Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 561 ggr
pigelina
0

OT-Någon mer!?

Någon mer som har en idiotisk pappa?
För mamma kommer jag få ta kullar på mina kaniner. jag hade tänkt att kull-planen nästa år skulle vara ungifär såhär

första kullen: föds i mars

andra kullen: föds i april

tredje kullen: föds i maj

ev. fjärde kullen: föds i juni.

jag har tänkt så eftersom jag antingen kommer behålla en unge från första eller andra kullen då ser jag ju hur båda kullarna ser ut och kan bestämma mej vilken jag vill ha.
Men min idiotiska pappa tror inte man kan få sålt mer en en kanin… därför säjer han att han kommer döda ungarna om jag inte får sålt dom som jag absolut INTE kommer göra enligt han, han tror att ingen vill ha en kanin för att en på hans jobb skulle skaffa sej en kanin, men så ville dom sen häldre ha en dvärgrex. så nu tror han inte jag får sålt denna kullen jag har häller, men hallå!? ungarna är bara 12 dagar jag har inte enns lagt ut dom till salu.

Vad tycker ni jag ska göra, jag tror nämligen att min kull-plan är bra. om jag gör som han vill så blir ju ena kullen i mars andra i maj och tredje i juli(altså en till kull som kommer bli lev på hösten)
och sen när jag ska behälla en hona ur en av kullarna kommer det ju bli i november sista blir lev klar Obestämd

Asså är bara så sur nu!
Men antagligen kommer jag få göra som jag vill, han behöver la knappt veta att jag har en kull, för mamma får jag nog… det sa hon förut ifl

Va bara tvungen att skriva av mej.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Wera]
0

Detta är inte OT ^^

Jo visst får man sålt på kaninungar bara man sätter ut annonser, t.e.x på blocket. Jag fick en kull som nu är leveransklar på 5 ungar, varav en har redan flyttat och två är tingade, dvs har jag två hanar kvar och de är 8 veckor nu. Och jag har en intressent på ena hanen samt en annan som ev. vill ha den andre senare i augusti OM han finns kvar.

Jag tycker det går rätt bra att få sålt på ungar, visst man kanske har någon enstaka unge kvar även om den hunnit blivit 3-4 månader men det får man räkna med, dvs måste man ha reservburar.

Jag får ta kullar "när jag vill" och "hur många jag vill" (jag tar ju t.ex. inte 10 kullar om året, utan tar bara 2-4 st) och min mamma tycker det är helt ok, jag sköter försäljningen själv och min pappa får inte bestämma något om min uppfödning här hemma, han bryr sig inte. Det är mer mamma som bestämmer och hon tycker bara det är gulligt & roligt med ungar, vi här hemma har tagit sammanlagt 4 kullar (har precis börjat ordentligt med aveln) och jag har fått sålt på alla, första kullen behöll vi dock 3 honor och 3 hanar såldes direkt.

Sen den ras du har, lejonhuvad - de är rätt lätt sålda då de är ganska populära tycker jag.

I akut fall kan man ju ge bort till djuraffär (bara man ser till att djuren har det bra på djuraffären)

Att du tar ca en månad mellanrum med varje kull tycker jag är bra, jag hade tänkt göra så jag också (om jag hade tillräckligt med honor) för då har man inte t.ex. 4 leveransklara kullar till salu samtidigt.

Sen om man kanske får t.ex. 8-9 ungar på en kull så kanske man kan skjuta upp den andre kullen en månad för att se så man får sålt på de ungar man vill få sålt på först.

Som uppfödare behåller man ju också en del ungar man vill ha kvar i sin Avel. Glad Vissa behåller ju alla ungar ur en och samma kull.

pigelina
0

#1 jag har altid fått sålt mina andra kullar innan, men när min lillebror berätta när vi åt vid midagen att hans hona skulle få en kull efter min ena, tyckte pappa att det inte gick och att jag absolut inte får sålt dom:S

Men om han inte ger sej får la jag ta och gö en liten tjuvparning med dom;) han tycker dom är väldigt söta sen så då kna han inte säja ngt, (han var imot denna kull jag har nu oxå)

// Hanna

[BonnieL]
0

Håller med Wera helt och hållet! Glad Jag satte ut mina kaninungar på blocket och mindre än en vecka senare var alla tingade, jag tror det kommer att gå bra att sälja dina ungar, för precis som Wera skriver är Lejonhuvad kanin en ganska populär ras, och eftersom ungarna kommer vara leveransklara runt sommaren är det nog inga problem då många vill köpa en kanin på våren/sommaren.

Lycka till iallafall Glad

pigelina
0

#3 tack:) prata med mamma i bilen till mönlycke där jag hämta min nya hane.
Jag fick använda min kull-planering om det var någon som visat intresse på ungarna innan nästa kull komm:)

// Hanna

[Wera]
0

Kan tillägga att jag tycker det är svårare att sälja kaninungar om de är "dyra", mina kostar 650-800kr/st och många tycker det är för dyrt därför är det lite svårare för mig, t.ex. för #3 räckte det med en vecka och så poff var de tingade, mina har det tagit mer än 4 veckor, och "bara" 3 har blivit tingade, av 5 ungar. Och en del har dragit sig ur för de tyckt att de varit för dyra och sånt Glad

Elina.
0

Jag tycker att minderåriga ska ha båda föräldrarna på sin sida när de gäller att ta kullar. Det är ändå föräldarna som ska ha huvudansvaret så länge barnen är minderåriga och ofta är väl det dem som blir tvungna att betala ev veterinärskostnader osv, spec om det börjar handla om större summor.

Sen bör man ju även ha i tanke vad man skall göra med ungarna om man blir sittande med tex ett flertal hanar. Bara för att kaninerna gått bra åt tidigare så finns det ingen garanti för att dom alltid går åt som smör i solsken.

pigelina
0

#6 jo, jag har dom på min sida om man säjer så, dom har gått med på det med kullarna och om någon veterinärs kostnad ska betalas blir det hälften, hälften, har jag inte tillräkligt mycket pengar då dras det av nästa månads barnbidrag

Mina ungar kommer ju kosta 300-500 kr beroende om dom är utställningsbara eller ej;)
Så mycket hade jag kunnat betala därför säljer jag dom för det:)

// Hanna