Torv eller spån?
Jag funderar på att byta underlag.
Har spån underst och halm ovanpå, och på somrarna bara lite spån då dom inte vill ha något! (halm till dom som ska få kull.)
Men vad tycker ni är bäst att ha spån eller torv?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Föredrar helt klart torv! =)
Fördelar gentemot spån;
- Håller sig svalare
- Suger upp kiss bättre
- Luktar fräschare
- Dammar inte lite mycket
Nackdelar gentemot spån;
- Ser lite mörkare ut i burarna.
#1 dock ser det ut som det dammar mer bara för det är mörkt. Fast det damamr mindre :)
Okej, men har ju häst och torven åp vintern går ju inte att köpa nästan någonstans utan att den är helt fryst eller är ja helt ute på vift?
#3: Här kan man då köpa torv även vintertid utan att den är "fryst".
Köper mitt på granngården.
okej, ja vi köpte vårat i vintras på granngården då var de fryst och tog en vecka att tina mn de kanske är bara vårat granngården som är lite konstigt. Men det är väll bara att testa :)
En riktigt bra torv föredrar jag, men det är svår att få tag i där jag bor.
Så jag kör torvmix i en av burarna nu, 50% torv 50% spån, och är super nöjd med det!
Har dock spån i en bur också pga av att kaninen inte gillar torv, man ser verkligen hur missnöjd han är. Annars hade jag hat torvmix till han också.
Torv luktar mycket frächare, suger upp bättre samt att det känns naturligare för kaninerna. Har man torvmix så gör ju spånet att det ser lite ljusare ut än bara torv också.
okej, tack!
tror ja ska testa och se vad ja tycker :D
Tror ni det funkar att ha torv till en teddy? :P
Förlåt för att jag snor tråden lite ;D
Emma
Blir inte pälsen smutsig av torv, på ljusa kaniner..?
www.sagaskaniner.webs.com
Mvh Saga Lennskog.
#8 lugnt ;)
#8 Pakk har ju lång päls på alla ställen utom ryggen, och han var anledningen till att jag testa torv. Vist fastnar det lite men inte alls mycket. Så till honom funkar det super, beror nog på deras pälskvalite skulle jag tro.
#9: Jo, till en början bara.
Men det borstar man lätt bort med handen. =)
Använder torv till alla kaniner här hemma, inklusive mina vit blåögda.
Hanen må vara en lortgris, men hittills är det inte torvet som gör att han är smutsig utan hans egen grisighet. 
Hmm, det kanske man skulle testa då. ;)
Förresten, har ni torv även på vintern? (med halm över då)
#14 Jag testa torv i vintras för första gången. Så kommer köra med det även denna vintern. Och halm över förstås.
jag har precis gått över till torv då spånet drog till sig en himla massa flugor oh andra äckliga småkryp ;) både jag och kaninerna är supernöjda, visst blir det lite mörkt och dystert men jag tycker ändå att det känns mycket fräschare nu än när vi hade spån. använder inte halm utan hö istället.
#11 Okej :D
Kanske får byta nästa sommar då hon har fällt av bebispälsen. På vintern tror jag att jag kör med spån halm. Känns lite varmare ;D
Emma
Det beror nog på att granngården i uppsala har det utomhus, även på vintern.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Ja ja tror också de, lite synd!