Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 802 ggr
PimTheGreat
0

inavel

hur vanligt är det inom kaniner? hur farligt? Vet givetvis att det inte är något bra men skulle vilja veta mera. Kan tillägga att det är inget som hänt här hemma. Bara nyfiken då det kom på tal att det är väldigt vanligt tydligen..å jag reagerade på det.

imsuchadiva
0

Lånar din tråd lite, hur nära/långt ifrån kan kaninerna vara besläktade utan att det räknas som inavel?

Zvintos
0

Kaniner är väldigt motståndskraftiga när det gäller inavel.
Det är först efter flera generationer av hård inavel som problem kan uppstå (sämre fertilitet, mindre kullstorlek osv).

Det finns uppfödare som ex använder sig av far/dotter- eller mor/son-kombinationer, för att förstärka egenskaperna ytterligare på avkommorna.

Det som kan ske vid en PARNING mellan nära besläktade kaniner, är att det kan dyka upp defekter som bettfel.
Men det sker inte pga just inaveln i sig, utan för att bägge bär på den defekta genen.
Defekten kan alltså dyka upp mellan två helt obesläktade kaniner som bär på defekten.
Vissa uppfödare parar närbesläktade för att få veta vad som finns i linjerna.
Kommer det ex kull med bettfel, så vet de om det och kan göra någonting åt det (som att ta föräldrarna/linjen ur avel).
Dyker det inte upp någonting är man säkrare på att linjen är mer fri från defekter odyl.

Så länge man vet vad man gör och har ett tydligt mål med det, ser jag inget fel med inavel/linjeavel.

PimTheGreat
0

så om vi säger att jag har en hona och en son till henne som jag skulle vilja ha ungar på för jag gillar båda deras psyken och utseende så är det inget fel då?

Zvintos
0

#3: Tja, personligen skulle jag enbart göra parningen om just dem egenskaperna inte gick att hitta hos en obesläktad.

PimTheGreat
0

#4 okej. Men hur går jag tillväga om jag vill para min hona men inte har någon hane? vem vänder man sig till då? gäller en grå/vit dvärgvädur…

Zvintos
0

Du kan ju kolla runt bland uppfödare i närheten ifall någon lånar ut hanar.
Sen finns ju två trådar här på kif, med just hanar som lånas ut till Avel.

Avelshanar erbjudes
Avelshanar erbjudes 2

PimTheGreat
0

om man har en dvärgvädur, bör man hålla sig till samma ras då? vad är lättast att sälja?

Zvintos
0

#7: Det väljer man egentligen själv, vilken ras/raser man väljer.
Lättast att sälja beror nog lite på vart man bor.
Sånt går i vågor.
Personligen skulle jag inte välja efter vad som är lättast att sälja, utan vad jag vill få för resultat. =)

PimTheGreat
0

#8 ok! tack för all din hjälp!