Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3664 ggr
kaninjosse
0

Blind!

Hej! Jo nu är det såhär att vi misstänker starkt att en av våra kaninungar är blind. Ska man avliva den eller försöka hitta ett speciellt hem för den?

Behöver snabbt svar.

[Bolten]
0

Varför tror ni att den är bild? :/

Sisss
0

verkar den må bra i övrigt så tycker jag ni borde försöka hitta ett speciellt hem åt den. Hade själv en blind/halvblind kanin hemma och det gick super :)

kaninjosse
0

Till och börja med så är han mycket mindre än det andra. Han öppnade inte ögonen så vi köpte salva och pillade upp ögonen. Nu när han tittar ibland så är pupillen grå, som ett vitt lager med en hinna, jag läste om det i trådarna.  Jag antar att han blundar fär han ändå inte ser något… Han är ju försiktig när han går mm. men han verkar må helt okej. Det svåra är att hitta rätt hem till honom, eftersom att många vill ha en vanlig kanin. Han är blind p åbåda ögonen :/

rosahumla
0

hur gammal är han? Ögat kanske öppnas lite senare? :P

Sisss
0

Kolla med en veterinär annars så det inte är något annat fel på honom

kaninjosse
0

Jag ringde vet. och de tipsade om den här salvan jag har. Han är 3v. och en dag.

Elina.
0

#3: Det låter ju som om ungen har gråstarr? Har du nån bild på ögat?

Själv tycker jag det är bäst att ta bort kaninen om den är blind.

kaninjosse
0

Nej det har jag tyvärr inte, svårt att fånga på bild, men kan testa imorgon.

Baralisah
0

Man ska väl inte öppna ögonen på en kaninunge? eller kan man?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

kaninjosse
0

alltså de andra hade öppnat ögonen, och locken hade fastnat för det var torkat gojs.

Hermelina
0

Och ni har ingen möjlighet att behålla den själv?

Visserligen tycker jag att kaninen borde få leva, men det kanske inte är så kul att leva blind.. Dock lär dom ju sig! Man dödar ju inte precis en människa bara för att den är blind/döv/stum.. :S

kaninjosse
0

Nej jag får inte behålla en till… Kommer bli svårt att hitta ett bra hem.

spiritedaway
0

Det kan ju vara en bra idé att leta ett bra hem i alla fall. En blind kanin kan ju leva ett bra liv ändå.

Men först kanske det är bäst att ta kaninen till veterinären så får de kolla på ögonen.

LinneaJohaanson
0

vad är det för kanin?

dvv eleler vad för ras? kön ? färg?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

kaninjosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En blandras mellan 50% Dvärgvädur, hermelin och lejonhuvad.

Hane, Blå brokad, se bild.

Han kanske blir långhårig som det verkar nu.

Baralisah
0

Jag att lättast att ta bort en sådan kanin, tyvärr.
Klart dom lär sig att leva med det, men man kan aldrig hitta en ägare som är 100% säker på om den kan ha kvar kaninen livet ut.

Sen är det klart som #11 säger att man dödar ju inte en människa för den är blind-döv osv. Men med ett djur är det Inte samma sak, vi är människorna som föder upp dessa djur och vi ska se till att dom får det bäst.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Hermelina
0

#12 ibland är det smällar man får ta om man har skaffat kaninnungar..

spiritedaway
0

Du kollar väl med veterinär först i alla fall?

kaninjosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag ska göra det samtidigt som jag är inne med en annan kanin. Nu har jag tagit en halvduglig bild för er som ville kolla.

Veero
0

Tycker inte att du ska ta bort ungen, förutom om h*n har ont och lider. men en bilnd kanin kan leva lyckligt! Någon med kanin vana som vill ha en liten sällskaps kaniin kan säkert ta imot h*n.

-jag sålde en unge som har nersatt syn på ena ögat och dom ville ändå ha henne och priset var det samma som jag hade tänkt från början.

Gå till veterinären och låt dom kolla på ögat :)

Rafflan
0

Tycker absolut inte du ska ta bort den!

Efter dom han föds blind vet han inget bättre och är nöjd emd livet som det är :)

Det är värre för ett djur att kunna se och sen bli blind. Men nej han kommer kunna få ett toppen liv, många som ahft blinda kaniner ju och det har gått jätte bra ;)

Om det inte vore för att jag fortfarande bode hemma och inte fick skaffa fler djur skulle jag gärna tagit honom. Fast sen e det ju tveksamt om mina 2 honor skulle vara elaka mot honom då han e blind :/

Men nej, försök sälja honom till ett bra hem ;)

Linnet
0

Kanske bara ögoninflammation, som ju går att behandla.

kaninjosse
0

Jag har ju salva och det borde ju vara bra nu, men grejen är ju att han har en vit hinna utmed så tror inte det bara är det…

Rafflan
0

#23 om du har tur har han bara nersatt syn :)

[Tovab]
0

vart bor du någonstans? om du inte bor så långt ifrån mig kanske man skulle kunna kastrera han o ta han till min hona? Annars ska du hitta ett bra hem till han. Avliva han inte. Tycker väldigt många är med på den där avliva grejen väldigt snabbt. Låt han leva, han kan behöva ha en kompis eller att man har mat o vatten på samma ställe, då lär han sig vart allt ligger. Lycka till!

kaninjosse
0

Östergötland, men på något sätt kanske man kan ordna via en kontakt?

Clariiz
0

Tycker inte du ska avliva honom.
Finns ju en på forumet som har en helblind frasse (minns ej vad hon heter), och har lever ett toppen liv!
Min kompis har en kanin som är blind på ena ögat, men hon tävlar i hoppning.

Ha kvar honom tills du hittar ett bra hem, han kan få ett jättebra liv om han blir van vid sin omgivning. Att han alltid bor i samma bur där inget ändras tex, samma med rasthagen. Bäst är kanske om han får bo inne så han hela tiden hör människor.
När man förlorar ett sinne stärks de andra så med sin känsel, lukt och hörsel kommer han klara av att leva ett bra liv bara han får lite hjälp :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

LinneaJohaanson
0

avliva inte kaniner kan leva lyckliga livändå!
Min kanin blev blind efter ett tag på ena ögat och ja ska faktiskt ta och erkänna att han verkar tycka livet är roligare nu när han vet va han kan förlora elelr ja iaf så verkar han tusen gånger lyckligare :)

Ta inte bort djur i onödan.. För det kan bli någons älskling.
Om man har en kanin som man verkligen älskar så borde man förstå att alla kaniner kan bli så till någon. Det är hemskt när man slår ihjäl dom bara för att plats inte räcxker till eller felteckninar eller blind då ska man tänka om att man ska kunna göra det med sin älsklings kanin och sådär.

Jag var tvungen att skriva av mej. Är bara så helt emot kaninslakt.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

kaninjosse
0

Jag ska försöka sälja den, har hittat en som bor väldigt långt bort, men det ordnar sig nog.

[Tovab]
0

om den är 3 veckor så är det ju om ca 7 veckor den är klar att åka någonstans. ska försöka övertala, vart riktigt kär i han

kaninjosse
0

Ja, men somsagt så sa du att du nite fick, så jag söker fortfarande en som kan bli ägare till honom. Vecka 33 säljs han då han är 6 veckor.

spiritedaway
0

När skulle du till veterinären med kaninen?

[Tovab]
0

om du inte hittar någon så ska jag försöka övertala mamma iaf. Så jäkla söt o det är ju synd om ingen vill ha han.

[Tovab]
0

om du inte hittar någon så ska jag försöka övertala mamma iaf. Så jäkla söt o det är ju synd om ingen vill ha han.

Animalfriend
0

Jag har en kanin som är blind helt på sitt ena öga (på dvärgvädur i fokus finns en artikel om honom). Han lever ett lyckligt liv och ska snart ut på sin först hopptävling.

Han älskar hoppning, och är dessutom superduktig! :)

Ge ungen en chans, har du möjlighet att behålla den själv så gör det.

Läs järna artikeln på dvv iFokus, det står saker som man bör tänka på.

Bamse föddes blind, och vi övervägde att ta bort honom, men så beslöt vi att han fick stanna. Det ångrar jag inte en sekund! :)

kaninjosse
0

Ja övertala :)

Jag har varit hos veterinären men det var bara en som var lite okunnig och hon tyckte vi kunde ha den kvar för den såg frisk ut men om en riktig vet. skulle kollat hade det kostat 500kr. Han ser pigg ut och äter mm så det blir nog bra.

TereseE
0

Jag hade en kanin som blev helt blind pga starr och han klarade sig jättebra som frigående innekanin. (Men så blev ögonen helt infekterade och då blev jag tvungen att avliva honom).

Precis som BaraLisah säger så är det skillnad på djur och människor. Om du vill sälja honom så måste du vara oerhört noga med var han hamnar. En blind kanin blir väldigt stressad av att inte känna igen sig, så då ska han komma till ett 4-ever hem.

Om han inte mår dåligt av det skulle det säkert kunna gå bra. Men det är ju svårt att veta hur han kommer påverkas i framtiden…

kaninjosse
0

Men är det någon som kan ta emot honom till ett bra hem?

Animalfriend
0

# 38 Är det båda ögonen?

Zessan
0

jätte söt! Så länge han inte lider så tycker inte jag att du ska avliva han;)

#31 bara 6 veckor, ska man inte säljja dom när dom e 8 veckor:)

Animalfriend
0

#40 Jo, rekomendationerna är tidigast 8v. Reglerna är på 6v.

TereseE
0

Jag tycker absolut du ska vänta tills kaninungen är i alla fall 8 veckor!

kaninjosse
0

Båda ögonen, det har visats nu när han är mer utvecklad att det bara är nedsatt syn.

Matiilde
0

Vad bra att det bara är nedsatt syn :) och inte helt bilnd ^^

kaninjosse
0

Ärdet någon som kan ta emot honom till ett bra hem?

Animalfriend
0

#45 Du vet att han är välkommen om det inte skulle lösa sig så han kan komma till någon annan på närmare håll. :)

imsuchadiva
0

Jag tyckte det var väldigt dåligt gjort av dig att inte låta en riktigt veterinär titta på kaninen.

Men jag hoppas att kaniner får ett bra liv.

Animalfriend
0

#47 Har det inte kollats av veterinär? *Känner mig lite dåligt uppdaterad nu*

imsuchadiva
0

#48 läs inlägg #36

Animalfriend
0

#49 Oj, ja jag i alla fall vill ju att det är kollat av veterinär innan man tar hem en ny kanin.

Sorkvandring
0

Åhh.. jag skulle så gärna vilja ha honom! Om jag hade plats så skulle jag ta honom direkt! :) <3 Jag tror inte det blir något problem med att hitta ett hem åt honom även om han är blind.

kaninjosse
0

Hm, jo lite svårt har jag att hitta ett hem.

Sorkvandring
0

Det är isåfall synd och skam, om man ska ha en kelkanin kan man lika gärna ha en blind kanin..(funkar nog inte lika bra om man vill ha en hoppkanin lol) Jag själv skulle dessutom tycka det var ganska charmigt.

Hoppas verkligen du hittar ett bra hem åt honom… Det är synd att jag somsagt inte har plats, annars skulle jag självklart ta honom!

Animalfriend
0

#52 Nu läste jag igenom tråden igen. :) Det är alltså en som kollat på det? (Som jag förstår det, och jag tror inte man kan gjöra mycket mera).

Jag har en salva som jag ger min blinda kanin (på ett öga) med jämna mellanrum. Kan vara så att han också behöver samma salva.

Det är inga problem, han är så välkommen om det skulle vara så att det inte fixar sig. :)

kaninjosse
0

Han får salva som heter noviform.

Animalfriend
0

#55 Den är ganska ok. Har den i min "Förstagjälpen-kanin-låda". Men det finns en bättre, receptbelagd. Med silvrigt fodral och silvrig tub.