Tablett om och om igen?
Medan min lilla sötnöt är ute på landet hos mina morföräldrar och blir bortskämd (där är alla mina kaniner på semester under semestertid) så sitter jag och funderar. Hur ska jag överleva? Min allergi har blivit värre men som tur är har jag två djurälskande syskon och en mamma som hjälper mig med glädje.
Men min fundering är, kan man ta en allergitablett om dagen innan man ska vara med kaninen? Tänkte på på Kestine och då högst en om dagen. Eller kan det bli några biverkningar långsiktigt?
Är egentligen inte så mycket för medicin och sådant och vet därför inte så mycket om det, men hellre kärlek och lite astma än fri andning och total ensamhet. <3
Det ska nog inte vara några problem att ta det.
Det är ju receptfritt.
Och så länge man inte tar mer än rekommenderad dos ska det inte vara någon fara. =)
Äter själv allergitabletter halva sommaren pga allergi.
Dock pollen och gräs, inte kanin.
#1 Har du någon gång känt att det blivit bättre när du tagit tabletter ett tag? Vissa säger att de käkat tabletter när de kände av sin katt i början sen blev de "vana" och kunde dra ner på tabletterna.
#2: Inte när det gäller pollenallergin.
Då måste jag äta 1ggn om dagen under hela pollensäsongen, annars blir jag igentäppt i näsan direkt.
Jag tar bland annat Kestine, maxdosen är två tabletter/dag har jag för mig. (Jag tar för övrigt en himla massa luftrörsmedeciner, två inhalatorer också, och gud vet vad) :).
Kestine ger inga biverkningar vad jag märkt. Står så klart om allt sånt i bruksanvisningen. Tog den redan innan den blev receptfri, så jag fick den utskriven först.
Jag är också allergisk mot pollen + att jag har trånga luftrör. Tycker den hjälper. man får testa sig fram för att se vilken dos som passar en bäst. :)
Nu går jag kanske lite överkurs, men läkare säger ju att man bör undvika det man är allergisk emot om man kan, annars kan allergin förvärras. Om man tar tablett om umgås med det man ej tål, är det som om man inte utsätts för ämnet?
Förlåt för dålig formulering, svårt att förklara!
#5 Förstår precis vad du menar, och det stämmer.
För mig är det svårt att undvika pollen ute på sommaren, och trånga luftrör i allmenhet, ja det går inte att undvika damm i luften och annat som kan irritera. Så för mig är det till att ta medecin vid behov och vid förkylning.

Jag åt allergi tabletter i ca 2 månader för att sedan dra ner på det och till sist sluta med det helt. ( dock är jag inte allergisk mot kaninerna utan mot kvalsterna ) Och nu behöver jag endast ta tabletter när jag känner att jag behöver.
Men tror inte det är farligt att ta varje dag. Av de allergitabletterna jag åt/äter kunde man få någonslags biverkningar som doktorn berättade om, kommer dock inte ihåg vad. (fick inte dt iallafall)
MVH Emsis Persson
Biverkningarna av Kestine är inget att vara rädd för, jag tar medecin som man kan få canser av i längden. Var livrädd i början, men inte längre. :) Det är föst efter flera år, och jag ska inte ta den riktigt så många år så jag är i risksonen.
Som sagt, bara att läsa i bipaksedeln, jag tror biverkningar är ovanligt av Kestine, och det är nog inga speciellt farliga.
#7 Jaha, det var det jag menade förut. Att man kan tappa ner på tabletterna. Så din allergi börjar alltså bli bättre?
#8 Jag är väldigt försiktig med tabletter då min farmor har cancer efter att ha ätit tabletter i sin ungdom, dock så har ju medicinen utvecklats (hoppas man ju)!

#9 Yes, min allergi har blivit bättre. Men jag brukar ofta känna av den om jag sover berta eller inte luftar mitt täcke under några dagar, då där finns mycket kvalster då. :)
MVH Emsis Persson
Jag tar nån som heter Clarityn eller något, är allergisk mot katt och fysalis så tar den varje dag då vi har katt:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag är hö och halmallergiker + damm. Äter allergitabletter i stort sett varje dag, fungerar bra :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#9 Aha, förstår. Tror också att tabletter och medeciner är mycket bättre i dag. Speciellt Kestin som är reseptfri och bara en allergitablett.
Det andra jag tar är inte en tablett, men strunt samma. :)
Hoppas din mormor kan bli bra igen. Otäckt, och får säja att jag tyckte det var riktigt läskigt att läsa bipaksedeln första gången och se Canser. :S
Men Kestine som sagt tror jag inte är något att vara rädd för. Fråga en vårdcentral om du är osäker, eller på apoteket. Men jag tror det finns betydligt värre och riskfylldare medeciner. Allergimedeciner är ju sånt som folk ofta behöver ta regelbundet och ofta, så de måste nog ha så pass bra medeciner att riskerna är så minimala som möjligt för biverkningar, speciellt farliga biverkningar.