frågor
dvärgvädurar är ju lite kända för att kunna vara lite bitska och gärna gräva och nafsa. Jag har nu en unge kvar efter henne där pappan är en TSJ, vilket man märker på honom och hans pappa att de är mkt mera lugna och gräver inget alls. Mkt mer för att sitta och kela och så vidare. Jag hade velat ta en planerad kull på ena min dvärgvädur men så att det blir små ungar. Vilken ras? av mindre storlek ska man korsa med om man vill ha en mindre kanin men lugnt och stabilt psyke som bli bra lämpad som barnkanin?
Kanske väldigt dum och konstig fråga, men har svårt att förklara oxå..:-S..hoppas ni förstår ändå.
Jag har aldrig hört att dvärgvädurar skulle vara bitska, sprättiga och nafsas - snarare tvärtom?

Dvärgväduren är ju den ras som absolut inte är bitska och nafsiga. Det är ju precis tvärtom den ras som är lugnast och mest tillgiven och som jag alltid rekommenderar just därför. Hermeliner däremot kan ibland vara lite sura och nafsa.
Håller med föregående talare.
Vart har du hört att dvärgvädurar skulle vara bitska, nafsiga och gräver?
Mina är totalt tvärtom, och alla dvärgvädurar jag någonsin ägt och träffat har varit helt underbara.
Det är just tack vare deras underbara temperament som jag föder upp dvärgväduren.
Så para henne med en annan dvärgvädur du. =)

Det där går ju emot allt vad en dvägvädur är - de är lugna och snälla i temperamentet. Om du har råkat ut för en bitsk dvärgvädur ska du inte dra alla över en kam. Just dvärgvädurar är ju så populära som husdjur då de inte har det där hetsiga humöret.
De är ju faktiskt de populäraste barnkaninerna just för deras temperament.

Det är nog hermelin du menar,, dvv är en underbar ras.. hermeliner därimot kan vara griniga osv
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Ok…det var faktiskt en veterinär som sa det till mig, men vi kanske missförstod varann. Men då så..då förstår jag det. Mina är inte bitska eller så men däremot gräver de som tusan och det gör inte min stora TJS eller pojken som är efter dvv och TJS…

fast gräva kan alla kaniner göra.. det har inte med ras att göra utan endast beteendet
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

#7 okej. jag ställer dumma frågor men man lär sig av de med..;-)
#8: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Det fick vi alltid höra under skolgången. 
Och frågar man inget, så lär man sig heller inget nytt.

Att gräva är ju ett naturligt beteende för kaniner, vilkaniner gräver ju hålor i marken och det gör även tamkaninerna om dom får chansen. Nät i botten på burarna är ett måste.

#10 det har dem fast de gnagde sönder det… men nu har jag lagt kompostgaller som är kraftigare. Det jobbiga är bara att de förstör gräsmattan, vilken min gubbe inte blir så glad över..:-S

Håller med #10, dessutom gräver endel kaniner för att det är roligt. Helt normalt, detta gäller alla raser.

Ok. tack alla.
De kan också gräva för att komma åt rötter, och vissa kaniner kan knapra i sig små insekter..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com