Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 21147 ggr
Totten2
0

När sover kaniner?

Kanske dum fråga, men är de inte vakna på natten? Och på dagen vilar vår kanin mitt på dagen men sover inte. Tänkte att på natten måste de väll hålla vakt?

Obs vi har utekanin.

Sorkvandring
1

Jo det har jag också undrat, men jag tror det är så att de tar små snabba tupplurer ibland. Eftersom jag kan observbera min kanin nästan hela dagen så märker jag att när allt är lungt så kan han lägga sig ner och sova men vaknar alltid direkt om något händer..

Däremot, när jag tältade med honom så vaknade jag mitt i natten och då låg han verkligen och sov, och han vaknade inte ens när jag klappade honom så det är nog olika, men någon gång på dygnet(typ på natten vid typ 3 tiden) så tror jag att kaninen sover riktigt djupt.

Det är min gissning :)

Haztparken
0

Jo asså dom kan nog ta tupplurer på dagen som #1 skriver. Men när min hane hade kastrerats så bodde han tillfälligt på mitt rum några dagar och när jag skulle lägga mig så la han sig också och började blunda :D

Han låg ned och höll på och somna så släckte jag, någon minut efter så hör jag hur han började äta hö XD Men dom äter ju väldigt mycket, det är det dom gör allra mest.

Så men sen så måste han ju ha somnat å så men visst har han kanske säkert vaknat om han t.ex. hört något ljud eller så för dom hör ju väldigt bra och är på sin vakt.

aliciia
2

så som #1 säger, kaninerna tar små tuplurer under dagen när allt är lugnt :)

rosaplutten
2

är inte som nattdjur? så dom sover väl på morgonen eller något? mina brukar sova lite då och då. :)

[Wera]
0

De är nattdjur om jag minns rätt ja.

rosaplutten
0

#4 oj jag menade att dom är väl nattdjur. :)

Totten2
1

Då är det som jag tänkt och just på dagen när det är lungt ligger han i sitt"rör" om han är ute i hagen.

Kul att höra om era observationer.

ea-persson
0

Mina brukar ta sig en tupplur mitt på dagen, typ någon gång mellan 11-3. Nu på somaren sover/vilar de oftast då de är som aldra varmast.. Piggast brukar dom vara runt 8-9 på kvällen :)
Sen förvånar de inte mig om mina ninisar är vakna i stortsätt hela natten.
Jag har liksom ett rum där jag har kaninerna (inne) sen har jag ett annat rum där jag sover. Men i bland när jag vaknar på natten kan jag höra hur de hoppar runt i sina burar. IOch en gång när jag och en kopis skulle sova inne hos kaninerna lade jag vaken typ till 6 eftersom kaninerna alldrig ville sova så de hoppade runt och ville ut ur buren mm. _Ganska jobbigt.

MVH Emsis Persson

Sashhi
0

De sover i små omgångar, mest på dagen men även på natten ibland. De är grynings- och skymningsdjur, alltså är de mest aktiva då.

Not your mom, not your milk.

emms
1

De är inte nattdjur! Utan som Sashhi säger är dem grynings-skymningsdjur. Har haft både Nessie och Muffin på mitt rum och dem sover på natten. Men brukar vakna 5-7 av att dem stökar ;) Men dem tar även tupplurar på dagen. :)

Emma

Animalfriend
0

Ja, det stämmer att de endast är grynings och skymnings-djur. De sover i små stunder dygnet runt. Utom vid gryning och skymning.

TereseE
0

Kaniner är som sagt gryningsdjur, men man kan ändra på deras dygnsrytm genom att umgås mycket med dem på dagtid.

Då kan de ställa om sig så att de sover lite nu och då men är mest vakna dagtid och sover mer på natten. Särskilt bra om man har en innekanin.

rosahumla
0

Mumin är verkligen som en bebis, jag kan sitta o hålla på kela och så men tillslut drar han en suck och somnar, i famnen. Då får jag bära honom tillbaka till buren men dock när jag öppnar så vaknar han ;p Men sen slumrar han igen. =)
Men han vaknar runt 5 på morgonen och vill ha mat :S

MissAngel
0

Pysen är oftast piggast vid 5 på morgonen då han krafsar i bur…gör rusar flera varv på mattan och ibland hoppar upp i sängen där jag och min pojkvän sover. vilar lite till och från under dagen.

rosahumla
0

Jag tror de beror på kanin till kanin hur de sover. Vissa sover väl lite senare än de andra som vi människor =)