Matmängd, hermeliner
Hur många DL ska en hermelin ha i mat/dag, hane/hona?
Jag ger mina Royal Rabbit.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Mina hermeliner får ½ dl morgon och kväll.
Jag tror inte det är någon direkt skillnad på hanar och honor, men 1dl om dagen - eller lite mindre, verkar rimligt om de får grönsaker + frukt utöver det.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Dvärgkaniner över huvud taget ska ha 1-2 msk pellets per dag, lite frukt och grönsaker och fri tillgång till hö och vatten..
Fick just höra av veterinär att jag ger min kaniner alldeles för mycket pellets och frukt och för lite hö.
Hon förklarade att kaniner tuggar på fel sätt när de äter pellets och om de får för mycket utav det slits tänderna ner i fel takt och kaninerna kan få stora bölder i munnen och på halsen som måste opereras bort.
Jag håller själv på att successivt vänja mina kaniner vid mindre pellets. Innan har de fått 7,5 msk dagligen. Den här veckan har jag gått ner till 6 msk i veckan och ska sedan varje vecka minska med 1 msk. När jag kommit ner till 2 msk stannar jag där.
OBS! Detta rådet har jag fått av veterinär till mina dvärgvädurar och jag kan inte stå för hur maten ska fördelas hos andra kaninraser, men eftersom hermeliner är mindre en dvärgvädurar skulle jag tro att det gäller ungefär samma matmått för dem.
#3: Okej. Kan vara bra att veta. Då ger jag också mina kaniner för mycket pellets och för lite hö. Men en av mina kaniner gillar inte hö :S vad gör man då?
När vi var med vår förra kanin Busan hos vet. så sa de samma sak till oss…..nämligen att man ofta ger alldeles för mycket pellets o annat torrfoder. En kanin kan egentligen (enligt vad de sa) överleva på bara vatten och hö……
Det är så lätt att kaninerna blir dåliga i magen av för mycket torrfoder o pellets….om jag minns rätt så blir det för fett o magen har svårt att bryta ner det och det i sin tur ger diaréer…..

Tror för min del att det är skillnad om det är en ute- eller innekanin. Jag ger Dennis ca 1 dl torrfoder/dag och han är utekanin. Skulle inte vilja minska på det, för han är INTE tjock. Han har fri tillgång på hö och får ½ äpple/dag. Ibland havregrynsgröt .(speciellt när det är kallt ute!)

OJOJOJ! 1 msk!
Albin får 1 och 1 halv dl morgon och kväll. Detta för att han fortfarande växer och ska ha fri tillgång, ändå är maten alltid slut när jag ska fylla på på kvällen.. Men 1-2 msk! det är ju jättelite! hur många matskedar är det i 1 dl? ganska många va?
#7: Testa :)
#6: Håller med, skulle heller aldrig ge mina utekaniner så lite mat, för då skulle de svälta. Ibland behöver de ha mer pellets, då själva höet inte alltid är så bra med näring i. Har man ett näringsfattigt hö och ger lite pellets, så får ju kaninen i sig så dåligt med näring. Hänger nog mycket på höet hur mycket pellets man kan ge.

#3 Det var konstigt att den inte tycker om hö, prcis som muumintrollan säger kan en kanin leva på hö och vatten. Ger du rätt sorts hö då? Kaniner, sa hon ska ha ganska fint gräshö och inte grovt hästhö. Jag tycker du ska ringa en vetrenär och fråga om det finns något annat som kaninen kan äta istället för hö som fungerar på samma sätt. Hö är nämligen väldigt viktigt för kaninernas nedbrytning av maten. Men verkar kaninen må bra annars så är det säkert ingen fara=)
#5 Precis det du skrev sa veterinären till mig också=)
#6Mina kaniner bor också ute året runt och jag tror inte att mängden mat gör någon skillnad på ute och innekaniner. Kaniner som får för mycket pellets kan bli feta och detta kan leda till sjukdomar, men det som veterinären förklarade var farligt var det där med tänderna. Har du kollat tänderna på din/dina kaniner.
#7 Jag tyckte också 1-2 msk lät lite, men det är alltså höet som ska vara den största matkällan hos kaniner. Kaninernas magar är uppbyggda på ett sätt så att de äter så länge det finns mat och det kan vara därför maten alltid är slut hos din kanin. 1 dl är 10msk, du ger alltså Albin 30msk pellets dagligen när de bara egentligen ska ha 1-2 msk. I mina öron låter det här som jätte jätte mycket pellets. Ger du honom frukt och grönsaker också + hö? Det har ingen betydelse om kaninen fortfarande växer den ska ändå ha lika mycket mat. Hur gammal är Albin? En kanin är färdigvuxen mellan 4-5 månader. Jag tycker du ska kolla hans tänder så att de inte är nedslitna. Om de är det gör det ont på kaninerna.
Det vetrenären sa till mig ska jag försöka förklara. När kaniner äter pellets tuggar de "upp och ner". Men när de äter hö som är deras basföda tuggar de som en kamel om ni förstår vad jag menar. När de tuggar pellets sliter detta mycket på tänderna.

Vet inte vad ni har för raser, men dvärgvädurar ska max väga 1.9 kg för att inte lida av fetma. Elvis vägde 1.8 kg hos veterinären och jag kan säga att Skruttan nog väger dubbelt så mycket.

#6 Som sagt har jag fått veta detta av veterinär och hon sa att man skulle ha fint mager gräshö, men ingenting om att höerna innehåller olika mycket näring. Du säger att dina kaniner antagligen skulle svälta om de fick så lite mat och det skulle mina nog också göra. Det är därför jag successivt vänjer dem vid mindre mat så att deras magar hinner ställa om sig.
Jag har då hört att alla kaniner ska ha fri tillgång på torrfoder till de vuxit klart, och att man sedan ska minska matmängden. Detta har jag hittat på en veterinär-hemsida(roslagstull). Tror inte man ska ge en liten kanin så lite mat

#13 Jag har hört att kaninungar ska ha mer hö än pellets så att det inte blir dåliga i magen för det kan vara farligt hos små kaniner. Däremot har du nog rätt i att de ska ha mer än 2 msk pellets, men jag tror fortfarande att det är för mycket att gen en kanin 30 msk pellets dagligen. När Elvis kom till oss var han två månader och då hade han problem med magen. När Skruttan kom till oss var hon 4-5 månader (färdigvuxen) och jag tror att hon har gått upp dubbla vikten sen hon kom hit. Detta pga av för mycket pellets och frukt och grönsaker och alldeles för lite hö. Det här med lite pellets är nytt för mig med. Jag tar till mig vad alla säger.
Jodå, nog finns det olika näringsmänder i höet. Varför tror du många bönder skickar sitt hö på analys, för att ex deras kor och hästar ska få ett så näringsrikt hö som möjligt?
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=34&articleID=1463
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm
http://www.freefarm.se/analys/text.html#1
Mina kaniner har fina tänder, och de har även grenar i buren de kan tugga på för att slipa ner tänderna. Kan tillägga att deras magar mår finfint. Har aldrig hittills haft någon av mina kaniner som haft varken diarré eller förstoppning, eller andra problem med magen, och jag har haft kaniner i snart 8 år. Hur de är med magen beror även på VAD för pellets de får. Vissa klarar inte av en sorts pellets (oavsett mängd) men kan äta en annan, medan andra kan i stort sett äta vilken pellets de vill.
Raserna på mina kaniner är: Dvärgvädur, Holländare, Belgisk jätte samt korsningar. Dvärgväduren kan jag erkänna väger lite för mycket, men han är kastrat samt att han bor tillsammans med en till kanin. Är bara nu på vintern han går upp lite, om det beror på pälsen eller maten vet jag ej. De får samma mängd året om, samt får komma ut, och det syns inte att han gått upp lite, bara vågen som visar..
Tips på hur jag kan få ner honom lite i vikt, utan att hans burkamrat även går ner i vikt (hon väger precis lagom för sin ålder och kroppsform)?

Jag sa bara att hon inte sagt någonting om att det måste vara så och så mycket näringsämnen i höet kaninerna äter. Själv kan jag inte så mycket om hö.
Jag tror att veterinären menade att de sliter ner tänderna för långt när de får för mycket pellets.

Albin är ca 5 månader och vad jag har hört ska en kanin ha fri tillgång till pellets tills den är nio månader. Albin har ALLTID tillgång till hö och får varje morgon 1,5 dl pellets och ngn grönsak eller frukt som gurka, morot eller äpple. Han tänder kollar jag ofta och dom ser fina ut. Jag tycker inte heller han är för tjock på ngt sätt utan han har fint hull. Vuxit klart? njää, det ser inte så ut iallafall. Han är väldigt liten och nätt fortfarande, nästan som en hermelin. Albin har också grenar av olika slag i buren. Det måste väl ha att göra med hur stor yta kaninen har att röra på sig och hur mycket Motion den får? Albin har en bur som är ca 1x3 m och kan springa ut i sin utebur när han vill som är ca 3x3.5m. Jag tänker minska på maten efter vintern när Albin är äldre och när vintern är slut, men absolut ge honom mer pellets än 1 msk.

#15 Om du har tid kan du ju alltid stå och titta när de äter och ställa den överviktiga vid en skål med lite mindre mat samt se till att den kaninen motionerar lite mer genom att låta den springa i koppel eller i en Hage så ofta som möjligt. Vet inte om det fungerar eftersom mina kaniner bor en och en.
#18: Kan ju testa att hålla koll på honom, men vet inte om just det skulle funka. Får helt enkelt aktivera honom mer, vilket kan bli intressant då han är väldigt "bekväm" (LAT!!) utav sig. 

#10; Jag tror nog att det spelar roll om det är en inne eller utekanin. Som tex fåglarna ute, dom måste ju äta upp sig till vintern! Det tar ju hårt på hullet när det är kallt ute.
Dennis har fina tänder och han har aldrig haft diarré eller nåt. Han äter mycket grenar o blåbärsris oxå. OCH han äter ju hö förstårs! Han är 7 månader gammal och behöver sin mat!!

Verkar era kaniner må bra så är det ingen fara. Visst låter det lite med 1-2 msk pellets men man får också tänka på att vildkaniner klarar sig alldeles utmärkt utan pellets. De klarar sig i princip på gräs/hö, vatten och någon frukt eller bär då och då. Det är er ensak hur ni vill mata era kaniner och det ska inte jag lägga mig i, men jag testar veterinärens råd och ser om det fungerar och om mina kaniner mår som de ska. Mina kaniner får ofta mycket frukt och grönt så de kanske klarar sig på 2 msk pellets. Vad jag har hört så ska man inte ge både pellets+frukt+grönsaker+hö varje dag utan dela upp det lite eller ta mindre av varje, självklart ska kaninerna få nytt färskt hö och vatten varje dag. #10 Man ska inte jämföra olika djurarter. Kaniners magsystem är uppbyggt på ett helt annat sätt en småfåglarnas. Om du vill ge dina kaniner mer mat på vintern så är det upp till dig, vill du det tycker jag du ska göra det.

Man ska inte jämföra vildkaniner med tamkaniner! 
Att det är skillnad hur man ska utfodra inne- o utekaniner det tycker jag ändå måste vara ganska självklart! Utekaninerna måste ju klara kylan! Det är inte så lätt om dom får för lite mat för att bygga upp päls o hull.. Min kanin är då iaf frisk och pigg så det verkar då inte vara fel..
Alla gör ju som dom vill, men man behöver ju inte vara föör snål med maten åt dom heller.. 1-2 msk är ju typ ingenting… Jag ger 1 dl men det är aldrig slut, så han skulle klara sig med mindre. Men han får så mkt nu iaf tills han blir lite äldre.. Fram mot vårkanten.

#22 Vadå dela upp? Jag fattar inte :S
#24: tror hon menar att man inte ska både pellets, frukt, grönsaker och hö på samma dag.. att man ska dela upp det på olika dagar i veckan. Tex att måndag och torsdag får kaninen lite grönsaker, fredag och tisdag frukt och de andra dagarna pellets och hö. Och fattade som att hon menade att de dagar man ger grönsaker och frukt, så ska/kan man minska på pelletsen lite.

Jag tycker vildkaniner och tamkaniner iaf var en bättre jämföring än tamkaniner och småfåglar.
Tamkaniner och vildkaniner har samma uppbyggnad av kropp. Dessutom bor mina kaniner ute så det är samma kyla som för vildkaniner. Som sagt snålar jag inte på maten eftersom jag nu ger mina kaniner 6 msk pellets + mycket frukt och grönt + färskt hö och vatten varje dag och dem verkar må alldeles utmärkt. Sen tror jag inte en veterinär skulle be mig snåla på maten heller. Som sagt så bestämmer du över din kanin och jag skulle aldrig se till så att mina kaniner inte mådde bra. Jag älskar alla sorts djur och ska söka in på naturbruksgymnasium nästa år för att själv bki veterinär..

#24 Det var precis så jag menade

Jaja, men det jag menar är att det faktiskt går åt MER mat på vintern! Det är faktiskt lika för alla djur som är ute året runt, vare sig det är tamdjur eller vilda djur! Så är det faktiskt!
Sen tycker jag iofs att det är väldigt VIKTIGT att ALLA vet HUR viktigt hö är för kaniner! För det finns dom som inte ens ger sina ninisar hö… Det är hemskt! För hö är livsnödvändigt för dom!!!
Sen att det finns vissa kaniner som inte gillar hö.. det är ju inte lätt att veta varför.. Men det är ju idé att prova olika sorters hö isåfall.

Ja jag håller med utan hö klarar kaninernas magsystem inte av att bryta ner den andra maten de äter, man ska alltid se till att det ligger färskt hö hos kaninen.

#25 Tack =)
Ska man inte ge hö,pellets och fukt samma dag? Kollade idag hur mycke 2 msk var, och det är ju ingenting. Jag vet att niner klarar sig på hö och vatten + grönsaker. Men ska man ge 1-2 msk till en kanin? Hur mycke ge ni erna kaniner?

Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer snabbt. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dag
Detta hittade jag på www.agria.se som är skrivet av smådjurs vetrinärer.

Ehm.. En msk verkar alldeles för lite ;S Min dvärgkanin får ca 1 dl pellets och min dvärghare/hermelin lite mindre.. Men båda väger som dem ska..

#33 det där var 2 msk :P

*puttar*
Hö,grönsak och pinne har han okå.