Dräktig igen
Hej!
Min kanin fick ungar för 8 veckor sen, och grannpojken tyckte det var kul att släppa in pappan hon mamman igen..
Och nu undrar jag om hon kan bli dräktig igen på så kort tid? Och det kan väl inte vara bra?
Jadå, hon kan bli dräktig.
Honan kan bli dräktig så fort ungarna är födda i princip.
Så länge hon är i bra hull och den tidigare kullen inte "tog hårt på henne", ska det inte vara någon större fara.

rör han dina kaniner?:OO ,jag har för mig att det inte är bra att dom blir dräktiga för många ggr i raken :S
Ja, honan kan mycket väl ha blivit dräktig. Det är ingen fara om hon är i bra kondition.
Det är kanske bäst att du tar ett snack med grannpojken eller sätter lås på burarna så det inte upprepas.
Instämmer med #2.
Grannar/folk överhuvudtaget ska inte röra andras egendommar, framför allt djur.
var det många ungar i förra kullen? å ver det en kull ditrekt innan den?
med en av mina honor parade jag om henne 2 veckor efter den första kullen detta år - det blev bara en unge så hon var ju inte utsliten eller så så det gick ju jätte bra för henne 
men säjer som #3 och #4!
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

#2 #3 #4 Haha, ja. Jag skällde ut honom rejält och så åt honom att man inte gör så. Han har inte rört dem sedan dess 

#5 I förra kullen var det 10 ungar, men dom slutade dia väldigt tidigt tror jag, säkert på grund av att mamman inte hade tillräckligt med mjölk.
#7 Hjälp så många! Det är inte bra för henne att ha så många samtidigt egentligen. Hon ska ha fri tillgång på foder, och hallonblad är jättebra att ge också, stimulerar mjölkproduktionen.
Hoppas kullen som kommer inte blir lika många, då blir det riktigt jobbigt för henne…
#7 det var många! tycker det är ok med två kullar tätt om det är upp till 4 ev 5 ungar (beroende på ras - tex hermeliner kanske 1 unge medans frassar kan ha 6 utan att det gör nått med en kull tätt efter)
Jag har en holländare med 10 ungnar just nu - skulle aldrig para om henne tätt efter - å då är ändå holländare kända för att få stora kullar å ta hand om de mycket bra
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Vet ju inte vad hon är för ras. Men om hon inte är typ belgisk jätte, rex eller dyligt så ska jag vara ärlig och säja att jag hade personligen nog försökt adoptera bort några, alternativt plocka några, för att ge syskonen en chans att klara sig bättre.
Slutar de dia före 6v. ålder kan det vara tecken på att mjölken inte räcker, och det är inte alls bra.
Kommer en till kull så skulle jag personligen plockat de ungarna (eller adoptera bort), för mammans och de äldre ungarnas bästa. Samt försöka adopterabort några av de hon har redan, eller mata mamman dagligen med mängder av hallonblad. :)
(Vill inte ha kommentarer om att "ursh, man kan ju inte plocka bort ungar, hur kan du säja så?!" eller "fy vad hemskt!". I bland är det bäst för mamman och ungarna, och så har uppfödare gort i alla tider vid behov. Punkt).

#10 de gamla ungarna är redan 8 veckor och de klarade sig fint tyckte jag. Alla är lika stora och så, förutom en som är lite större. Som har så mycket enegi att jag måste släppa ut dem 2 gånger om dagen. Så fort de får plats i sele ska jag börja hoppa de som finns kvar också.
Rasen är lejonhuvad kanin.. Inte så bra med de där med raser men..
Detdär med mjölken vet jag faktist egentligen inte.. Jag såg dem aldrig dia och så för de diade aldrig med mig i närheten men de började äta vanligt foder, gräs och grönaker väldgit tidigt.
#11 Man ser oftast aldrig när en hona diar sina ungar. Det har hänt att jag sett det någon gång tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Men då har jag haft kaniner i många år också. Så man ser det inte så ofta.
Så fort ungarna tagit sig ur boet så brukar de börja småknapra på pelletsen, sedan brukar det gå ganska fort egentligen.
Ungarna kanske är allmänt små jämfört med genomsnittsstorleken i den åldern? Jag vet ju inte, har ju inte sett de, men alla ungar brukar vara extreemt spralliga i den åldern, och om de andra inte är lika spralliga så kan de ju vara lite sent utvecklade (jämfört med den som du tyckte var lite större), och lite klenare helt enkelt. Och det i så fall, beror på antalet ungar i kullen.
Ungar ur en så stor kull skulle jag personligen inte sålt lika tidigt som en kull på ca 5-6 ungar. Kanske skulle väntat till ca 10-11v. ålder.
Skickar i väg mina vanligtvis numera vid ca 8-10v. ålder. De som ska märkas vid ca 10-11v. ålder.

#12 Åh! Jag har ju redan börjat sälja dom
De är 9 veckor nu..
I förra inlägget skrev jag: Som har så mycket enegi att jag måste släppa ut dem 2 gånger om dagen.
Jag menade: Dom har så mycket enegi att jag måste släppa ut dem 2 gånger om dagen.
Så alla har ungefär lika mycket enegeri. Just nu har jag kvar 2 tjejer och 4 killar, och en är paxad. Tror du att det gör så mycket om jag säljer dem nu? Blir nästan lite orolig :o
Jag bifogar en bild på hur de ser ut nu ungefär. De har visserligen olika fäger. Vit, svartvit, gulbrunvit (guldnyans..) och så. Men de har i stort sett samma form förutom att de har olika långt hår.
(På bilden duckar min kompis för att hon inte ska vara med.. Men du har en hand tolka storleken med)
#13 Det är svårt att säja utan att veta vad de väger osv. Men om du tycker de ser friska och pigga ut så går det säkert bra.
Jag personligen skulle väll dock ha haft de kvar ett litet tag till, på tillväxt.
Men ser de välutvecklade, pigga, friska och starka ut så går det säkert bra. :)

#14 Åh, så bra :D Tack så mkt ;)