"rumsren" i buren...
Hej!
Hur gör jag för att få min kanin att gå på låda i buren? Han har en stor tvåvåningsbur och går lös. Hade hörntoalett innan men den lyfte han bara bort så har satt dit en underdel av hamsterbur, ser ut som en kattlåda. Men han använder den inte. Hur ska jag göra?
Jag såg att folk hade trasmattor som bottenmaterial av sina burar, och jag tror det bidrar till att kaninen vill kissa och bajsa där det är lite mer "toalättaktigt" tex i en låda med spån..
Jag själv hade en matta när jag fick hem Laban och han började direkt att kissa i sin låda. :) Jag har fortfarande matta och finner det väldigt praktiskt och billigt.
Men man får kankse hjälpa kaninen på traven lite och lägga dit en massa kaninpluttar osv så att han förstår att det är där som allt kiss och bajs ska samlas :D
De flesta kaniner brukar kissa mest på ett ställe buren har jag hört och det enda man behöver göra är att ställa lådan där den brukar kissa mest :o Det funkade för mina kaniner iaf :)
#2 Min kanin som jag hade när jag var liten brukade kissa i alla hörn! xD Så ifall man har en sån kanin så skulle jag rekomendera mattan :>

#1 provade med matta, men det gick inte. Han går ju löst innomhus så han hittade andra stället att gå på…
Han går överallt:(
#2 Min kanin använder ett hörn, men sätter jag en toalåda där så uträttar hon sina behov precis brevid ist..
Om hon inte slänger iväg den. Stökigt!

Prova att han den på en begränsad yta tills den lär sig. Det blir svårare för dom när dom får vara överallt hela tiden.
jag flyttade efter min kanins bajslåda dit hon brukade kissa.
Samla bajspluttarna i bajslådan.. Det går ju inte på en dag och sen går dom på ''toalätt'' ^^ kan ta upp till en vecka tills den fattar att man ska bajsa i bajslåden .D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#7 En vecka? Det kan ta månader, vissa lär sig inte alls.
#4 Jag antar att det är väldigt individuellt också.. Laban går också lös innomhus men han kissar aldrig på andra ställen än sin toalättlåda inne i buren eller den utanför.. Eller allra hellst min säng :/ Men den får han inte tillgång till lol :P

Min kanin kissar i ett hörn och då var det bara att ställa lådan där.Han är duktig på att gå på lådan.
Min andra kanin kissar först i ett hörn då ställer jag lådan där och sedan efter några timmar bytar hon hörn att kissa i.Så jag flyttar efter bajs och kisslådan till det hörn hon väljer att kissa i.
Jag hoppas hon fattar att hon ska kissa i lådan snart…
Min ena kanin har perioder då hon verkar helt ha glömt bort att hon har en låda. Hon har en i buren och en precis utanför eftersom hon är lös i köket hela dagarna. Nu när hon varit på semester hos släktingar i en månad och kom hem så gick det itne alls. Hon gjorde sina behov vid balkongdörren istället. Men jag torkade med toapapper och sen lät pappret ligga i toalådan, så det luktar henne där. Sopade även upp lite bajs och la i lådan, sen satte jag henne där lite då och då och klappar på henne.
Tog henne några dagar men nu fattar hon och är hyffsat rumsren igen. Lådan i buren har hon själv flyttat från ena sidan där jag ställde den till andra sidan buren. Verkar som om hon ville ha den i det andra hörnet istället.
Så tålamod och vänta är det som gäller. När din kanin flyttade hörnlådan ställde han den någonannanstans eller var det bara allmän möblering?
Min kanin flyttade runt sin hörnlåda men då satte jag fast den i hörnet och hon slutade med det. Hon flyttade runt allt, även matskål och leksaker men efter att jag satte fast den så håller hon inte på att dra i den varje natt.
Min kanin gör inte sina behov i sin bur utan hon gör sina behov hela tiden utanför buren. Alltså på mattor och liknande..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag har inga burar alls till mina kaniner utan bara en varsin stor kattlåda till dem. Har toa-lätt (papperspellets) i toalådorna och de går ingen annanstans. 
Det du kan göra är att ta bort all annan strö och bara göra toalådan riktigt inbjudande med tex toa-lätt och hö ovanpå eller i en höhållare ovanför toalådan. Många kaniner tycker om att musma hö och samtidigt som de gör sina toalettbestyr.
Om du har hö i toalådan så är det viktigt att det finns rent hö också, eftersom det inte blir så frächt och ätvänligt när det ligger i toalådan.
Har inte läst hela tråden nu så..
Men om kaninen fortfarande är rätt liten kan det vara svårt för den att förstå att den ska gå i lådan. Lägg i lite av kisset och bajset i lådan så brukar dom förstå lite bättre 

Han är jättesmart, så jag tror att han fattar men vill bara inte. Han fattar alltid direkt! Han är tre år nu

Min kanin går på lådan, och är duktig med att hoppa in i buren och gå på lådan ifall hon är utanför sin bur, förutom när hon är i vardagsrummet. Då kissar och bajsar hon i soffan. Jag förstår INTE varför. Är det för att märka ut revir?
#16 Så gör Laban också lol, och i sängen som sagt.. En tjej jag känner har en kanin som också gjorde så, men slutade när hon kastrerade honom. Vi får se ifall Laban också slutar när jag kastrerar honom, för isåfall så kan det ju ha med revir att göra…