avlia? :'(
hejhej,… nu känner jag mej verkligen hemsk :(
vet verkligen inte hur jag ska göra… Min älskade Vilma är förlamad på halva ansiktet, hon har haft mask i magen 2 ggr och nu har hon kaninmjäll :'(
+ bettfelet då…
Mina föräldrar tycker att jag ska avliva henne… Men de är så hilma svårt. Hon är nästan som min bästa kompis,. Jag vet inte hur många ggr hon har tröstat mej genom att slicka mej när jag har vart lessen eller så. Hon är helt enkelt bäst. Hoppa är hon riktigt duktig på oxå.
Just nu lider hon inte, eller har ont. Enligt veterinär. Men om vi behandlar henne mot mjället (som kostar en hel del) kanske tänderna spricker nästa gång vi klipper dom… Och då måste vi ändå avliva henne…
Allt känns så hilma jobbigt just nu :'(
Jag älskar verkligen min lilla kanin mer än något annat, men jag vill inte att hon ska lida.
♥
och hon är bara 2½ år.. 
♥

Varför klipper ni tänderna:)? Är inte riktigt säker på det här men.. Är det för att hon har bettfel:)? Om inte.. Ge henne något som hon gnager på så att hon slipar ner tänderna:).. Då funkar det väll att ta bort mjället"?
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Därför hennes föräldrar hade oxå de :/ Men de fick vi inte reda på när vi köpte henne.
De hjälper inte att slipa ner dom.. Dom växer i raketfart… Jag älskar henne och vill bara att hon ska må bra.
De va en otroligt slarvig veterinär som klippte hennes tänder så jag är nästa helt säker att dom kommer till å spricka av sej själv…
Att ta bort mjället kostar flera tusen, och min pappa tycker redan att kaninerna kostar för mkt. Sen så har jag ju en liten, helt frisk kanin som oxå har mjället, han kommer inte att bli avlivad.
De är så hilma jobbigt, jag älskar henne. Även fast mina föräldrar har lovat att jag ska få en ny kanin så finns de ingen som kan ersätta Vilma och hennes personlighet. Ingen.
:'(
♥
Nej stackare. Jag vet inte riktigt hur du borde göra. Men jag fattar inte varför ni KLIPPER henens tänder? :s
för att man gör de ifall dom är för långa?
♥
jag fick välja mellan att avliva henne direkt, eller att försöka hjälpa henne så länge dom inte sprack.
och jag valde att hjälpa henne, men nu vet jag inte hur jag ska göra… jag vill såklart hjälpa henne, men inte ifall hon lider utav de…
♥
jag vill gärna veta vad ni skulle gjort i samma siutavation…
♥

Tycker att ni ska försöka kämpa för henne så länge hon inte lider, men om hon är förlamad i ansiktet kanske hon inte mår så bra?
Tänk igenom själv, hon ska ju inte få lida men det är ju onödigt och ta bort en kanins liv om kaninen kan fortsätta kämpa för livet.
Mvh Maia
Till ni som undrar varför man klipper tänderna: Man gör det om kaninen har bettfel och inte växer som de ska.
malin--a: Det är verkligen hemskt men det är bara du som kan bestämma hur du vill göra. Du känner din kanin bäst, och ser om hon har ont eller inte. Lycka till hur du än gör! Massa tröstkramar 
#10 Gör det som känns bäst för kaninen :)
men jag vet ju inte vad som är bäst :(
♥

Tror du att hon lider?
jag vet inte
, men de ser inte ut så just nu.
de här är de svåraste valet nånsin,.
♥

Äter hon ordentligt? eller äter över huvudtaget?
Hon äter, massor. Fast bara lätttuggade saker.
♥
#12 Men känns det bra att hon blir jättestressad varje gång ni åker och klipper tänderna t ex? Hon kommer ju få klippa tänderna hela sitt liv.

så länge hon inte har ont eller lider.. så måste jag säga som dom andra det är ditt beslut om hon ska avlivas eller inte.
Hade en hona där bakdelen förlamades över en kväll, det fanns inget att göra eftersom alla organen hade lagt ner och hon knappt orkade andas, hon var också som en bästa kompis för mig :(<3
jo, hon är hur stressad som helst. ligger och skakar i mitt knä/dreglar.
♥
Låter oehört jobbigt det där.
Men du måste tänka, vad är bäst? Du måste skjuta undan dina enga känslor och tänka vad som är bäst för din kanin. Jag kanske missuppfattade men det lät som om hon förr eller senare kommer tvingas avlivas för att allt kommer tillbaka?
OM det är så sklle jag nog välja att avliva henne, så hon slipper gå igenom altl det där. Det kan inte vara kul att behöva åka till veterinären om och om igen.
Du bör åtminstonde byta veterinär om han är slarvig, det är verkligen inte bra!
#21 Förstår att det måste kännas otroligt jobbigt.
Men det är bara du som vet vad som är bäst, det är du som kan titta på henne och se hur hon verkar må.
Jag tror du kommer göra det som är bäst, och vad som än händer så önskar jag er lycka till! <3
Det du måste tänka på är kaninens livskvalitet.
Blir kaninen ofta dålig och har diverse problem, skulle jag nog låta den somna in.
Det är inget liv att vara dålig hela tiden.
Men trots det är det inget lätt beslut att ta.
:'(
♥

Hoppas de går bra…men om jag va du skulle jag bara kämpa för att hjälpa hon och om hon inte lider så behåll hon tycker jag
kram< 3
vilma <3
hon är så hilma glad sen vi skaffade jocke… åh :( jag vet absolult inte hur jag ska göra…
♥
Sålänge kaninen inte lider eller tappat livslusten.
Då kan man kämpa.
Men det är ditt val!
Jag säger som NinniH, för kaninens egna skull måste du tänka på kaninens livkvalietet. De åkommor som hon har, hur mycket drar det ner kaninens livskvalitet? Har hon det lika bra ändå, eller blir hennes liv mycket sämre när hon har allt det här som hon måste dras med?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det här måste vara ett jätte jobbigt val för dig. Tycker du ska göra det som är bäst för kaninen.
jag ska ta en bild på tänderna strax så kanske ni fattar vad jag menar med dom :(
♥
Vad du än bestämmer så tror jag att det kommer att ordna sig :). Men det är värkligen ett jobbigt val, det vet jag =/, Du har mitt stöd. Lycka till!

Det är jättejobbigt med bettfel för tänderna måste klippas ungefär var tredje vecka. Så egentligen är det ohållbart i längden och det brukar oftast sluta med att kaninen avlivas.
Men det är inget man behöver fara till veterinär och göra, det går bra att göra själv med en valig avbitare. Jag har gjort det själv åt min granne som hade en kanin med bettfel, men dom valde att avliva den efter nåt år, för även det blev stressande för kaninen fast dom gjorde det själva.
Hej!
EN fråga.. Hur kan det kosta tusentals kronor att bli av med mjäll? Har jag aldrig behövt betala. Kolla med uppfödare i din närhet och flera olika veterinärer.
Jag har själv en kanin med bettfel. Hon har ett väldigt lätt underbett. Jag har klippt tänderna på henne själv hela tiden och hon ligger på rygg i mitt knä och mår inte dåligt alls. Hon vet att det blir godis efteråt. Det finns uppfödare eller bra veterinärer som kan lära dig hur man gör. Det är inte svårt. Men man behöver en rejäl tång i bra kvalitet. En 15-årig uppfödare har lärt mig hur man gör. Hennes mamma föder också upp, så hon har pysslat med kaniner hela sitt liv. Det som krävs är att din kanin litar på och tycker om dig. Då brukar det gå bra! Lite sprall första gångerna kanske, men inget som går att jämföra med stressen som uppstår hos en vilt främmande veterinär.
PMa om du vill ha mer hjälp eller tips?! Var bor du förresten? Vi kanske kan hjälpa dig?!
#34 Hehe, hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev! 
Min kanin fick mjäll (eller nåt X) och jag tog ett väldigt milt mjällshampo och smörde in kaninen i det (bara lite) och sen tog jag en våt handduk och såg till att allt shampo försvann :). Om du ska göra det så kom ihåg att ta ljummet vatten på handduken och torka kaninen noga + att det helst ska vara varmt ute så kaninen inte blir förkyld om hon är lite fuktig och ifall att du har henne ute. Det fungerar efter några gånger, superbra, har aldrig kommit tillbaka :)
om jag var du så skulle jag avliva.. för det är ju inte kul för akninen att leva med alla dessa problem :( < 3
jag bor i närheten av göteborg..
men när tänderna är långa är dom verkligen RIKTIGT långa..
visar en bild på hur hennes tänder ser ut just nu, riktigt hemska :'(
(även fast bilden är suddig ser man mest på den, spricka ihöger nedertand och mellanrum mellan tänderna där uppe för att dom har spruckit)
♥
#39 Jag tror att du lätt kan bli av med mjället! Som jag skrev innan, rådfråga uppfödare innan du fattar några beslut. Men välj mindre ställen, så dom oftare har en mer human syn på sina djurs liv.
Bettfelet är inte kul, men det kunde varit värre. Och glöm aldrig: En olycklig kanin som mår dåligt äter inte! Jag bor tyvärr i Skåne, annars hade jag kunna hjälpa dig med klippningen. Förresten, om tänderna spricker, av klippning eller olycka, växer dom ut igen väldigt snabbt. Det tar bara ett par dagar! Din oro hjälper inte din kanin, utan påverkar den. Om du lär dig klippa själv och tar allt med ro, kommer din kanin förmodligen göra detsamma. Ni verkar ha en mycket bra relation!
Lycka till! / Kram!
va :o asså nu fattar jag inte :o …. allt som jag har hört är att tänderna kommer fortsätta spricka och aldrig kommer bli hela ifall dom spricker… eller a ifall dom spricker rakt ner.
de är jättesnällt att ni har svarat och hjälpt till :)
jag ska prata med mina föräldrar ikväll igen och se vad dom tycker.
♥

#41 Det har jag aldrig hört, visst det är lätt hänt att tänderna spricker, men jag kan inte förstå varför dom skulle fortsätta spricka, eftersom dom växer hela tiden. Sen om man håller i kaninens öron så blir den lugn, man kan också hålla fast öronen mellan sina knän om man har den liggande på rygg i knät. Samma knep använder jag vid kloklippning.
Om veterinären sagt att tänderna kan ha fått sig en kanske rejäl spricka som kommer att fortsätta spricka när tänderna växer får man nog tänka sig noga för. Om du är osäker på att det stämmer, testa att åk till någon annan veterinärstation om du har möjlighet för att kolla vad de säger. Alla veterinärer är inte bra och eftersom en av veterinärerna på din vet. klinik spräckte tanden på din kanin kanske det är bäst att du kollar någon annanstans.
Så länge din kanin är pigg och äter bra och inte minskar i hull tror jag inte att hon lider. Djur är väldigt bra på anpassa sig och din kanin verkar klarar sig bra trots att halva ansiktet är förlamat?
Lycka till med kaninbruden! *håller tummarna för att det ska gå bra*
förstår att detta är ett svårt beslut för dig att ta =(
men jag hade nog tagit bort kaninen medans den mår OK istället för att fortsätta att fara till veterinären där du säger att din kanin blir stressad. Jag hade själv velat dö innan jag börjar lida iaf…
men har hon mycket livsglädje så är ju det ett stort +. om hon slutar äta eller beter sig annorlunda så hade jag tagit bort henne direkt innan det går för långt.
det är bara du som kan ta detta beslutet och vi här på kif känner ju inte din kanin lika bra som du gör. men tänk igenom det noga så du itne fattar fel beslut.
nu vet jag inte alls hur jag ska göra igen… jag har suttit och gråtit över detta i flera dagar, vi ska va bortresta nu oxå.. den semestern kommer antagligen inte bli särskilt rolig :/
jag ska vänta i några dagar och sedan se hur de blir…
♥
jag tror det är bra för dig att åka på semester (antar att kaninen stannar hemma?) och kan tänka igenom detta själv utan att se kaninen på ett tag och bara gå på fakta som: mår hon bra?, äter hon bra?, vill hon leva?, är det värt att åka till veterinären ofta?, har jag råd med detta? osv.
för mig hjälper det iaf att ta såna här beslut när man kommer iväg lite och inte träffar kaninen varje dag, för när man gör de är det ju lätt att bara se positiva saker för man ser bara det man vill se….men ibland måste man se till verkligheten och koppla bort sina egna känslor.
lycka till hur du än gör! =)
japp, en kompis kommer upp och ser till dom små busarna ett par ggr/dag.
tack igen för alla svar :)
♥

Ge inte upp hoppet än. Att kaninen äter,dricker och inte har ont är huvudsaken.Men om du ser att hon lider så är det ju inget bra för kaninen.Jag håller tummarna för dig och kaninen. Beslutet är ditt eftersom det är du som är matte.
Många kramar både till dig och vilma.

Åh, jag tycker verkligen synd om dej och din kanin.
Men är kaninen livsvillig och glad tycker jag du ska försöka. Fast efter allt detta hade jag nog avlivat. Jag vet, detkänns hemskt och är tungt. Men det kan inte vara så himla kul att vara sjuk från och till.
Men har din kanin livsglöden kvar? I så fall är hon en stark individ, och då är det knske värt de att försöka.
Men som sagt: Beslutet ligger hos dej, vi kan bara ge råd.
En stooor kram till dej, och ninin såklart! :)
jag tänker ge henne en chans till :)
♥
Jag tkr verkligen att hon ska få leva vidare så länge hon inte lider. Om hon fortfarande tkr livet är kuul =)

guuu va bra :D < 33
Nej gud så sorgligt, tkr jag :(
Men jag tycker att hon borde avlivas, om hon lider, men om hon inte gör det, så tkr jag inte att hon behöver avlivas
jag fyller strax år, kommer önska mej pengar så ska jag hjälpa till å betala behandlingen :)
♥
#54 vad braa :D
JAAAAAAAAAA :D
pappa gav med sej igår när jag började stor gråta :p haha!
är super glad nu(:
♥

Jag har hört av en kompis med kanin (som hade mjäll) att det går att tvätta kaninen med Grumme tvättsåpa, och mjällen försvann nästan helt! Gå in på Grummes hemsida och läs, det ska tydligen stå någonstans att man kan tvätta djur med den.
Inte för att vara elak, men jag tror att din pappa tog i väldigt mycket om det var han sa att det skulle kosta tusentals kronor att behandla mot mjäll. Det stämmer inte.
Tycker du har tagit ett jättebra beslut nu när du vill behålla din kanin och behandla hennes mjäll. Tänderna kan spricka om de klipps fel, men det behöver inte hända. Så länge hon är pigg, matglas och mår bra så ser jag ingen som helst anledning att avliva henne.
Jättestort lycka till med din lilla kaninkompis!

jag har hafft en kanin me mjäll…
#59 nej de stämmer faktiskt :o för båda två då alltså. vi har ringt till massa olika veterinärer, och vissa tar mer och vissa tar mindre betalt. 2000 blir de för dom tsm för alla sprutor och besök på smådjursakuten. Men vi tror att vi ska byta veterinär till Blå Stjärnan när vi ska klippa tänderna, smådjuraktuen är så hilma slarviga så de finns inte.
idag hittade jag skorpor på jocke oxå :s
♥
Jag håller alla tummar och tassar som finns här hemma! Var stark!
#2 Man brukar klippa tänderna på kaniner med bettfel, då tänderna brukar växa snett.