Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 742 ggr
Ida94
0

Försäkring

Hej

Jag undrar om det är lönt att försäkra sin kanin och om det är vissa som gör det?

Animalfriend
0

Hej Ida! :) Lillkillen hälsar förresten att han trivs jättebra. I morgon blir det lite socialträning, och bus i utehagen. :)

Jag personligen tycker inte det är så lönt. Försäkringen täcker inte medfödda fel och skador, vilket oftast är dyrast. Sedan vaccinerar jag mina mot myxo och RHD 1 gång/år.

Så jag brukar inte försäkra mina, då det helt enkelt inte känns så lönt enligt min personliga uppfattning. :)

Ida94
0

#1 hej va bra ju :)

Okej men om man ska vaccinera sin kanin vad är det bästa att vaccinera mot då? Men vad är RHD? :)

[aammE]
0

#2 Kaningulsot (RVHD) och kaninpest (myxomatos).

Zvintos
0

#1: RVHD heter det väl? =)
Det heter ju "Rabbit Viral Haemorrhagic Disease".

Ida94
0

#3 ok tack är det något mer som man ska vaccinera sin kanin mot?

[aammE]
0

#5 Det beror på var i landet du bor, där jag bor så är det onödigt att vaccinera öht då det inte finns här uppe ännu. Men om man skall resa/gå på utsällning så kan det vara bra.

Ida94
0

#6 Jag bor i skåne.

Linnet
0

Både kaninpest och kaningulsot smittar genom vildkaniner, så bor du där det finns vildkaniner så kanske du ska vaccinera, det beror ju också på hur kaninerna bor.

Animalfriend
0

Ja Ninni, det heter RVHD, V-et föll bort. Jag bor också i skåne, här finns mycket av båda sjukdommarna oftast.

#5 Finns bara vaccin mot dessa två sjukdommar för kaniner än så länge. Bor man i skåne och låter sina kaniner vara på marken i bland så anser jag att man bör vaccinera.

Ida94
0

#8 Okej då vet jag :)

#9 Okej, men hur mycket kostar det att vaccinera?

Och hur ofta?

[miiickkiis]
0

#10 27kr/mån     (läste jag någonstans?)

Men ska man vaccinera om man bor i södermanland? ;oo

Haztparken
0

Asså jag tänkte bara svara på det i inlägg #0 xD

Jag har mina 2 kaniner försäkrade och det har visat sig nödvändigt.

Min hona t.ex., hennes öga rann hela tiden och hon tappade päls under ögat där det rann. Vi stack ju naturligtvis till veterinären då det inte slutade och så fick dom skölja det och så och tack vare försäkringen fick vi det billigare.

Vårat marsvin som vi inte hade så länge, det verkade vara en massa "fel" på henne, typ som brutet ben, reumatism (stavning?) osv och det fick vi mycket billigare då hon var försäkrad.

Ida94
0

#12 Okej då vet jag det. :D jag får väll fundera på det :)

Animalfriend
0

#10 Det kostar oftast 250kr + - att vaccinera, per sprua. Då tar man (beroende på vilken modell man väljer att vaccinera efter) en spruta av båda sorterna, och sedan efter en månad så tar man myxo igen. Sedan en gång / år.

Ida94
0

#14 om jag har fattat deta rätt så ska man först vaccinera båda och sen efter en månad så ska man vaccinera mot myxo igen? :)

Animalfriend
0

#14 Helt korrekt. :)

Ida94
0

#16 va bra ju :)