Hjälp att välja ras.
Hej på er allihopa! :)
Jag och min sambo har bestämt oss för att vi ska skaffa en liten kanin men vi har ett litet problem.
Min sambo är pälsalergiker och vi vet inte säkert Vilken ras? som skulle vara bäst. Tidigare (innan vi flyttade ihop) hade jag en kashmirhona (osäker på stavningen) och henne reagerade han aldrig på, visserligan tog han aldrig i henne men jag gosade med henne och han reagerade aldrig trots att jag ibland glömde tvättahänderna och så.
Nu undrar jag lite Vilken ras? ni rekomenderar… det finns ju "alergivänliga" hundar, katter och hästar så jag tänkte att det kanske finns "alergivänliga" kaninraser också.
Jag är tacksam för alla tips? vi kan få då vi väldigt gärna skulle vilja ha en liten kanin.
MVH
/Mims
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
rex kaniner är la alergivänliga?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Ja, rexkaniner är allergivänligare än alla de andra raserna. Jag har själv några rexar, både dvärgvädursrex och vanlig stor rex.
#0 Om du är intresserad av rex så har jag en kull med små rexar (dvärgvädursrex) på G. :)
Pälsen rex är tät och kort, känns lite som pluch (stavning?). extreemt len och mjuk. Och som sagt skonsammare om man är allergisk. :)
Har också hört talas om att rex är mer allergivänliga än andra raser.
#2 Finns det någon bild på dem (föräldrarna altså)? Och var bor du? :)
#3 Bor i Skåne, Kristianstad. Mera info finns på hemsidan: www.naturenskaniner.weebly.com
Pappan och mammans bilder är på väg. Mitt redigeringsprogram knasade sig sist jag försökte lägga upp de, men jag ska försöka sen i dag igen. :)
#4 Synd… Skåne är liiite långt, vi bor i Eskilstuna…
#5 Stockholm? Kan nog fixa transport dit i och för sig. Till Sthlm C.
Det beror på, om han är allergisk mot mjället i pälsen eller någonting annat. Om det är mjället så är långhåriga bättre än korthåriga.
#6 Stockholm skulle kunna fungera. :) Ska prata lite med sambon och se vad han tycker. :) Tänkte visa honom lite bilder också så han ser vad vi ska ha. :)
#7 Hade också för mig att just långhåriga skulle vara bättre, min kanin Alecs var ju rejält långhårig och, som sagt, reagerade han aldrig på henne. Vi vet inte exakt vad det är han är allergisk mot men troligast är väl att det är mjället i pälsen, det är väl vanligast att det är det man reagerar på.
#8 Precis, jag är bara allergisk mot korthåriga katter.

Får jag bara fråga en sak? :P Vad är en kashmir?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#10 En långhårig kanin, jag vet inte säkert om hon var det men det var vad uppfödaren sa till oss när vi hämtade henne i alla fall. Jag var inte sådär väldigt gammal då och raser har jag aldrig varit bra på så jag kan ärligt talat inte säga mer än så. De sa att hon var blandning mellan kashmir och dvärgvädur och jag protesterade inte mot det… en underbar kanin. :)

Har faktiskt hört talas om kashmir-kaniner :P Hon kanske uppfann sig egen ras ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Man kan vara allergisk mot urinet också, och då kvittar det vilken kaninpäls det är. :)
Är det pälsen man är allergisk mot så rekomenderas rex, är det mjället så är ju långhåriga att föredra, är det urinet så rekomenderar jag Toa-Lätt som strö i buren, eller att man skippar att skaffa kanin helt. :)
#13 Man kan tåla honor bättre än hanar också om det är urinet man reagerar på. För mig går det jättebra med kastrerad hane också. 
#14 Ja det stämmer. :) Hanens revir-urin är så starkt, så honor brukar man tåla bättre, beroende på hur kännslig man är så klart. :)
#13 Japp, för att minimera risken har vi redan planerat att ha just toa-lätt i buren, vi har också redan bestämt oss för att vi vill ha en hona.
Vi ska se hur vi gör, det bästa vore ju om vi får tag i en uppfödare här i stan eller i alla fall nära stan och berättar hur det ligger till. Då kan man ju kolla med uppfödaren om man kan komma tillbaka med kaninen om det skulle visa sig att han reagerar i alla fall. Annars får vi se till att ha ett annat "reservhem" till den om det skulle visa sig gå åt fanders.
Vi är i alla fall säkra på att vi vill prova då det faktiskt ser ganska ljust ut. :)
#12: Antagligen är det en fuchs det är tal om.
För fuchs heter Cashmere i england.
#16 Lycka till. :) Hoppas det funkar.
Louise på Tussilagons har nog någon dvärgvädur rex som hon lånar ut på foder, kanske prova från henne? Hon finns i Sthlm.
#10 Kashmir är ett "smeknamn" på dvärgvädurfuchs.
/Matilda
Jag bor i Eskilstuna och har uppfödning av teddyvädurar
Om det kan vara så att du tål långhåriga bättre och skulle bli sugen på en sådan 
#20 Ja, hon har, en av mina hanar kommer där ifrån. =)
Jag bor precis som #22 i Eskilstuna :)
Har en massa lejonhuvade här hemma, så om ni vill kan ni ju komma ut och prova hur han reagerar?
Har även kaniner till salu.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#24 Kommer gärna ut och ser hur han reagerar om det skulle gå att hitta någon tid som passar, lejonhuvade är så underbara och det skulle ara jätteroligt om vi kunde ha en sån.
#22 Teddyvädurar skulle kanske kunna fungera, nu har vi en hel del alternativ från olika håll, vi ska dikutera saken och se vad vi bestämmer os för att testa.
T€ack så jättemycket för alla tips?, kommer ni på fler, skriv gärna in dem, alla tips? och förslag är mycket välkomna, vi vill gärna ha så mycket som möjligt att välja mellan och vi vill se till att minimera "allergirisken" 8eller vad man nu ska kalla det) så mycket som möjligt.
Jag bor i Dalarna, dock finns transport 23 augusti till Sthlm.
Och jag har tre teddyvädurshanar här hemma till salu ^^
Se hemsidan. www.bergrenskaniner.webb.se
De är alla i madagaskar, avrav en wienertecknad. Alla utom en har lagt ena örat.