Problem med padda!
Hallå allihopa!
Jag har ett ganska ovanligt problem, det är nämligen så att en padda (av sorten "vanlig padda" tror jag) har blivit förtjust i min kaninbur. Han tar sig upp där, tar ett bad i vattenskålen och gräver sen ner sig i sågspånet.
Jag undrar därför följande:
1. Hur giftiga är "vanliga" paddor? Jag byter ju självklart ut vattnet i vattenskålen när han har suttit i den, men jag blir såklart orolig.
2. Vad ska jag göra med den här paddan? Vi bor i ett radhusområde och jag har ingen aning om vart han kommer ifrån, för vi bor mitt i längan också…
Tack på förhand!
Mvh Matilda

Det lär inte så jätte bra!
Vet inte om det är sant men har hört att de bär på bakterier som är farligt för vissa djur?
Vet nog inte mer än det som jag hört, tror det var min kompis som hade läst det någonstans, men som sagt, vet inte riktigt!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Om jag minns rätt så bär alla paddor bakterier. Det sitter i deras vårtor på skinnet. Endel utsöndrar dessutom någon form av gift när dem kommer vid berörelse. Så jag tycker du ska ta på handskarna, ta paddan och kör iväg den till en park med damm eller till en skog.
Är det fel sorts padda så är den inte alls bra för din lilla kanin.

Tack för svaren! Idag bär det nog av till träsket för paddan. Förstår inte hur han har tagit sig hit.. :S

Usch, låter inte så jättetrevligt.
Men första bilden var väldigt söt. 

#5; Haha, ja, visst är den?

Mysigt att ha i sin vattenskål =P inte ^^,

#7; Inte direkt.. :P Jag plockar ur honom ur den flera gånger om dagen, och diskar skålen efter det :P En envis padda, det är vad han är!

#8 Flera gånger om dagen =S? Hehe, ha du tänkt på att han kanske är kär i din kanin =P?

#9; Haha, ja, iallafall 2-3 gånger om dagen gör jag det ^^ Så långt har jag inte tänkt riktigt ;) Tror inte att Peach är intresserad av honom iaf ;)

#10 Skulle inte tro det jag heller =P
brrr ja e livrädd för stora feta paddor.

haha men ta på dej hanskar o gå typ om de finns nått ställe me högt gräs eller träd kan du lägga han kanske ;D!
#4 så hemsk såg den faktiskt nte ut, lite söt till och med, men förstår att det inte är så trevligt med en padda hos kaninen, Nu blir man ju nästan lite orolig att kanin buren ska bli övertaget av paddor, kanske ska gå och titta till kaninerna lite oftare för säkerhets skull :O :P
Han vill ju säkert bara ha tillgång till något vatten.
Svenska paddor är inte speciellt giftiga, men man ska ändå vara försiktig med dom. Lämna honom någonstans där det finns vatten så blir han säkert nöjd och stannar där, han har nog bara villat bort sig.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#14, #15; Jag har sikt över kaninburen från mitt fönster, så jag tittar ut väldigt ofta nu för att jag ska fånga in stackaren och gå till träsket som ligger ca en kilometer härifrån :P
Det verkar som kaninen har fått en kompis! Jag tyckte det där verkar ursött! :)
Våra svenska vanliga paddor är somsagt inte jättegiftiga…för människor. Mindre hundar som äter (ja äter) paddor har ganska lagom risk för att dö, medans alla hundar brukar må väldigt väldigt dåligt av att göra det.
Paddan utsöndrar gift ifall den känner sig hotad och rädd, och giftkörtlarna sitter bakom ögonen, däremot så tror jag inte paddan är rädd för sin kompis kanin(eller kaninerna om det är fler) eftersom han upperbarligen tycker det är mysigt hoss den/dem. Skulle din kanin få för sig att äta paddan (hehe) skulle den nog med sannolikhet dö. Så, som du ser så finns det inget att oroa sig för på den fronten. ^^ Och nej, paddor har inte "bakterier i vårtor på ryggen" utöver att de är giftiga så är de inte mer "äckliga" än andra amfibier.
Det kan nog vara bra att byta vatten som du gör när paddan har varit där, amfibier och reptiler brukar ibland föredra att bajsa i vatten framför på land, och det ska inte kaninen dricka.
Men annars har du inget att oroa dig för! Du kan ju förståss försöka gjöra buren "paddfri" om du vill, men annars säger jag bara lycka till med ditt nya "husdjur" ;D
#17 Fast det låter ju inte så najs.. Jag menar, om paddan kommer på natten och man inte byter vatten för att man sover?
Jag skulle i alla fall inte våga chansa, men sedan är jag inget stort fan av paddor heller.

Han brukar komma upp dit på natten, men det går ju att stoppa genom att stänga luckan till neredelen. Det tråkiga med det är ju att Peach då blir hindrad från att sova på sitthyllan, som hon älskar så mycket. Jag tror nog att det bästa för både Peach och paddan är att han får komma till ett träsk istället :) För jag vill inte att paddan ska bli ihjältrampad av Peach, och jag vill inte ha Peachs vatten förorenat av paddan :P
#18 Nä det har du rätt i ^^
#19 Ja om du kan köra honom till något träsk så skulle han nog bli glad! Alternativt att du ställer en skål på marken åt honom så kanske han föredrar den? Kanske bygga en damm? (nä nu skojjar jag) :)
#20 Kaninerna kan ju gräva ett hål på gräsmattan som sedan kan fyllas med vatten, då blir nog paddan glad. Det skulle ju bli såååå fint.
(Eller inte)
#21 Det skulle nog både paddan och kaninerna älska! Go for it! ;D

Första bilden var verkligen supersöt. Paddan kanske är sällskapssjuk. Om han får en egen vattenskål kanske han ger fasen i kaninens. Så kan han bada vidare.
Vilket ovanligt problem, har aldrig hört om något liknande x) Vi har en groda som flyttat in i vår damm, men till kaninerna tar den sig inte i alla fall.
Håller med #25.
Använd flaska, om den fortfarande kommer till buren så får du kanske åka iväg med den en bit. Jag har aldrig hört talas om något sånt här
Lite udda.
Tycker det låter jätte gulligt :D
bäst vore nog ett ta paddan till ett bättre ställe, och tills du kan göra det, ge den ett eget bra bredvid kanin buren ;)
Ett ovanligt men jätte gulligt problem :D

Det där med flaska är inte så lätt, då Peach har druckit ur skål hela sitt liv :P Men jag försöker ta iväg honom till träsket i morgon, han blir inte långvarig i trädgården när det blir vinter, då har han ingenstans att gräva ner sig.
Haha, jag tycker det är charmigt!
Stackarn är väl lite lost in space, klart en skål med rent svalt vatten lockar? ;)
Säger som de andra, lämna honom eller henne (den stog rätt stor ut) vid en liten sjö/träsk/damm så blir h*n nog glad :)
Förra sommaren flyttade 2 paddor in i våran damm för ett par dagar, eller rättare sagt, de kom lämnade ett par meter befruktade ägg efter sig och stack.
Tyvärr tyckte våra koifiskar att det var väldigt mumsigt godis de fått..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nyheter om paddan!
Jag låg länge och väl igår kväll och funderade över vad som ska göras med paddan när jag plötsligt fick en flashback. Förra eller förrförra året, hade vi en padda på baksidan. Dock höll den sig bakom kaninburen och gick aldrig in där. Så han har ju bott här ett bra tag, har kanske sitt "bo" under altanen där det inte kommer in snö om vintern.
Därför känns det nu helt fel att försöka flytta på honom, eftersom han har bott här i några år. De är ju stationära djur och dessutom fridlysta, så han kanske blir störd om man flyttar på honom.
Sen en annan sak också.
Igår kväll stängde jag skjutluckan på Peach's bur för att hindra paddan från att ta sig in och sätta sig i vattenskålen. Sen i morse kom jag ut, och skjutluckan var öppen typ 3-4 cm, inte tillräckligt för att Peach skulle kunna få upp den, men det var en glipa. Jag tänkte inte så mycket på det, utan matade och sen skulle jag rengöra toaletten. Men vem sitter i toadelen av huset, om inte paddan?!
Han har nu delvis grävt ner sig i sågspånet, eftersom jag inte har hjärta att flytta på honom…
#30: Var försiktig bara om du bestämmer dig för att låta honom fortsätta gå in i buren, jag har läst om små hundar som dött efter att ha slickat på paddor.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag tycker att paddan kan få vara kvar om han nu vill det men för kaninens hälsa så är det nog bäst att börja med flaska, det brukar inte vara några konstigheter att vänja dom vid det. sen kan du ju ha en skål med vatten utanför kaninens bur så kanske paddan lägger sig där istället. tycker iaf inte att du ska flytta på honom.
Jag har inte precis nån koll på paddor.. Men jag tycker att du ska flytta honom till träsket som du skrev #16.. Då jag tror att den har kommit därifrån och inte hittar tbx nu : )
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Det finns en variant av vattenautomat som besår av en liten vattenkopp som sätts på nätet, och så tar man en petflaska och vänder uppochner i den.
Har tyvärr ej bild nu.
Men iallafall så är den koppen så liten att den nog inte är intressant för paddan, och kaninen har fortfarande skål att dricka ur.
vilken konstig padda. det där med under altanen var en bra idé ;)
Kan du inte sätta en stor skål med vatten utanför buren och kanske ta en transportbur eller något och fylla med spån så kanske den låter bli kaninens saker? Annars skulle jag nog flytta på den. Om den t.ex grävt ner sig i spånet och så ligger det lite hö där som kaninen sedan äter och blir sjuk. Känns ju inte så bra :P
Emma
citat från naturvårdsverket
"De vanligaste arterna - kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda - får du ta upp och studera om du inte flyttar dem från platsen. Men du måste så snart som möjligt sätta tillbaka dem på den plats du fångade dem.
Du får också samla in rom och yngel från dessa arter i begränsad omfattning och förvara dem för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska du snarast sätta tillbaka dem på den plats som de samlades in på."
paddor förökar sig i samma damm som de kläcktes i och jag skulle tro att det är största orsaken till att man inte får flytta dem, sen har det ju med smittspridning och deras revir och sånt att göra. börja med vattenflaska istället så riskerar du inte att din kanin bli sjuk av vattnet som paddan har legat i och den lär förmodligen lämna buren ifred.
=)

Tack för alla svaren! :)
Jag har försökt blidka paddan med en hel balja vatten + några stenar att sitta på, men han flydde fort därifrån och in i buren igen (dock inte upp på övervåningen). Det har jag på film som ni kan se på min hemsida, www.freewebs.com/peachlife .
Han gräver inte ner sig under hennes hö, utan använder sågspånet i toadelen (det som är rent). Jag vet inte om Peach ska byta livsstil bara för en padda, jag byter vatten mycket oftare nu och ser till att paddan inte sätter sig i vattnet.
Ikväll ska jag åka till min pojkvän och då tar jag med Peach, så då får paddan hela buren för sig själv under några dagar, så då blir han nog ganska nöjd :P

Skaffa en kaninbur till paddan 
Jag flyttar på paddorna om jag tycker de är ivägen. Som till exempel de är på gräsmattan och ska klippa den…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Sätt finmaskigt nät runt buren där nere då? Så kan den inte komma in. Skulle inte vilja ha paddor hos mina ;D
Emma

#40; Jag har faktiskt funderat på det, men det skulle vara ganska opraktiskt… För att förstå, kolla på länken "Coconut's Peach Delight" på min hemsida www.freewebs.com/peachlife för att förstå vad jag menar. Det är alltså "sommarburen" hon var i. Nu har hon flyttats tillfälligt till "vinterburen" då en snok har setts till bara några tomter bort, så jag vill ha henne ovanför marken.
Men i kväll följer hon med till min pojkvän, och jag ska ge paddan de dagarna till att ta sig ur buren (då jag inte ska ställa in vatten till honom) och tillbaka dit han kom ifrån (om han kom från altanen eller så). Annars… får jag väl gå iväg med honom, men jag känner mig så himla elak mot honom… :( Han kanske har bott på vår baksida i flera år och så bara flyttar vi honom.