Biten av kanin
Blev nyss biten av en kanin i fingret och det lilla "aset" släppte inte så det gjorde rättså ont.
Det jag tänkte fråga är om man ska tvätta det på något speciellt sätt när man har blivit biten av ett djur? Eller är det bara att tvätta med lite varmt vatten?
Kan ju också säga att jag får "skylla mig själv", dvs det var inte avsiktiligt av kaninen att bita mig.
Kastanjegårdens Kaniner

Har ni klorhexidin hemma så använd det för att rengöra såret.
Kolla så såret inte svullnar.
Jag vet inte hur det är med kanin, däremot har jag blivit kattbiten, men de har andra bakterier i munnen.
Har du tagit stelkrampsspruta? Det bör man göra annars när man har djur. Som sagt, jag vet inte vad som gäller med kaniner, men det är bra ändå att ha tagit om man blir biten av något annat djur.
Nu är det ju en stund sedan du frågade så känns det bra har det nog räckt med vanlig tvätt, men ha ändå koll på såret så det inte blir en infektion.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
jag blev rejält illa biten av en kanin för ca två veckor sedan, precis som i ditt fall var det inte kaninens fel, jag borde tänkt mej för..
iaf så sprutade det blod och jag sköljde med vatten, det blev aldrig någon infektion eller något men det varade en del och blödde ganska mycket emellanåt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Blev huggen i handen av min teddyvädur för ett tag sedan (han hängde fast så såret var inte så fint precis), sköljde med vatten och la på en sårsalva och så läkte det snabbt. Bara man ser till att hålla såret rent läker det nog bra (:
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#1 Jag tog stelkrampsprutan för typ 6-8 år sen.
#2 Mm, kände stt det var blött på fingret och att det droppade, kollade ner och ser då ett mörkt finger täckt med blod.
#3 Okej, jag skäljde av med varmt vatten och satte på et plåster.
Tack för all hjälp!
Kastanjegårdens Kaniner
Jag fick blodförgiftning när jag blev biten av en katt i armen när jag var liten. :S Ursh, men jag har blivit biten relativt många gånger av kaniner, framförallt när jag var mindre, men jag har nog bara tvättat såret och satt på ett plåster då. :)

Ditt stelkrampsskydd borde räcka om det var så pass nyligt som du fick din spruta. Rengör sår med sårtvätt eller tvål och vatten. Tvålen är bakteridödande. Extra viktigt att hålla kolla på såret om kaninen varit ute och grejat i jorden eller på ett "bajsigt ställe".
Lycka till från en som har många "tjusiga" bitärr.
#5 Vad händer när man får det? Vad är symptomen? Det låter mycket farligt!
#6 Bra, hoppas att den räcker!
Har själv nästan aldrig blivit biten av kaniner "på riktigt", endast en gång förrut då en aggressiv kanin hoppade upp och bet mig i knät. och så denna gång.
Det är som en halvcirkel där tänderna satt och så är det lite blå-lila runt. Om jag drar lite i kanten så kan jag öppna såret…men det gör jag inte ;)
Kastanjegårdens Kaniner
#7 Katter har ju, bara som en parentes, värre bakterier i munnen än kaniner, har aldrig hört om någon som fått stelkramp eller blodförgiftning av kaninbett.
Jag hade otroligt enormt ont i armen, den blev svullen och det blev infekterat. Jag var ganska liten, men jag har för mig att jag knapt kunde röra armen, för det gjorde så ont i den.