Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 769 ggr
Animalfriend
0

Skumt temperament (?)

Jag börjar nästan bli lite orolig för Nougat nu. Hon har blivit jätte skum i temperamentet.

Hon har alltid varit mattes kelgris och fjäskis, men nu så har hon plötsligt börjat bli helt knasig, och nästan attakerar, jo, hon attakerar faktiskt (känns så konstigt att säja att Nougat av alla kaniner attakerar).

Hon högg mig i armen i förrgår när jag skulle ta henne med ut i utehagen. Hon har tidigare gjort huggförsök både när man varit i buren, tagit in och tagit ut henne i utehagen.

Hon är 6 månader exakt 11 september. Detta skumma beteende började för ett tag sedan, för kanske lite mera än en vecka sedan, kan också vara ca 2v. sedan.

Brunst kan det ju vara har jag tänkt. Men det har inte funnits tecken på det i buren när man mockat (gull/vit sörja).

Hon är av rasen rex, och blir alltså riktigt svår att hantera när hon gjör så som hon nu börjat.

Hon har alldrig hopptävlat, men skulle tävlat i Klippan nu 8/8, men jag fick stryka henne på grund av hennes temperament. Så synd, för hon är en av de som jag har som verkligen är suverän på banan.

Vad ska jag ta mig till? Kastrering, kan det hjälpa? Vet inte vad jag ska gjöra… har alldrig haft problem med "problemkaniner". Har till och med tagit emot problemkaniner som sedan fått ett fantastiskt trevligt och socialt temperament.

pigelina
0

asså jag vet inte men min nya hane anfaler mej oxå har huggt mej i handen flera gånger…

Men säjer bara lycka till! hoppas alt går bra:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Animalfriend
0

Tack. :) Jag funderar på om hon kan ha ont, så jag hör nog med en veterinär. Hon är inte alls sig själv.

Zvintos
0

Låter som det "klassiska" tonårsbeteendet, som vissa kaniner kan få.

Fick ta över en hona förra sommaren som var trevlig när hon kom till mig (runt 8 månader, vet ej exakt ålder på henne).
Anledningen till att hon kom till mig var att hon inte kom överens med kastraten det var tänkt hon skulle bo ihop med (hon attackerade honom).
Men efter 1-2 veckor blev hon också sådär som din.
Hon fräste när man skulle ta i henne, oavsett vart det var.
Hon sprattlade, försökte bitas.
Sådär höll hon på ända tills denna sommar, när hon en dag förvandlades nästan över en dag.
Helt plötsligt blev hon mycket lugnare, lätt att hantera, blundade när man kelade med henne.
Numer bor hon hos en barnfamilj, som vet om hennes tidigare beteende, och hon trivs jättebra.
Döttrarna skämmer bort henne med uppmärksamhet.

Så tonårsbeteendet går över efter ett tag.
Hur lång tid det sitter i beror lite på individen.
Allt ifrån bara någon vecka till något månader/år.

goldcool
0

Låter som typiskt äldre tonårs-tjafs.

Har en hona som blev precis sån. Och det höll i sig ett tag, men slutade för några månader sedan då hon fyllde ett år. Nu är hon hur go som helst igen. Vissa honor kan vara lite knepiga ibland. Lycka till.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

ulanea
0

Detta är nog rätt omöjligt, men hon kanske har blivigt tjuvparad och vil nu vara ifred? Tror inte att det är så men..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Animalfriend
0

#3 och #4 Har haft en liten fundering på om det kan vara det också. Det känns som om det hemmar henne. Kan det beteendet stanna kvar länge eller rent av för alltid? Förstår att det är individuellt, det är ju allt i princip. :)

Men kan det vara en vits att kastrera henne (har ej tänkt ta ungar efter henne)?

[vildablid]
0

tror också på tonåren, alternativt skendräktighet men då borde hon plocka päls och boa ..hoppas det går över!

Zvintos
0

#6: Tonårsbeteenden försvinner.
Försvinner det inte, beror beteendeförändringen antagligen på någonting annat.

Animalfriend
0

#7 Ja, det borde hon ha gjort i så fall. :)

#8 Börjar tro att hon har ont någonstans. *överbeskyddande matte?*

Tarkie
0

#9 Om du tror hon har ont någonstans. Klämm överallt! Du märker vart hon tycker det blir obehagligt.

Sorkvandring
0

Visst det kan ju vara tonåren, men jag tycker verkligen du ska kolla henne som #10 säger, alternativt gå till en veterinär om du inte hittar något själv. Problembeteenden kan ofta komma av att djuret har ont någonstans, även fast det också passar in på kaniners tonårs-beteenden. Men jag tycker inte man ska ge upp om det och säga "det är tonårsbeteende, inget annat" för det är mycket möjligt att hon som sagt har ont någonstans och då behöver hon vård direkt!

Man vet aldrig, så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och kolla. :)

Rafflan
0

Hm, lite OT (rätta mig om jaf har fel)

Man bör inte avla på en kanin med tonårs problem eller?

Tarkie
0

#12 Helt upp till en själv.

Animalfriend
0

#11 Precis, jag vet. Jag bad lite om råd på vad ni tyckte jag skulle göra. Jag vet att det kan bero på att hon har ont, så jag har kännt igenom henne. Men enda platsen hon inte jillade var magen. :)

Men juverinflamation, hur utger sig det egentligen?

Hon är ju lycklig och skuttar just nu som en galning i utehagen. :) Hon äter och dricker också.

thexclub
0

Säger som de andra, troligen tonåren. Vissa kaniner blir ju helt annorlunda medans andra inte ändras alls, dessvärre verkar din kanin tillhöra det första alternativet. Förhoppningsvis går det över på bara några månader men har du otur kan det hålla sig ännu längre, och om det fortsätter jättelänge så är det troligen något annat.

Om hon verkar må bra i övrigt skulle jag dock säga att det är en tonårsperiod.

the vanity, it becomes insanity