Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 565 ggr
Frida-L
0

Småkryp i buren

I Elvis bur kommer det in massa småkryo, någon som har ett tips? på hur man kan få bort dem? Jag städar ofta men de kommer in massa kryp iaf.

KajsaM
0

Ojdå =/

Städa buren ORDELTLIGT. Diska allt matskål,vattenflaska m.m

Myrra
0

Hur ser krypen ut?

Är det som små larver/maskar eller skalbaggar?

Är det som larver/maskar så kan det bero på att kaninen fått mask i magen!

Har du möjlighet att ta kort på krypen?

Frida-L
0

Det är mer myggliknande kryp, någon gång har jag sett en mask eller en snigel. Men det var ingen "mask i magen mask".

Matilda_91
0

Hur ofta städar du bort bajset och kisset?

Noa-Nisse
0

Jag har varit med om samma sak! jag hade stora äckliga skogssniglar i Skalmansbur. dom "kröp" upp i matskålen. (hittade 4 st bara i skålen) så han ville inte äta.. :( men sen förstod jag att sniglarna bara sökte skydd från regnet. óch buren stod precis vid ett plank och bakom det stod en kompostlåda.. och där var också.. så jag provade att flytta buren och nu är där inte ett enda kryp (snigel)..

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lotta_A
0

Ja. Det kommer in djur i molle och leahs bur också. Mest typ flugor och en och annan tvestjärt. Inte alls kul. och jag vet inte riktigt vad man kan göra faktiskt..
Städa buren ordentligt. Annars, om det är riktigt riktigt illa så kan man ju flytta in ninen.. då slipper man insekter osådär.

Frida-L
0

Men Skruttans bur ligger precis ovanför och hon har inte en enda insekt. Elvis bur är ganska låg.

Frida-L
0

Jag städar toalettdelen (ganska stor) ca en gång i veckan eller mindre sällan. Men det är inte där småkrypen är, de håller mest till i "matdelen"

Matilda_91
0

Tycker det låter väldigt lite.. Jag tar bort Albins bajs varje dag och om det nån gång blivit varannan har det luktat mkt om buren och varit jättemycket bajs i lådan och utanför.. Men om krypen inte håller till där är det väl inte det som är problemet. Det finns kanske mycket kryp runt omkring buren, asså att det är bra jord och fuktighet i luften. Då kanske dom kommer till buren för att äta..

Frida-L
0

Jag menar att jag städar hela toalettdelen en gång i veckan, plockar ut gör jag nästan varje dag.

Matilda_91
0

Jaha, jag tyckte väl det lät lite väl sällan ;) Men undrar vad det kan bero på..

Frida-L
0

Jag vet inte vad det kan vara, men burarna står på ett ställe där kaninerna är skyddade  mot starkt solljus och mot vind och snöstormar. Enda nackdelen är att det är lite fuktigt där och där trivs ju myggor och andra kryp. Jag förstår bara inte varför Skruttans bur är helt fri från myggorna.