa på dem och se om man hittar någon man fastnar för :D

Så om du har möjlighet till det åk runt och hälsa lite. På så sätt tror jag man kan hitta en kanin som man passar med bra mycket lättare :D

Emma

emms
0

#4 Fast teddyväduren är bara unge än så ;D

Och Muffin är busig ;D Har alltid gillat att skutta mer än att gosa. Det är bara ibland i buren som han har tid att gosa ;D

Emma

Animalfriend
0

#7 Det är precis som du skrivit. :) Inte någon svår adress. :)

#10 Haha, jasså en unge, ja alla kaninungar brukar ju vara busiga och lekfulla till en början. :)

Jonaflax
0

Jag hade en elak hermelin en gång i min ungdom (zoo-kanin).

Nu har jag dock flera stycken hermeliner + korsningar, och de är riktigt trevliga.

Alla är inte helt tama, men det beror mer på mig än dem. De har stora ytor att röra sig på, och jag fångar inte in dem så ofta för att gulla med.

Nyaste lilla hanen är supergullig.
Honorna kan morra lite ibland.

Om ditt huvudmål inte är utställning så kan jag rekommendera Blåzippans kaniner. De har kanske kaniner med stamtavla också, men mycket söta wienertecknade.

De pysslar så mycket med sina djur att de blir tama och goa.
En del är dessutom mycket små.
Min lilla hane som är ca 5 månader vägde knappt 550gram i förra veckan!

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

malinroth
0

Min lilla hermelinkille är helt underbar :) han är ett år och tre mån och har aldrig visat det minsta lilla trots eller sk hanigt beteende som att skvätta kiss och sånt. Myser och pussas och sånr är det han gör bäst! Samtidigt än han rolig att vara ute med, springer på i sele och vi har även provat hoppa vilket han tyckte var kul. har dock inte hoppat så mycket så sist ville han hellre äta men vi ska börja träna mer och kanske tävla lite :)
Knut är just nu pappa till två små charmtroll som ännu är otingade vad jag vet :) du kan hitta dom på www.istidenskaniner.weebly.com.

Alla individer är självklart olika och temperament och sånt påverkas ju även av miljö och hantering och sånt. tyckte förut inte om hermeliner alls men nu är jag helt frälst :) Tycker det är en underbar ras. Men det finns ju även riktigt otrevliga individer men så länge man väljer ungar efter trevliga föräldrar och hanterar dom mycket och sånt så ska de nog inte vara några problem :)
Anna meissner har ju förresten jättefina hermeliner.

Emma-lundqv
0

#7: Hemsidan finns här, det är inte den där addressen :)

Animalfriend
0

#14 Oops. Såg nu att det var fel adress, tac för att du fixade länken. (:

Sara-D
0

har oxå hört att hermeliner kan vara lite envisa men otroligt söta! :) du komemr säkert hitta en underbar kanin ida!

[aammE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här spenderade jag och min sommarkanin Boom många kvällar <3

Ägare: Anna Meissner

thexclub
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en hermelin förut, Shadow. Jag "fick" honom ifrån en familj där han i princip vanvårdades så han flyttade hit av en ren slump. Något ettrig men efter ett par veckor lugnade han ner sig oerhört, somsagt hade han inte haft det vidare bra tidigare så det var nog därför han var lite oberäknelig.

Numera bor han hos en bekant tillsammans med hennes hona (han var kastrerad) och går lös i lägenheten. Senast jag hörde om honom så var han tydligen jättefin och snäll.

the vanity, it becomes insanity