Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3944 ggr
Suzette-belle
0

Döv Kanin?

Hejsan, har inte haft kanin så länge men har en dvärgvädurs hona på lite över året, har bara haft henne i ca 3 månader då hennes gamla ägare tröttnade, hela tiden har jag märkt att hon inte hör mig när jag kommer och blir jätte rädd. Idag låg hon i buren och solade, mot innerväggen när jag kom så hon såg mig inte, och jag kanckade, och sa hennes namn, men hon märkte inget, så jag slog i golve och då märkte hon mig, Kan hon vara döv? Måste man avliva henne då?

Tacksam för svar

Mvh Suzette och Belle

[BonnieL]
0

Ja, hon kan vara döv. Isåfall måste du tänka på att vara försiktig när du kommer så hon ser dig och inte blir rädd. Ta henne till veterinären så du kan få det bekräftat.

KexChoklad
0

Säger som #1 :) Ta henne till vetten :), Man behöver inte avliva en döv kanin , bara vara lite försiktigare

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Animalfriend
0

Hon kan vara döv, vad jag vet kan man inget gjöra i så fall.

Man får vara försiktig, lugn, och närma sig henne med medkännsla och stilla och lugnt så hon hinner upptäcka en, så hon inte blir skrämd.

Många kaniner lever döva, utan problem.

Kloverblomma
0

Hon behöver inte vara döv, min ena kanin är så pass van vid olika ljud att hon inte bryr sig, men hon blir ändå rädd när man kommer.

Glad

Du kan alltid prova att blåsa i en visselpipa eller liknande (inte för högt hon behöver inte vara döv) och se hennes reaktion, oafftast reagerar kaniner bara på ovanliga och höga ljud.

Din kanin kan också ha nedsatt hörsel, och inte vara helt döv.

Man behöver absolut INTE avliva den om kaninen är döv.

niklin
0

Döva kaniner kan nog leva och må bra de också, men inget du bör avla på. En liten fråga bara: Är det en vit blåögd kanin? De tycks tydligen kunna ha en del anlag för både epilepsi och dövhet m.m

Suzette-belle
0

Nej hon är brunögd :/ Jag ska testa med typ vissel pipa

Zvintos
0

Hon behöver ju inte vara döv, utan kan som #4 säger helt enkelt vara van med ljud.
Eller bara ha lite nedsatt hörsel (dvs inte helt döv).

[aammE]
1

Min katt är stendöv, hör inte ett skit och hoppar 3m av rädsla om man tar i henne när hon sover (dvs. ca 23h/dag). Men vi har lärt oss att vara försiktig och knacka lite försiktigt brevid henne innan man klappar henne och så får hon inte vara utomhus då hon kan bli överkörd för att hon inte hör bilarna. 

Men annars så lever hon ett normalt kattliv, lite bortskämmd men jättesnäll. Jag ser ingen anledning till att du skulle behöva avliva din kanin. Glad