Dålig syn
Eftersom jag misstänker att en av mina bebisar ser dåligt undrar jag om det finns några "test" att göra?
Har läst att man kan ändra om i buren och se hur kaninen hittar.
Men eftersom jag tror att han ser (fast dåligt) så lär han ju inte hoppa in i saker..
Anledning till att jag tror att han ser dåligt är att hans pupiller är gråa och "dimmiga" på båda ögonen. Jag kan försöka fota imorgon.
Han rör sig också väldigt försiktigt och nosar framför sig innan han skuttar som för att "känna av". Han klarar sig dock utmärkt och är pigg och glad. Han blir 9 veckor på måndag.
Sedan har jag en till fråga, en av mina havana bebisar har zobelglans på ögonen, kallar jag den havana zobel då?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hej!
Jag har skrivit en artikel om detta inne på dvärgkaniner.ifokus, där kan du läsa i princip allt som finns att tänka på om man har en blind kanin. (Jäller även för synskadade kaniner).
Det kan vara svårt att få fram om kaninen är just 100% blind, eller bara har nedsatt syn. Man brukar märka det om man umgås mycket med kaninen. Hur den reagerar när man närmar sig den med mera.
Det kan ju vara bara en missfärgning på hornhinnan, men om han är försiktig så skulle jag gissa att han har nedsatt syn.
Det finns en salva man kan få, och prova ge under ca 10 veckor. Du kan ta ett foto så ser man om han är irriterad runt ögat också, och då bör han ha en speciell salva.
Kan tyvärr inte mycket om synskadade kaniner men som jag förstått det så SKA en havanna ska ha rubinglans :) Min havanna har tydlig rubinglans och han har fått 93p på utställning. Så jag tror inte det måste vara en zobel för det. Som jag förstår det är zobelglans samma sak som rubinglans?
#0: Havanna (brun) och havannazobel är två olika färger. Även en brun kanin kan ha rubinglans.
Är linsen alltså grågrumlig? Isf kunde det ju vara gråstarr. Om det är gråstarr är det bäst att ta bort kaninen.
#3; Okajs, jag tänkte att det var som blå och blå zobel :)
Ska höra med min veterinär, vad han tror det kan vara.
Han är bra på smådjur, så han får avgöra hur det blir med den lille.
Jag vågar ju inte sälja honom utan att vara säker på vad det är.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com