mask i magen
då har lille jocke fått mask i magen nu då, vi ska avmaska vilma för säkehets skull oxå. men alla säger typ olika hur vi ska göra :s
sist va de någon sak som vi 'sprutade' in i vilmas mun, så ringde jag till veterinären och kollade och då sa dom att vi skulle dit och ta sprutor… hur har ni andra gjort när ni har avmaskat era kaniner?
vi ska ringa till en sen så får vi se hur de blir (:
♥
-
♥

Har inte avmaskat mina egna kaniner, men jag vet flera som gjort det, och de har handlat maskmedicin på apoteket som man skulle spruta in i munnen på kaninen (kommer inte på vad det heter)
Och de funkade hur bra som helst, men du bör avmaska alla dina kaniner. (fast det hade du kanske redan tänkt göra) =P
MVH Emsis Persson
Jag håller på att avmaskar mina kaniner. Jag går efter detta tips? som jag har fått:
Avmaska med Axilur (flytande) som finns att köpa på apoteket. Ge 0,5 ml/kg. Ex väger din kanin 2 kg så ska den alltså få 1ml.
Ge i 5 dagar sedan upprepar du behandlingen 14 dagar efter den första dagen du gav medlet, detta för att ta bort alla eventuella ägg.
Jag har precis börjat upprepningen och jag har inte sett till några maskar sen jag blev klar med första behandlingen.
Lycka till!
Kastanjegårdens Kaniner
Lättaste metoden att ge den är att snabbt lägga kaninen på rygg, öppna upp munne och spruta in så fort som möjligt. Så slipper kaninen tänka på det alltför mycket.
Not your mom, not your milk.
Aldrig hört talas om att man ska in till en veterinär för att vamaska kanin… jag gör som #3. Det blir väl onödigt dyrt att åka till en veterinär också.
#4: Nackdelen med att spruta in det i munnen på kaninen, är att den kan få ner det i lungorna.
Jag har antingen sprutat det på en liten brödbit, eller blandat det med lite banan.
Då slinker det definitivt ner.
Nästan så dem slickar rent skålen efter rester.
Jag sätter de i knät och tar in spruten en bit och sprutar lite, lite i taget så att de smaskar och slickar upp allt.
Kastanjegårdens Kaniner
När jag avmaskade Muffin mosade jag det med banan och la det på en sked :) Funkade super! :D
Emma
vi har köpt något flytande (: nått med axi….!
de är bara så väldigt svårt att få in de, då båda hatar de :s
♥
ska testa de med banan imorron :)
tack för alla svar!
♥
Blanda det med något :) Funkar super! :D Men ta ganska mycket av det andra om dem tycker det smakar äckligt :P
Emma