Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3229 ggr
RabbitLower
0

ovanlig kaninras!

Hej!

Jag får tyvärr inte födaupp kaniner men jag vill gjärna börja, så när jag flyttar hemifran börjar det ;P

Men jag vill ha tips? på vad för kaniner jag ska födaupp, asså raser då! :D

Jag byter kategori till detta inlägget då det inte hör hemma där det lagts. Tog mig även friheten att dela upp din text, blir lite lättare att läsa för synskadade. //Animalfriend, Medarbetare på Dvärgkanin.ifokus & Kanin.ifokus

Zvintos
0

En ovanlig kaninras är ju Orange, som är en svensk ras.
Även gotlandskanin, mellerudskaninen, isabella, örestad och svensk päls.
Samtliga har väldigt få uppfödare, om det ens finns någon för ex isabella..

MarHai
0

Isabella är ju en av de svenska raser som det går bäst för. Finns många uppfödare. Svensk päls finns det också några uppfödare av. Orange är det värre med, men nu har det blivit ett upprop för den rasen, så några uppfödare har ökat. Örestad är väl helt borta.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zvintos
0

#2: Då var det örestad jag tänkte på.
Visste att någon var helt borta, men var inte säker på om det var örestad eller isabella.

RabbitLower
0

putt

Fatma
0

Vet inte men som både #1 & #2 är dom raserna dom räknade upp ovanliga, men jag kanske ska börja föda upp lejonhuvade.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Thumper-KG
0

Tja, "Leopardkaninen" är ju rätt så ovanlig, finns en tidigare länk nånstans på forumet som jag lagt upp…

RabbitLower
0

finns de :O xDDD

Zvintos
0

#7: Japp.
Fast "leopardkaninen" är egentligen en gul/svart japantecknad manteltecknad rex…
Det har varit diskussion om det på bla kanin-net förut.

Länk till diskussionen

En till diskussion

RabbitLower
0

coolt

Husberg
0

Lite OT kanske men "blondinbella" (ni som inte vet vem hon är så är hon en känd bloggerska) Hon går runt med kaninpälsjacka på stan av "leopardkanin":O

[vretenskaniner]
0

hon är ju heeelt störd! :O

BTW, kaninen var huuur cool som helst juhe! :D

malin--a
0

finns de någon som kan visa en bild på orange-kaninen ? :)

RabbitLower
0

va finns de :O hur gammal e hon?!

va finns hon

far lust oo morda hon faktsist;)

thexclub
0

#14: Antar att du menar Blondinbella, så måste bara fråga, skulle det vara mer okej om hon hade en annan sorts päls? Eller om hon hade en skinnjacka?

the vanity, it becomes insanity

Husberg
0

#15: Tycker iaf att man inte ska gå runt med kaninpälsjacka, många har kommenterat det på henne blogg. Speciellt med en så ovanlig kaninras:/ :)

thexclub
0

#16: Tycker det är lika äckligt/avskyvärt/fult osv. med minkpäls som kaninpäls, ser inte varför det skulle vara värre. Men ja, det med att hon inte skulle ha en sådan ovanlig ras kan jag förstå.

the vanity, it becomes insanity

Agda
0

#16: Hon lär väl knappast ha slaktat kaninerna själv?Tungan ute Och vem säger att kaninrasen är ovanlig? Det är ju bara en manteltecknad japan rex, precis som NinniH skrevGlad Och pälsarna kanske inte ens har kommit ifrån norden.

Zvintos
0

Nu tror jag ni halkat in lite på ett sidospår. =)
Bättre ni diskuterar det i produktionsdelen.

Thumper-KG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stora Silver är kanske inte såååå ovanlig, men den är hyffsat ovanlig och mycket trevlig kanin bland de stora raserna.

Jag har en hona nu, och hon är faktiskt väldigt gosig och älskar att bli kelad med…

Thumper-KG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…såhär såg hon ut som liten…

Claudia90
0

#21 oj väldigt som liten :) Tycker pälsarna och färgerna på dom är så otroligt charmiga :) Fast Stora Silver låter så stort^^ Hade gärna vilja haft en Lilla silver ^^

Thumper-KG
0

#22: Gul Silver tror jag är en liten ras, och DEN är faktiskt rätt så ovanlig…

Zvintos
0

#23: Gul silver? *kliar i huvudet*
Finns det en sådan ras som heter så?
Ingen som finns med hos KAF iaf.

Thumper-KG
0

#24:

Jodå, det finns, men den ÄR ovanlig som sagt.

Jag har inte heller hittat den hos förbundet, men frågade en äldre medlem som har varit domare, och jodå den finns…

Har en kompis som ställde ut "Gul Silver" när han var junior.

jossan84
0

Silver är godkänd som gul. Alltså en viltgul silver. Har dock aldrig sett någon live.

MarHai
0

Viltgul silver har jag sett, underbart vackra är dom! Det var på bergautställningen 2005, om jag minns rätt.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

RabbitLower
0

#23 den där  kaninen va så jääävla söööt juh ;O! nu gav du mej en ide om att blanda typ kol svarta kaniner och silvriga undra hur de skulle se ut…den va väldigt sööt<3

Thumper-KG
0

#28:

Kaninen på bild i #20: ÄR svart under silverhåren..

De är svarta när de är ungar upp till en 9-10 veckor, sen kommer silverhåren…

Animalfriend
0

Är man intresserad av utställning vill jag bara upplysa om att man inte kan ställaut gotlandskaniner, då den inte är godkänd ras, på grund av att den har för varierande utseende och vikt.

RabbitLower
0

#30 kan va bra o veta (y)

Animalfriend
0

#31 Ja, jag tänkte att det nog var det.